زمان : 07 Mordad 1388 - 15:32
شناسه : 18239
بازدید : 2045
20 هزار رکود اطلاعات تخصصی یزد در بزرگترین پایگاه داده تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری کشور 20 هزار رکود اطلاعات تخصصی یزد در بزرگترین پایگاه داده تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری کشور


یزدفردا: مدیر مجموعه گردشگری تاجرنشین یزد گفت:با تلاش تیم تخصصی در بخش خصوصی و جمع آوری قریب به بیست هزار عنوان اطلاعات، یزد دارای بزرگترین پایگاه داده میراث فرهنگی و گردشگری در کشور شد.
امین آقارحیمی در گفتگو اختصاصی با محمدحسین تقوایی زحمتکش خبرنگاریزدفردا افزود: در نیمه دوم 1386 با تعریف پروژه ساماندهی محتوای تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، اطلاعات غنی و علمی از منابع معتبر استخراج و اکنون در قالب نسخه الکترونیکی مهیاشده است.
وی گفت: در این پروژه، از روشهایی مانند تحلیل منابع، تخقیق میدانی، استخراج از کتب و منابع معتبر، تاریخ شفاهی و مطبوعات؛ اطلاعات استخراج شده و درحال حاضر قابلیت تبدیل به دانش را دارد.
وی خاطرنشان کرد:پایگاه داده دارای طراحی استاندارد است و امکان انتشار آن به صورت وبسایت، سی دی، دانشنامه آنلاین و دیگر روشهای معمول و به روز دنیا وجود دارد که یکی از مزیتهای آن نسبت به روشهای سنتی است.
آقارحیمی به فعالیتهای صورت گرفته توسط بخش دولتی و خصوصی فعال اشاره کرد و افزود:اطلاعات و داده بسیاری در مورد استان دارالعلم یزد وجود دارد که اکثرا در کتابخانه و مراکز تحقیقاتی بوده و نمیتوان به صورت جامع و فراگیر از آن بهره برد.
فعال میراث فرهنگی افزود: پیش از این اطلاعات تخصصی یزد، به صورت پراکنده و غیرمتمرکز وجود داشت که در این پایگاه داده درقالب الکترونیکی و به صورت جامع و یکپارچه تدوین و قابلیت ارایه را دارد.
وی به مشکلات پیش روی محققان، دانشجویان و علاقمندان به یزد اشاره کرد و افزود: با چنین پایگاه داده ای امکان دسترسی ساده، فراگیر،جامع و هوشمند به اطلاعات غنی و علمی وجود دارد.
آقارحیمی گفت: با انتشار این پایگاه داده ، محتوای تخصصی یزد نسبت به گذشته نزدیک به 50 برابر افزایش می یابد که تحولی بزرگ در زمینه محتوای تخصصی یزد محسوب می شود.
وی با اشاره به حمایت بخشهای ذیربط تصریح کرد: با ارگانهایی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مذاکره اولیه شده و قول مساعدت همه جانبه داده شده است و باتوجه به رسالت، سوابق و دلسوزی این ارگان امیدواریم این پروژه کاربردی شود.
مدیر مجموعه گردشگری تاجرنشین یزد گفت: تمام مراحل این پروژه توسط بخش خصوصی انجام شده و گام بعدی در عملیاتی نمودن و کاربردی ساختن محتوا در گرو حمایت و سرمایه گذاری دولتی است.
وی خاطرنشان کرد: همه همکارانم بدون هیچ چشمداشتی در این پروژه زحمت کشیده اند و معتقدیم آنقدر میراث فرهنگی، تاریخ و فرهنگ استان دارالعلم و دارالعباده یزد دارای ارزش و اعتبار است که ارزش جان دادن هم دارد.

یزدفردا