زمان : 31 Shahrivar 1402 - 09:15
شناسه : 180368
بازدید : 3061
آمار نگران کننده ابتلا به آلزایمر در بین یزدی‌ها عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد: آمار نگران کننده ابتلا به آلزایمر در بین یزدی‌ها یزدفردا: عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد: آمار مبتلایان به آلزایمر در یزد قابل توجه است و دیابت و چاقی از ریسک فاکتور‌های ابتلا به آلزایمر در استان یزد هستند.

به گزارش یزدفردا: یک متخصص روانپزشکی یزد در این زمینه می‌گوید: از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های قرن کنونی می‌توان به آلزایمر اشاره کرد که جزء بیماری‌های دمانس (زوال عقل) است.

 رضا بیدکی افزود: دمانس یا زوال عقل از بیماری‌های عصبی پیش رونده مغزی است که سلول‌های عصبی یا مغزی که قسمتی از آن‌ها مربوط به حافظه است در اثر رسوب مواد سمی از بین می‌روند.

وی اظهار داشت:دمانس یا زوال عقل، شامل بیماری‌های دیگری هم هست که مهمترین آن بیماری آلزایمر است. در این بیماری، حافظه از دست می‌رود و پس از آن یک سری از اعمال مغزی مانند پیدا کردن مسیر و موقعیت، نامیدن اشیاء، شناسایی چهره ها، انجام برخی فعالیت‌های روزمره، تقلید برخی از کار‌ها و... بتدریج دچار اختلال می‌شود و به صورت علائم بی قراری، اضطرای، توهم، هذیان بدبینی، مشکل خواب و بی خوابی بروز می‌یابد و درمراحل پیشرفته‌تر باعث تغییرات شخصیتی و رفتاری، سرگردانی، بروز رفتار‌های تکراری، مشکل در خواب و بیداری و بی اختیاری ادراری را بدنبال دارد.

این فلوشیپ آلزایمر وپارکینسونیسم با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی سیر می‌کند اظهار داشت: بنظر می‌رسد در سال‌های آتی، آلزایمر یکی از بزرگترین چالش‌ها و نگرانی‌های مروبط به جمعیت کشور ما باشد که نه تنها فرد مبتلا را متاثر می‌کند بلکه مراقبت کنندگان از فرد مبتلا، بار روانی و احساسی زیادی را در قبال بیماری متحمل می‌شوند.

این استاد تمام دانشگاه تصریح کرد: آمار مبتلایان به آلزایمر در یزد قابل توجه است و دیابت و چاقی که بروز بالایی هم در استان دارند از ریسک فاکتور‌های ابتلا به آلزایمر در استان هستند.

وی مهمترین عامل خطر غیرقابل پیشگیری از این بیماری را سن و جنس افراد عنوان کرد و گفت: این بیماری در افراد با سنین بالاتر و در مردان، شیوع بیشتری دارد.

عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، عواملی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های کلیوی، دیابت، کمبود برخی ویتامین‌های مورد نیاز بدن مانند ب ۱۲ و فولیک اسید، اضطراب شدید، استفاده کم از مغز و حافظه، بیماری‌های بدخیم مانند سرطان، افسردگی، اختلال خواب، آپنه خواب، وزن بالا، کم تحرکی وسبک زندگی نامناسب را ازعوامل دیگر احتمال ابتلا به آلزایمر برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه هر فراموشی، معادل آلزایمر نیست خاطر نشان کرد: برخی ازافراد در سنین جوانی با شکایت فراموشی و اختلال در یادآوری مطالب ثبت شده در ذهن، به پزشک مراجعه می‌کنند این درحالی است که بسیاری از فراموشی‌ها در نتیجه اختلال در تمرکز و توجه، درگیری و مشغله ذهنی، اضطراب، افسردگی، اختلال خواب و ... است و این امر معادل ابتلا به آلزایمر نیست.

بیدکی به فوبیا یا ترس مرضی از بیماری آلزایمر هم اشاره کرد و گفت: ترس از ابتلا به این بیماری، کمال گرایی در استفاده از حافظه و فراموشی جزیی مطالب را نباید با ابتلا به آلزایمر اشتباه گرفت.

۲۱ سپتامبر به عنوان روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است.