زمان : 04 Mordad 1388 - 16:52
شناسه : 18187
بازدید : 1774
جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران رشد چهار برابری داشته است جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران رشد چهار برابری داشته است

یزد - خبرگزاری مهر: مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از افزایش چهار برابری جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور خبر داد.
علیرضا جورابچیان در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: در سال 1376 که پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در کشورمان آغاز شد، تعداد این گونه کمیاب در ایران 15 قلاده بود که با برنامه ‌ریزیها و اقدامات مناسب توانسته ‌ایم در سال 88 جمعیت این گونه کمیاب را به 70 قلاده برسانیم.

وی افزود: طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در اداره محیط زیست طبس مطرح و در سال 1376 مجوز اجرای این پروژه از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان اخذ شد.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی عنوان کرد: این پروژه به طور مشترک با حمایت سازمان ملل متحد و با سرمایه سازمان "جف" در حال اجراست.

تاکنون 750 دلار برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران هزینه شده است

وی با اشاره به اینکه "جف" یک سازمان بین ‌المللی است که از پروژه‌ های زیست محیطی حمایت کرده و برای اجرای آن اعتبارات بین ‌المللی تخصیص می ‌دهد، بیان داشت: تاکنون توسط این سازمان برای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، 750 هزار دلار هزینه شده که 500 هزار دلار دیگر نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.

جورابچیان در خصوص سایر پروژه ‌های زیست محیطی بین‌المللی در ایران یادآور شد: در حال حاضر پنج پروژه بین ‌المللی در کشورمان تحت حمایت «جف» در حال اجراست که شامل پروژه‌های حفاظت از درنای سیبری، حفاظت از تالابهای ایران، حفاظت از اکوسیستمهای زاگرس، حفاظت از تنوع زیستی و بررسی آلودگی هوای تهران است.

وی ادامه داد: پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان پروژه منتخب جف در ایران تعیین شده است که به برای دستیابی به دستاوردها و ارائه فعالیت‌های مناسب، قرارداد اجرای این پروژه به مدت چهار سال دیگر تمدید شده است.

آمار محیط بانان حافظ یوزپلنگ آسیایی 50 درصد افزایش یافته است

جورابچیان از جمله فعالیتهای صورت گرفته در راستای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را افزایش 50 درصدی نیروهای محیط بان، احداث پایگاههای حفاظتی در زیستگاه‌های یوز، افزایش تجهیزات مورد نیاز مانند موتورسیکلت و دوربین، بررسی جمعیت یوز، شناسایی طعمه ‌های یوز و برگزاری بیش از 60 کارگاه آموزشی به منظور ارتقا دانش زیست محیطی محیط بانان عنوان کرد.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: تمامی زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی را در ایران شناسایی و در قالب گزارشات متعدد به مجامع بین ‌المللی ارائه داده‌ ایم که مهمترین آنها، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پارک ملی توران در استان سمنان، منطقه دره‌ انجیر در استان یزد، پارک ملی سیاه‌ کوه استان یزد، منطقه دربند راور کرمان، عباس‌آباد نایین در اصفهان، میاندشت خراسان شمالی و پارک ملی کویر در استان سمنان است.

نایبندان طبس امن‌ ترین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران است

وی افزود: در دنیا مطمئن ‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که دلیل آن امنیت مناسب، وسعت زیاد و عدم وجود عوامل تهدید یوز در این منطقه است.

جورابچیان گفت: یکی از اهداف مهم پروژه به کارگیری تشکلهای غیردولتی و آموزش جوامع محلی برای دستیابی به مشارکت مردمی در امر حفاظت از این گونه کمیاب و در معرض انقراض است.

170 تصویر از یوزپلنگ آسیایی در ایران تهیه شده است

جورابچیان با بیان اینکه با تحقیقات بسیار، دستاوردهای جدیدی در خصوص ویژگی ‌های یوز آسیایی و تفاوت این گونه با نوع آفریقایی به دست آورده‌ایم، افزود: تا قبل از اجرای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هیچ تصویری از این حیوان در دست نبود اما از آغاز پروژه تاکنون بالغ بر 170 قطعه عکس از یوزپلنگ توسط دوربینهای تله ‌ای جمع ‌آوری شده است.

پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با وسعت یک و نیم میلیون هکتار، بزرگترین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و زیستگاه بزرگترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می ‌شود.