زمان : 05 Mordad 1388 - 14:03
شناسه : 18191
بازدید : 4465
انتشار ديرهنگام خبر درگذشت محمد شيرواني، نسخه‌شناس انتشار ديرهنگام خبر درگذشت محمد شيرواني، نسخه‌شناس

به  گزارش فارس، محمد شيرواني، نسخه‌شناس و فهرست‌نويس و مؤلف كتاب 5 جلدي «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه وزيري» ماه گذشته در سن 84 سالگي در اثر بيماري كليوي درگذشت و خبرش در هيچ رسانه‌اي منتشر نشد.
مراسم ترحيم چلهم محمد شيرواني كتابدار، محقق و مصحح روز جمعه مورخ 9 مرداد از ساعت 17:30 تا 19 در مسجد علي بن الحسين (ع) واقع در ميدان قدس، خيابان دربند، خيابان شهيد احمدي زماني (خليلي) برگزار خواهد شد.
سخنران اين جلسه احمد احمدي، رئيس بنياد سمت خواهد بود.
همچنين اكبر ايراني رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب طي پيامي درگذشت محمد شيرواني از كتابداران به نام كشور را تسليت گفت.
در اين پيام كه در پايگاه اينترنتي مركز ميراث مكتوب منتشر شده، آمده است: «درگذشت استاد محمد شيرواني موجب تأثر و اندوه جامعه فرهنگي ايران، كتابداران، محققان و مصححان و علاقه‌مندان به ميراث مكتوب شد.
به ياد دارم اواخر سال 73 به بهانه بررسي و تحقيق درباره شناسايي بهترين آثار فرهنگ و تمدن ايران و اسلام خدمت ايشان رسيدم. به گرمي از احياي آثار خطي استقبال كردند و مرا بر اين كار تشويق نمودند.
ايشان در خواندن مهرها و اسناد تاريخي زحمات بسياري را متحمل و در اين زمينه متخصص بودند و به دليل حضور در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران به عنوان كتابدار با نسخه‌هاي خطي آشنايي و الفتي تمام داشتند. تدوين و فهرست‌نويسي نسخه‌هاي خطي كتابخانه وزيري يزد يادگار ارزشمند شيفتگي او به نسخ خطي است.
تحقيق و تصحيح متوني چون ترك الاطناب از وابستگي و علاقه او به تحقيق و تصحيح متون فارسي شيعي خبر مي‌دهد. متأسفانه خبر درگذشت اين دانشمند گرانقدر كمي مانده به چهلمين روز درگذشتش واصل شد.
اينجانب از طرف خود، محققان و كاركنان مركز پژوهشي ميراث مكتوب درگذشت اين دانشمند كتاب‌دوست و فهرست‌نويس ارجمند را به خانواده محترم و جامعه فرهنگي ايران تسليت گفته و براي روح پرفتوح اين مرد بزرگ آرزوي علو درجات و براي خانواده محترم ايشان صبر و شكيبايي مسئلت مي نمايم.»