زمان : 05 Mordad 1388 - 15:30
شناسه : 18207
بازدید : 5291
دبیر جنبش عدالتخواهی دانشجویی: مجبور شدیم از احمدی‌نژاد حمایت کنیم حمایت از ولایت فقیه برای ما در اولویت است. ما با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم دبیر جنبش عدالتخواهی دانشجویی: مجبور شدیم از احمدی‌نژاد حمایت کنیم حمایت از ولایت فقیه برای ما در اولویت است. ما با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم
یزدفر دا- جنبش عدالتخواه دانشجویی که از حامیان جدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود، خود را به حلقه معترضان به انتصاب مشایی رساند و با اعلام نارضایتی از عزل و نصب‌های این روزهای پاستور تأکید کرد که «با کسی عقد اخوت نبسته است» و همواره در حال سنجش کاندیدای مورد حمایت خود با معیارهای اصولگرایی است و در صورت عدول از این اصول با آن برخورد خواهد کرد.

حبیبه بدری: این جنبش از مجلس خواسته تا طرح سؤال از رئیس‌جمهور به خاطر عدم تمکین به رهبری روی میز اهالی بهارستان قرار بگیرد، هرچند سهم‌خواهی هواخواهان دولت در مجلس از کابینه دهم تحقق این مطالبه را دور از دسترس کرده. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبر با محمد‌صادق شهبازی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی بعد از انتشار آخرین بیانیه جنبش که در اعتراض به عدم تمکین ریاست جمهوری صادر شده بود. در بخشی از این بیانیه آمده: «عدالتخواهان به عنوان جزیی از 24 میلیون نفری که به اندیشه ولایت‌پذیری آقای احمدی‌نژاد به ایشان رأی دادند، از عدم تمکین به ولایت از جانب ایشان سخت خشمگین، دلگیر و ناراحت‌اند و مدل برخورد ایشان با فرمان رهبری چه در تعویق عمل به فرمان رهبری، و چه در معارفه‌ آقای مشایی در هیأت دولت و سخنان طرح شده در جلسه تودیع در سازمان میراث فرهنگی و چه در کتمان نظر رهبری در این باره و چه در متن به دور از شأن سخن گفتن با نایب امام زمان- آن هم برای آن چه یک دل سوخته ‌امام زمان! می‌نامند، - و چه در گردن کشی مقابل این فرمان و دهن‌کجی به احساسات متدینین را غیرقابل توجیه و غیرقابل تحمل و به دور از ولایت‌پذیری می‌دانند و برای تداوم این مدل برخورد از جانب ایشان و سایرین سخت نگرانند.»

برداشت شما از عدم تمکین رئیس‌جمهور چیست؟
جدی نگرفتن و پشت گوش انداختن سخنان رهبری و ارشادی و مولوی کردن سخنان ولی‌فقیه در زمان امام خمینی وجود داشته و عدم تمکین رئیس‌جمهور نشان داد که هنوز هم ادامه دارد. معتقدیم کسانی که با شعار ولایت‌پذیری توانسته‌اند رأی مردم را از آن خود کنند ضرورت دارد که این ولایت‌پذیری را نمایان کنند. به علاوه علایق شخصی، ارتباطات و اعتمادهای شخصی آقای رئیس‌جمهور در کنار گذاشتن نامه رهبری مؤثر بوده است. این مسئله در رفتار رئیس‌جمهور سابقه دار است.

اما جنبش عدالتخواهی در انتخابات دهم ریاست جمهوری از احمدی‌نژاد به عنوان فردی ولایت‌پذیر حمایت کرد.
ما که در خلأ تصمیم نمی‌گیریم. در فضای انتخابات با توجه به کاندیداهای دیگر، ما مجبور شدیم از احمدی‌نژاد حمایت کنیم، البته مشروط به حذف عناصر مسئله‌دار و اصلاح راهکارهای ناکارآمد در دولت نهم. اکنون هم انتظار ما از آقای احمدی‌نژاد این است که با رفع تمرد و عمل جدی به فرامین رهبری مطالبات حامیان خود را برآورده کنند.

بعد از انتصاب آقای احمدی‌نژاد، عده‌ای از اصولگرایان واکنشی نشان ندادند. نه به انتصاب مشایی و نه به عدم تمکین رئیس‌جمهور از نامه رهبری. چرا؟
اقدامات انجام شده بعد از انتخابات و فضای ملتهب سیاسی باعث شد تا عده‌ای نتوانند آن‌طور که باید موضع‌گیری کنند. . .

اما این عده همواره درباره آنچه به آقای مشایی مربوط می‌شود سکوت کرده‌اند. از اظهار‌نظر درباره آنچه مشایی دوستی با مردم اسراییل خواند تا وقایع ترکیه. . .
اینها یک مصلحت اندیشی خیالی دارند. درباره این عده روابط شخصی، گروهی، جناحی اولویت دارد به هر چیز دیگر.

جنبش عدالتخواه دانشجویی نسبت به این طیف از اصولگرایان چه موضعی دارد؟
ضرورت دارد که همه این آقایان خط و مرزهاشان را با افراد مسئله‌دار روشن کنند. ما با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم.

واکنش مجلس بعد از انتصاب مشایی و بعد از عدم تمکین رئیس‌جمهور از نامه رهبری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
مجلس در این مورد نقش و وظیفه اصلی را انجام نداد. خصوصاً مجلس باید درباره عدم تمکین از نظر رهبری که در جریان انتصاب آقای مشایی از سوی رئیس‌جمهور اتفاق افتاد جدی برخورد کند. متأسفانه مجلس به دلیل تصمیم‌گیری‌های جناحی و امید برخی از گروه‌ها برای سهم داشتن در کابینه دهم هنوز عکس‌العمل جدی‌ای از خود نشان نداده. در شرایط کنونی پرسش از رئیس‌جمهور به خاطر عدم تمکین از نظر رهبری ضرورت دارد و این مطالبه جنبش عدالتخواهی دانشجویی است.

فکر می‌کنید این مطالبه عملی شود؟
در حال حاضر تنها تعداد معدودی از نمایندگان با طرح پرسش از رئیس‌جمهور هم‌صدا هستند. از مجلس هم مانند دولت چندان انتظار عمل نداریم. ما با اعلام این طرح به وظیفه شرعی خود عمل کردیم و از باب امر به معروف و نهی از منکر وارد عمل شدیم. میزان پایبندی به اصول، آزمون دیگری است برای نمایندگان مجلس که نشان دهند اصولگرای حقیقی‌اند یا تنها نمایی از اصولگرایی دارند.

روز گذشته آقای صفارهرندی، به دستور رئیس‌جمهور از وزارت ارشاد عزل شد. این اتفاق درباره آقای محسنی‌اژه‌ای هم افتاد. آقای صفارهرندی و محسنی‌اژه‌ای از منتقدان جدی انتصاب آقای مشایی بودند. جنبش عدالتخواه دانشجویی نسبت به این عزل‌ها چه موضعی دارد؟
جنبش عدالتخواه دانشجویی در همه این چهار سال از منتقدان جدی بخش فرهنگی در دولت نهم و به طور خاص وزارت ارشاد بود، اما هیچ تغییر استراتژیکی در این وزارتخانه دیده نشد. از نظر جنبش عزل‌هایی نظیر عزل صفار‌هرندی و اژه‌ای و نصب‌هایی نظیر انتصاب مشایی خارج از اصول اصولگرایی است و اگر این رفتار به تعیین کابینه دهم تعمیم پیدا کند جنبش عدالتخواه با آن برخورد خواهد کرد.

اعتراضات بعد از انتصاب آقای مشایی همه یک سو داشت و آن استعفای ایشان بود. حال آنکه این انتصاب با اطلاع از نظر مراجع، مردم و نخبگان سیاسی صورت گرفت. اساساً این انتصاب از جانب آقای احمدی‌نژاد چه توجیه‌ای دارد؟
با توجه به سوابق آقای مشایی این انتصاب صحیح نبود. همه ما و همه آنهایی که اعتراض داشتند به این انتصاب از اقدام رئیس‌جمهور متعجب هستیم، گرچه ارتباطات شخصی و روابط فامیلی چندان این مسئله را دور از ذهن نشان نمی‌داد. اما حداقل انتظار ما از رئیس‌جمهور این بود که در جهت تحقق شعار ولایت‌پذیری، بعد از اعلام نظر رهبری احمدی‌نژاد از تصمیم خود برگردد که این اتفاق نیفتاد.

با توجه به الحاح احمدی‌نژاد بر موضعش درباره مشایی، از این پس موضع جنبش عدالتخواه دانشجویی در مورد دولت چه تغییری خواهد کرد؟
ما با دولت هم مانند دیگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که پایبندی به فرامین رهبری ندارند رفتار خواهیم کرد. ملاک ما در حمایت و منزلت دادن به گروه‌ها، ولایت‌پذیری است. حمایت از ولایت فقیه برای ما در اولویت است. ما با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم.