زمان : 28 Tir 1388 - 18:24
شناسه : 18042
بازدید : 4743
واکنشی دوستانه ؛ بهانه اي براي طرح چند موضوع رسانه اي واکنشی دوستانه ؛ بهانه اي براي طرح چند موضوع رسانه اي
 
درج مطلبي با عنوان « يزدفردا» معزالديني را از صالحي باز نشناخت در بهارنو ، دوستان سخت کوش سايت يزدفردا را به واکنش واداشت.
در اين واکنش، بروز خطا در انعکاس رويداد ، به خبرنگار افتخاري يزد فردا نسبت داده شده که اين سايت اطلاع رساني را در به روز رساني ياري مي دهد و همچمنين خواستار تجديد نظر و برنامه ريزي در روابط عمومي دفتر امام جمعه شده اند.
اين رويداد بهانه اي است تا به چند موضوع اشاره کنم:

1- توجه به اصل صحت در انعکاس رويدادها
رسانه ها و فعالان رسانه اي و به ويژه مديران رسانه ها، براي اين که کوشش خود را در زمينه اطلاع رساني به سمت معيارهاي حرفه اي سوق دهند ، بايد به اصل مهم «صحت» توجه کافي داشته باشند.
رعايت اين اصل مهم مي تواند اعتماد مخاطب را گسترش داده و موجب امکان بقا و توسعه رسانه را فراهم سازد.

2- پذيرش صادقانه خطا

پذيرش صادقانه خطاها، اميد به پيشرفت را تقويت مي کند و دوستان يزدفردا با اين کار بايد به پيشرفت خود اميدوار باشند، چرا که طفره رفتن از واقعيت ها و نپذيرفتن خطاها هرچند کوچک، مسير رشد را مسدود کرده و راه هاي ارتقاي کيفي فعاليت ها را مي بندد.

3- انتقاد ، هديه است نه دشمني

اين که انتقاد از عملکرد خود را با تاسي از معصومان عليهم السلام هديه بدانيم و آن را حمل بر دشمني و غرض ورزي نکنيم، نکته اي درخور تقدير است و اميد است با رواج اين اخلاق پسنديده، رابطه مبتني بر احترام متقابل در ميان اصحاب رسانه و مسئولان و مردم توسعه يابد.

به ویژه آن که منتقد رفتاری از خود بروز ندهد که انتقادش با دشمنی اشتباه گرفته شود.

4- استقلال خبرنگار

گرچه خلا و کاستي فعاليت روابط عمومي در دفتر امام جمعه واضح و انکارناپذير است، و گرچه رابطه متقابل روابط عمومي و رسانه مکمل و ضرورتي جدي است و با اينکه روابط عمومي را خبرنگار مقيم در سازمان ها خوانده اند، اما هيچ خبرنگاري براي تهيه اخبار و انعکاس رويدادهاي اجتماعي ، نبايد صرفا به روابط عمومي ها اتکا کند.

5- جاده ي دوطرفه نويسنده و رسانه

در بخشي از مقدمه پاسخ يزد فردا اشاره شده که « همکاري و همراهي با يزدفردا ،ايشان را به يکي از موثر ترين فردائيان در طي اين چهارسال تبديل نموده است».
در اين خصوص بايد گفت ارتباط نويسندگان و اهل قلم با اصحاب رسانه يک جاده دوطرفه است. همانگونه که ممکن است رسانه موجب معرفي نويسنده به جامعه شود، علاقه مندي به آثار يک نويسنده نيز مي تواند موجب اعتبار و جذب مخاطب براي رسانه شود. بنابر اين ارتباط و تعامل نويسندگان و اهل قلم با اصحاب رسانه تعاملي دوسويه و به مثابه جاده اي دوطرفه است که البته گاهي متناسب با جذابيت آثار يک نويسنده مي تواند کفه ترازو به نفع نويسنده سنگين شود.
واقعیتی که با وجود و رواج پدیده وبلاگ و وبلاگ نویسی و حذف محدودیت رسانه ای برای نویسندگان، وضوح بیشتری یافته است.

6- واقعيت هاي تلخ فعاليت هاي رسانه اي در استان

بروز خطاهاي اينچنيني به ويژه در فعاليت هاي متراکم و پرحجم خبري و اطلاع رساني ، امري عادي و طبيعي است و ذره اي از اهميت و ارزش فعاليت هاي رسانه اي نمي کاهد، اما در اينجا بايد به واقعيت تلخي در عرصه فعاليت هاي رسانه اي و اطلاع رساني استان اشاره کنيم و آن دشواري هاي مالي براي فعالان اين عرصه است.
در حالي که توليد و تهيه اخبار و گزارش و مصاحبه و تاليف مقاله و ... نوعي کار حرفه اي است و قاعدتا بايد به نحو مناسبي از پاداش متناسب با کيفيت آثار توليدي بهره مند باشد، و از سويي فعالان رسانه اي بايد از منابع مالي قابل قبولي براي اداره امور خود (در حد بقا و ادامه حيات و نه سودآوري) برخوردار باشند، اما وضع کنوني به هيچ وجه براي فعالان رسانه اي اميدبخش و انگيزه آفرين نيست.
اين در حالي است که درج مطالب جدي انتقادي با عدم تحمل مسئولان روبرو بوده و کوچکترين انتقادي در عرصه سياسي ، اجتماعي به ويژه در عرصه هاي دولتي حمل بر دشمني شده و تحمل نمي شود و يا با بي تفاوتي محض روبرو مي شود.
پديده رويين تن شدن و پاسخگو نبودن اغلب سازمان هاي دولتي ، پديده اي است که فضار بر رسانه ها را که مي توانند پل ارتباطي خوبي ميان مردم و دستگاهها باشند مضاعف ساخته و از کارآمدي و اثربخشي آنها مي کاهد.

7- اميدها

اميد مي رود همانگونه که تذکرهاي دوستانه کوچک شنيده شده و بازتاب داده مي شود، انتقادهاي جدي نيز گوش شنوايي داشته باشد.
اميد مي رود که با تلاش علاقه مندان به اطلاع رساني و رسانه، استان يزد نيز بتواند از رسانه اي حرفه اي برخوردار باشد تا با پرهيز از ورود به جريان هاي سياسي و حمايت هاي آشکار و پنهان و فضاسازي هاي کاذب مقطعي يا دائمي، زبان گوياي مردم بوده و با ترريق آگاهي در رگ هاي جامعه ، به پويايي و نشاط استان يزد کمک نمايد.
اميد مي رود مسئولان فرهنگي و رسانه براي گذار از وضعيت ناگوار فعلي به وضعيت مطلوب و قابل قبول رسانه هاي استان و خودکفايي آنان، اين بخش از فعاليت هاي توسعه اي را به فراموشي نسپرده و بدون داشتن انتظارهاي غيرمعقول، به صورت اصولي حمايت نمايند.
اميد مي رود فعالان و به ويژه توليدگران گمنام عرصه اطلاع رساني و فرهنگ ، با درک شرايط دشوار موجود و ضرورت فعاليت هاي آگاهي بخش، ناملايمات را تحمل کرده و با تلاش بيش از پيش خود و تزريق آگاهي، جامعه را در نفي ناراستي ها و کژي ها و تقويت درستي ها و پاکي ها راهبري نمايند.