زمان : 10 Mordad 1388 - 15:15
شناسه : 18302
بازدید : 7704
گزارش فارس از پشت صحنه آشوب اخير در بهشت زهرا (س) و مصلاى تهران گزارش فارس از پشت صحنه آشوب اخير در بهشت زهرا (س) و مصلاى تهران
یزدفردا: آخرين اقدام موسوى و كروبى جهت حضور در بهشت زهرا و دعوت بدون مجوز از حاميان شان براى بزرگداشت چهلمين روز درگذشت جان باختگان حوادث اخير، بارديگر اهداف تنش آفرين آنان را به منصه ظهور رساند.

به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، جوان نوشت؛ آخرين اقدام ميرحسين موسوى و مهدى كروبى جهت حضور در بهشت زهرا و دعوت بدون مجوز از حاميانشان براى بزرگداشت چهلمين روز درگذشت جان باختگان حوادث اخير، بارديگر اهداف تنش آفرين آنان را به منصه ظهور رساند.
آغاز اين تنش آفرينى حدوداً به 10 روز گذشته باز مى‌گردد، زمانى كه موسوى و كروبى طى درخواستى به بهانه بزرگداشت چهلمين روز درگذشت جان باختگان حوادث اخير خواستار برگزارى مراسمى در مصلاى تهران شدند. گرچه اين درخواست با مخالفت وزارت كشور و عدم صدور مجوز در اين رابطه روبه روشد اما اين دو كانديداى دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى با اعلام حضور خود در بهشت زهراى تهران مسير ديگرى را هدف گذارى كردند.
مسيرى كه به وضوح نشان داد عدم صدور مجوز براى مراسم درخواستى اين دو چهره اصلاح طلب چندان بى پايه نيز نبوده و برمحور پيش بينى نوع تحركات پنهان درخواست آنان، بوده است.
برهمين اساس روز پنج‌شنبه 300 تن از هواداران موسوى و كروبى به بهشت زهرا (س) آمده و ضمن تجمع، شعارهايى سياسى سردادند.
اين حضور به وضوح نشانگر آن است كه حلقه اصلى اغتشاشات به دنبال آن است كه با توجه به كاهش حاميان خود، در لابه لاى جمعيت هاى مردمى حضور يافته و به اندك حاميان خود تحت پوشش هاى مردمى عنصر فراوانى را اضافه كنند. در اين ميان حضور كوتاه ميرحسين موسوى و كروبى در ميان تجمع كنندگان نيز موجب تحريك و تشويق آنان گرديد و مسير شعارهايشان را نيز تغيير داد.
در اين فاصله ترك بهشت زهرا(س) توسط موسوى شايعه‌اى را خلق كرد كه محتواى پيام آن حركت ميرحسين براى حضور در مصلاى تهران بود. ساعتى پس از انتشار اين شايعه، در محدوده مصلاى تهران به ويژه خيابان شهيد بهشتى گروه‌هاى پراكنده چند نفرى حاضر شدند و اقدام به شعار دادن، بستن خيابان و ايجاد مزاحمت براى مردم كردند. آشوبگران همچنين با آتش زدن چند سطل زباله و سنگ پرانى به سمت اتومبيل ها و نيروى انتظامى مستقر در محل، درگيرى هايى ايجاد كردند. اين درگيرى‌ها و بستن خيابان از سوى آشوبگران منجر به ايجاد ترافيك شديد در خيابان هاى شهيد بهشتى، شهيد قنبرزاده، خرمشهر و سهروردى شمالى شد.
اين گزارش حكايت از سازمان يافته بودن تجمع روز پنج شنبه در مقابل مصلاى تهران دارد.
حضور برخى از افراد مسلح در ميان تجمع كنندگان به سلاح‌هاى سرد و گرم به خصوص تفنگ ساچمه‌اى و نيز در اختيار داشتن گاز اشك آور توپى قرينه‌هايى هستند كه سازمان يافته بودن تجمع عصر پنج‌شنبه را تاييد مى‌كند.
از ديگر سو براساس گزارش‌هاى دريافتى، تعدادى گاز اشك آور از سوى برخى از نيروهاى سازماندهى شده به ميان مردم و نيز نيروهاى انتظامى شليك شد كه هدف آن در وهله اول متهم كردن پليس به برخورد و در وهله دوم عصبانى ساختن ماموران به برخورد با تجمع كنندگان بود.
همچنين شليك با تفنگ ساچمه‌اى به ماموران نيز از جمله اقداماتى بود كه سازمان يافته بودن تجمع و برنامه مزبور را تاييد مى كند. دراين ميان اما نگاهى به تلاش موسوى و كروبى براى برگزارى مراسم چهلمين روز درگذشت جانباختگان حوادث اخير از تلاش آنان براى "زيست بحرانى " حكايت دارد. چراكه اينان براين باورند با شروع محاكمه حلقه سوم اغتشاشات بزودى افكار عمومى توجه خود را به عناصر اصلى اين آشوب ها معطوف ساخته و آنان ديگر چاره‌اى براى حاضر شدن در پيشگاه دادگاه و قانون نخواهند داشت. به تعبير ديگر تلاش براى تداوم اغتشاشات درحقيقت اقدامى است كه مانع از نزديك شدن به حلقه اول اغتشاشات شود.
در همين حال نگاهى به اتخاذ اين رويكرد از سوى جريان اصلاح طلب بويژه موسوى دربردارنده پروسه اى است كه محورهاى آن در موارد زير خلاصه مى‌شود:
1- حلقه اصلى اغتشاشات اخير بر اين باورند كه قدرت سياسى چيزى جز اطاعت نمى باشد و اصولا بدون اطاعت قدرت قادر به حكومت و مديريت نخواهد بود.
لذا ايراد فشار و تاثير بر اركان قدرت كه شامل نهادها و موسسات مختلف مى باشد موجب خواهد شد كه سيستم سياسى تضعيف شده و اعمال قدرت آن با مانع روبه رو شود. در همين حال سامان دادن اعتراضات در قالب تجمع هاى غيرقانونى تلاشى براى عدم اطاعت سياسى و مشروعيت زدايى از دولت مستقر قابل ارزيابى است.

2- حلقه مزبور سعى دارد از تجمعات به عنوان وسيله اى موثر براى جلب نظر برخى از لايه هاى اجتماعى استفاده كند. به اين معنا كه سعى دارد با بزرگنمايى و عمليات معكوس واكنش احساسى ـ انگيزشى آنان را برانگيخته و آن را برجسته سازد. هدف از اين روش مرئى تر ساختن اعتراضات خود مى باشد.

3- حلقه اصلى تلاش دارد تا با ادامه روند خود، ظرفيت هاى تاكتيكى جديدى براى خود خلق كند. در اين ظرفيت سازى هدف "فعال سازى مداوم " نيروهاى خود بر اساس هرم ذيل مى باشد:
الف- فعالان: اعضاى فعال كه در جلسه ها حضور مى يابند.
ب- داوطلبان: كسانى كه مى شود براى انجام وظايف مشخص به آنها رجوع كرد ولى هميشه در جلسات شركت نمى كنند.
ج- هواداران: كسانى كه در تجمعات و ساير اقدامات اعتراضى شركت مى كنند ولى به ندرت كمكى به سازماندهى آنها مى شود.
د- هواداران آتى: كسانى كه تلاش مى شود اين افراد به يكى از سطوح سه گانه مشاركت گفته شده افزوده شوند. به بيان ديگر اين حلقه تلاش دارد براى ادامه فعاليت هاى خود شبكه هاى ارتباطى اش را بازسازى كرده و فعاليت هاى خود را دنبال نمايد.

4- با توجه به جنس فعاليتى كه در روز پنج شنبه در مصلى اتفاق افتاد به نظر مى رسد اين حلقه با در دستوركار قراردادن موقعيت تهاجمى سعى دارد از نيروها براى ادامه زيست بحرانى خود "واكنش " اتخاذ كند.
دراين روش، بازى دو سر باخت مورد توجه اين حلقه مى باشد. به اين ترتيب كه اگر واكنشى دراين زمينه اتخاذ نشود آنان دز فعاليت هاى خود را افزايش خواهند داد و اگر واكنشى صورت بگيرد خود اين واكنش به مقابله با باورها و ارزش‌هاى آنان تعبير خواهد شد.
حال با توجه به موارد گفته شده اولاً ساماندهى تحركات اخير موسوى و حاميانش بيش از پيش نمايان شده است. ثانياً تلاش آنان براى ادامه زيست در بحران ثابت و فرار براى قرارگرفتن در برابر قانون بيش از گذشته نمايان مى شود و ثالثاً هدف بزرگ تر آنان با توجه به تاكيدات مقامات ارشد نظام مبنى برقبول نكردن فشارهاى غيرقانونى،از پرده برون مى‌افتد. هدفى كه با روشن شدن زواياى آن بايد از اكنون مقدمات برگزارى دادگاه صاحبان اين روش را فراهم ساخت.