زمان : 07 Mordad 1388 - 16:29
شناسه : 18250
بازدید : 4592
دكتر ولايتي در گفت وگوي تفصيلي با الجزيره: رهبري مقابل خواسته هاي غيرقانوني با قدرت ايستاده است دكتر ولايتي در گفت وگوي تفصيلي با الجزيره: رهبري مقابل خواسته هاي غيرقانوني با قدرت ايستاده است


علي اكبر ولايتي با طبيعي دانستن شرايط كشور تاكيد كرد: آيت الله خامنه اي در حال حاضر بسيار قوي است و ايشان مواضع اصولي خود را اجرا مي كنند و در مقابل هرگونه خواسته غيرقانوني و غيرشرعي از سوي هركسي كه باشد، ايستادگي مي كنند.
مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در پاسخ به سوالي درباره مسائل بعد از انتخابات ايران اظهار داشت: اين اولين بار نيست كه حكومتي در ايران روي كار مي آيد و با مشكلاتي مواجه است. دولت بازرگان هم مشكلاتي داشت از جمله اينكه با رهبري امام خميني مشكل داشت و در مسائل اساسي با نظرات امام اختلاف داشت. بني صدر هم مشكلاتي داشت.

رفسنجاني از انقلاب فاصله نگرفته است
وي درباره خطبه نمازجمعه رفسنجاني گفت: آقاي رفسنجاني هرگز از انقلاب فاصله نگرفته است. وي در كنار امام راحل و در كنار آيت الله خامنه اي بوده و هست. آنچه درنمازجمعه مطرح كرد، برداشت وي از رويدادهاي اخير بود و به معني اختلاف او با رهبر و نظام نيست. وي در زمان امام و در زمان كنوني گفته كه مطيع رهبر است، حتي اگر اختلاف نظرهايي داشته باشد. آيت الله خامنه اي در خطبه خود به اين امر اشاره كردند. اما آيت الله منتظري يك مشكل اساسي را ايجاد كرد و اكنون منتقد نظام و رهبري است. آيت الله منتظري از سوي امام بركنار شد و يكي از دلايل انتقاد او همين است زيرا از نيمه هاي دوران جنگ از سياست هاي امام انتقاد مي كرد در حالي كه فرد شماره دوي كشور بود و عكس هايش در همه ادارات دولتي در كنار تصوير امام قرار داشت. با اين حال، صراحتا از سياست هاي امام انتقاد مي كرد و امام هم اين امور را تحمل مي كرد. اين انتقادها از سوي فرد شماره دوي كشور منجر به تزلزل نظام در ايران نشد. به خاطر دارم كه پيش از بركناري آيت الله منتظري از قائم مقامي رهبر، وزارت اطلاعات به ما در وزارت خارجه اطلاع داد كه برخي افراد در دفتر آيت الله منتظري با سفارت يك كشور عربي در تهران ارتباط دارند كه نام اين كشور را به خاطر ندارم. پس از بركناري آيت الله منتظري و در حدود سال 1368و اواخر حيات امام، من به آن كشور سفر كردم و آن كشور بسيار به ما نزديك بود. در جريان گفت وگوهايم با مسئولان كشور مذكور، برخي از مقام هاي عالي رتبه آن كشور به من اعتراض كردند كه چرا امام خميني آيت الله منتظري را بركنار كرده است. آنان از وي تمجيد و ستايش و با اين سخنان خود،گزارش هاي وزارت اطلاعات ما را تاييد كردند. با وجود ارتباط برخي اعضاي دفتر آيت الله منتظري با كشورهاي خارجي و با وجود بركناري وي، هيچ مشكلي براي جمهوري اسلامي ايجاد نكرد. اكنون كه آقاي رفسنجاني دائما اعلام مي كند مطيع رهبري است و برداشت او از اوضاع جاري كشور، به معناي قرارگرفتن در برابر رهبري نيست.
ولايتي افزود: آقاي رفسنجاني پيشنهادهايي براي اصلاح امور مطرح كرد. من معتقدم از مقام هاي اصلي نظام و داراي موقعيت خاص و بالادر نظام است. كساني هم كه در خارج از چارچوب قانون اساسي سخن مي گويند مثل برخي مخالفان مقيم خارج، هيچ موقعيت و پايگاهي در داخل كشور ندارند. برخي معترضان به نتايج انتخابات در داخل تاكيد كرده اند كه در چارچوب نظام و قانون اساسي اعتراض مي كنند و ولايت فقيه را به عنوان يكي از مهم ترين اصول قانون اساسي مي دانند. مهندس موسوي اخيرا هم تاكيد كرده كه در چارچوب قانون اساسي حركت مي كند.

موسوي بازنده انتخابات بود
ولايتي ادامه داد: مهندس موسوي خود را از اغتشاشگران جدا كرده و گفته است كه محاسبات وي و هوادارانش متفاوت از آشوبگران است. اين غيرطبيعي نيست كه نامزد بازنده يا گروه بازنده انتخابات، ناراحت باشند. 14ميليون نفري كه به موسوي راي دادند، فرزندان اين ملت هستند و در چارچوب قانون اساسي راي دادند. همه راي دهندگان انتخابات، دست واحد و مدافع كشور هستند و تعداد اندكي كه دست به اغتشاش زدند، حسابشان كاملاجدا از راي دهندگان است و تعدادشان بيش از چند صد نفر نيست و اگر غير از اين بود، كشور با مشكل بزرگي مواجه مي شد.
به گفته وي، كساني كه از حد و مرزها و خطوط قرمز امنيتي و لزوم حفظ امنيت ملي فراتر رفتند و اقدامات تحريك آميز براي ايجاد آشوب و اغتشاش انجام دادند و مورد سوءظن نيروهاي امنيتي قرار گرفتند، بازداشت شدند و اين امري طبيعي در همه كشورها است، حتي در كشورهايي كه آزادي كامل برقرار باشد، هرگاه اغتشاش صورت گيرد، نظام امنيتي و نيروهاي اطلاعاتي برخي از آشوبگران را بازداشت مي كنند تا اين گونه اقدامات متوقف شود.

اسناد ارتباط آشوبگران با خارج منتشر مي شود
ولايتي تصريح كرد: بيشتر افراد بازداشت شده آزاد شدند و تعداد كمي هنوز در توقيف هستند زيرا دلايلي وجود دارد كه اقدامات ضد امنيت ملي انجام داده اند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوي مسئولان امنيتي و اطلاعاتي، اسنادي از ارتباط برخي از افراد با خارجي ها موجود است. طبق وعده مسئولان، اين اسناد براي مردم و افكار عمومي افشا خواهد شد. ممكن نيست تعدادي آشوبگر در زماني خاص به خيابان ها بيايند و اقداماتي خاص را انجام دهند، بدون اينكه اين اقدامات برنامه ريزي شده باشد لذا بايد مسئولان پشت پرده طراحي اين اقدامات محاكمه و مجازات شوند.
وزير امور خارجه اسبق ايران گفت: قوه قضاييه مسئول رسيدگي به پرونده اين بازداشت شدگان پس از پايان كار جمع آوري اسناد و دلايل و تكميل پرونده هاست. در آن هنگام قاضي حكم مي دهد و حتي ممكن است حكم تبرئه برخي از اين افراد را صادر كند. در زمان امام هم در جريان تحركات بني صدر شاهد برخي اغتشاش ها بوديم و سازمان منافقين عناصر مسلح خود را وارد خيابان ها كرد و خشونت هاي آنان پس از بركناري بني صدر، بسيار خونين تر و سنگين تر از امروز بود. بازداشت برخي از آنها و محاكمه و آزادي يا محكوميت برخي در دادگاهها نيز در آن هنگام رخ داد.
وي تاكيد كرد كه در هر نظام حكومتي هرگاه عمليات خصمانه عليه امنيت جامعه صورت گيرد، انتظار عامه مردم از نيروهاي امنيتي برقراري امنيت است.
مشاور رهبر انقلاب در پاسخ به سوالي درباره وضعيت انتخابات دهم رياست جمهوري گفت: اقدامي كه جمهوري اسلامي در مرحله كنوني انجام داد، اقدام بزرگي بود يعني اقدامي را انجام داد كه هيچ كشور جهان سومي جرات انجام آن را ندارند. اين اقدام يك انتخابات آزاد و بي طرفانه را برگزار كرد و همه نامزدهاي انتخاباتي از تلويزيون ملي استفاده كردند و همه ديدگاه هاي خود را درباره تاريخ 30 ساله انقلاب بيان كردند. در هيچ يك از نظام هاي جهان سوم چه نظام هاي اسلامي و چه غير اسلامي، مشاهده نمي كنيم كه يك نامزد انتخاباتي بتواند همه دستاوردهاي نظام حكومتي از زمان تاسيس تا حال حاضر را زير سوال ببرد. آيا كسي مشابه مناظره هاي انتخاباتي ايران را در كشورهاي جهان سوم سراغ دارد؟ امكان ندارد بعد از چنين آزادي كاملي در كشور، يك نظام امنيتي برقرار شود زيرا فضا كاملاً براي 4 نامزد انتخاباتي باز بود و آنان هيچ محدوديتي در مناظره ها نداشتند.

ساركوزي چگونه با مردم فرانسه برخورد كرد؟
وي گفت: اكنون نظام ما متكي به خود است و به توان خود اعتماد دارد به همين دليل اجازه داد چنين مناظره هاي زنده اي پخش شود. پس از انجام كار به اين بزرگي در انتخابات، تظاهرات در خيابان ها برگزار شد و اين حداقل رويدادي بود كه مي توانست پس از رويدادي به اين عظمت رخ دهد. در كشور فرانسه در حالي كه انتخاباتي هم در حال برگزاري نيست، اما رويدادهاي هفته هاي اخير عبرت آموز است. هنگامي كه ساركوزي وزير كشور بود، اقليت ها و فقرا به خيابان ها آمدند و در هفته هاي اخير هم بدون انتخابات، همه شاهد بودند كه نيروهاي امنيتي فرانسه به عنوان كشور صاحب انقلاب كبير، چگونه با تظاهركنندگان برخورد كردند.

آيت الله خامنه اي بسيار قوي است
ولايتي در پاسخ به سوالي در خصوص رهبري در ايران اظهار داشت: اگر نظام ايران مبتني بر هرم قدرتي است كه رهبري در راس آن قرار دارد، طبيعي است كه بالاترين سطح مسئوليت ها بر دوش رهبري باشد و هنگامي كه نظام حاكم با خطري مواجه مي شود، رهبري بيش از هر كس ديگري مسئوليت داشته باشد و به عنوان پيشرو با اين خطر مواجه شود و مردم هم در پشت سر او حركت كنند. هنگامي كه نظام و رهبري با دخالت خارجي و درخواست هاي غير قانوني برخي طرف هاي داخلي مواجه شد، ممكن است بعضي با رهبري مخالفت كنند.
وي افزود: اين مسئله در زمان امام هم رخ داد آنجا كه ايشان در برابر برخي انحراف هاي دولت موقت بازرگان ايستادند، آيا مهندس بازرگان در برابر امام قرار نگرفت و از ايشان انتقاد نكرد؟ هنگامي كه امام عليه بني صدر موضع گرفتند، آيا بني صدر حملات تبليغاتي را عليه امام به راه نينداخت؟ در جريان حمله نظام سابق عراق به ايران نيز برخي كشورهاي منطقه هم كمك هاي مختلف حتي رسانه اي به نفع عراق داشتند و نظام حاكم بر ايران به خصوص امام را هدف قرار دادند ولي امام دست از مواضع خود برنداشتند.
ولايتي تصريح كرد: موضع آيت الله خامنه اي در حال حاضر بسيار قوي است و ايشان مواضع اصولي خود را اجرا مي كنند و در مقابل هرگونه خواسته غيرقانوني و غير شرعي از سوي هر كس كه باشد، ايستادگي مي كنند. اگر ايشان از توان بالابرخوردار نبودند، ممكن بود از مواضع خود عقب نشيني كنند. اين ثبات در مواضع ايشان طي دو دهه اخير تداوم داشته است.
غربي ها شانس خود را براي مذاكرات تضعيف كردند
ولايتي در پاسخ به سوالي درباره دخالت خارجي ها در ايران گفت: برخي دولت ها يا مراكز تصميم گيري در اروپا در واكنش هاي خود نسبت به ايران دچار اشتباهات استراتژيك شدند. اين طرف ها شانس خود براي مذاكرات آينده با ايران را تضعيف كردند. در حالي كه انتخاباتي عظيم در ايران برگزار شد و نه فقط به گفته دوستان بلكه به اعتراف دشمنان ما، اين انتخابات در منطقه بي سابقه بود.

مدعيان تقلب سند ارائه نكردند
وي افزود: شركت 85 درصدي مردم نشان داد اين ميزان از ملت ايران با ايمان به نظام حاكم به جمهوري اسلامي ايران راي دادند. شركت كنندگان در انتخابات، نظام را تاييد كردند و آنان مي دانند كه از آراي آنان صيانت مي شود و كساني كه تصور كردند يا دچار وهم شدند كه تقلبي در انتخابات صورت گرفته، بايد بدانند من به عنوان يكي از اعضاي هيئت تحقيق شوراي نگهبان براي بررسي انتخابات اعلام مي كنم به اين نتيجه نرسيديم كه تقلبي در انتخابات صورت گرفته و مدعيان اين تقلب هم دليل و سند اثبات تقلب را ارائه نكردند.
ولايتي گفت: نظام ايران طي 3 دهه اخير مشكلات بسيار مهمي را حل كرده لذا بايد اروپايي ها به اين مسائل توجه مي كردند. بدترين موضع گيري متعلق به انگليس و فرانسه بود كه دچار اشتباه شدند و اين اولين اشتباه آنان نبود.
اينكه برخي مي گويند خارجي ها در بحران ايران دخالت نداشتند، مثال ساده را برايشان ذكر مي كنم. راديوي يكي از كشورهاي اروپايي كه شعبه فارسي دارد، هنگامي كه برنامه هاي فارسي پخش مي كرد (چون شان اين مصاحبه را بسيار بالامي دانم نام آن راديو را نمي برم)، گفت: اكنون وقت الله اكبر گفتن مخالفان انتخابات است. همين امر نشان مي دهد چنين رسانه هايي چگونه خود را مضحكه مردم كردند زيرا واقعيت هاي موجود در اين كشور را نمي شناسند و در عين حال ادعا مي كنند در امور ايران دخالتي ندارند.
وي افزود: كشورهاي داراي تاريخ طولاني و تاريك استعماري در كشورهاي اسلامي، پيش بيني هايي براي انتخابات ايران انجام مي دهند و عده اي را وادار مي كنند تكبير بگويند اما در كشور خود، دختر محجبه را به دانشگاه راه نمي دهند. هنگامي كه هزينه هاي يك دستگاه سخن پراكني را دولت تامين كند، يك رسانه دولتي و سخنگوي آن دولت است و خصوصي تلقي نمي شود، مثلاهزينه هاي فاكس نيوز ازسوي پنتاگون تامين مي شود لذا نمي توان گفت اين رسانه مستقل است. راديو فردا و صداي آمريكا كه هزينه هايشان از سوي كنگره تامين مي شود، چگونه به جريان آزاد اطلاعات كمك مي كنند؟

اشتباه استراتژيك اروپا در قبال ايران
ولايتي در ادامه گفت: سخن درباره اشتباه استراتژيك اروپايي ها بدين سبب است كه در شرايط سخت اقتصادي پيش روي جامعه جهاني و نيازي كه اروپايي ها و كشورهاي صنعتي به بازار مصرف و نيز منابع انرژي و نفت و نيز نياز آنها به حضور در منطقه خاورميانه دارند، ايجاب مي كرد كه با ايران به عنوان مهم ترين قدرت منطقه اي در اين بخش از دنيا رفتار بهتري كنند.
به گفته ولايتي، رفتار اخير آنان با ايران نشان دهنده نهايت بي توجهي و ساده لوحي آنان بود. آنان بدون توجه به نياز خود به نفت خاورميانه و بازار مصرف اين منطقه براي كالاهايشان، رفتاري عليه ايران كردند كه چهره و سابقه آنان را در ذهن اكثريت قريب به اتفاق مردم ايران خراب كرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد: ما در مسئله هسته اي از هيچ حق خود كوتاه نمي آييم، ما هيچ اقدامي برخلاف قوانين بين المللي انجام نداده ايم لذا برنامه هاي صلح آميز هسته اي حق ايران است همان گونه كه حق همه اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

همه تصميم گيري ها در اختيار رهبري است
در ادامه مجري الجزيره درباره مذاكره با آمريكا پرسيد: با احترام نسبت به همه مسئولان ايراني از رئيس جمهور تا ساير مقام هاي مسئول، همه مي دانند كه پرونده مذاكرات با آمريكا در دست رهبري است و شما به عنوان مشاور عالي ايشان در امور بين الملل، به اين پرسش پاسخي روشن بدهيد كه در حال حاضر تمايل رئيس جمهور آمريكا براي مذاكره با ايران مشهود است و حتي كلينتون با وجود همه سخنان تند خود عليه ايران، اين كلمه رمز را در همه سخنانش درباره ايران بيان مي كند كه درهاي مذاكره همچنان در برابر ايران باز است. آيا ايران آماده مذاكره با آمريكا است؟ اگر پاسخ مثبت است، تحت چه شروط و بر چه اساسي بايد اين مذاكرات انجام شود؟
ولايتي در پاسخ گفت: من اين جمله را مي گويم و هركس مي تواند نتيجه بگيرد كه همه تصميم گيري هاي اساسي و سياست هاي كلي چه در صحنه داخلي و چه در امور خارجي، مطابق اصل 110 قانون اساسي جمهوري اسلامي در اختيار رهبري نظام است لذا هر آنچه كه به سياست هاي استراتژيك برمي گردد، جزو اختيارات رهبري است. در همين حد مي توانم پاسخ دهم.
ولايتي در پاسخ به آخرين پرسش الجزيره درباره حمايت ايران از مقاومت در لبنان و فلسطين در سايه حضور دولت افراطي در اسرائيل و سخنان تند مقام هاي اسرائيلي درباره خطر جدي ايران براي منطقه و امكان حمله اسرائيل به ايران گفت: اسرائيل چنين كاري عليه ايران نخواهد كرد، كساني كه در اسرائيل سخناني درباره چنين اقدامي بيان مي كنند، صهيونيست هاي فسيل شده اسرائيل هستند كه در گذشته امتحان خود را دادند و افراد تازه اي نيستند كه تصور شود روح تازه اي در پيكره در حال فروپاشي اسرائيل دميده باشند.
آنچه اين افراد مي گويند فراتر از جنگ رواني نيست نه يك جنگ واقعي، ايران يك كشور بزرگ و قدرتمند است كه 8 سال جنگ را تحمل كرد و در طول اين 30 سال هم از تهديدها به دور نبوده است.
ولايتي افزود: درباره لبنان، فلسطين و سوريه هم موضع جمهوري اسلامي ايران هيچ تغييري نكرده و از قدرت اين موضع هم به هيچ وجه كاسته نشده است. ايران همچنان با همه قدرت از ملت لبنان و مقاومت اسلامي لبنان و نيز ملت و مقاومت اسلامي فلسطين به خصوص حماس و جهاد اسلامي حمايت مي كند.