زمان : 21 Tir 1388 - 23:50
شناسه : 17984
بازدید : 8126
نا گفته های   محمود حكيمي   داستان‌نويس و پژوهشگر ادبي در مورد زنده یاد آذر یزدی نا گفته های محمود حكيمي داستان‌نويس و پژوهشگر ادبي در مورد زنده یاد آذر یزدی
یزدفردا "محمد حسین تقوایی : محمود حكیمی معتقد است اهمیت مرحوم مهدی آذر یزدی در این است كه وی در زمان طاغوت و در شرایطی كه تحت سلطه فرهنگ غیردینی بود، نوشتن داستان‌های دینی برای كودكان را باب كرد.
«محمود حكیمی»، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی، ، اظهار داشت: بارزترین ویژگی اخلاقی مرحوم مهدی آذر یزدی تواضع و فروتنی او بود.
حكیمی افزود: با این‌كه آذر یزدی از جایگاه ویژه و شایسته‌ای طی دهه‌های متمادی برخوردار بود، اما هرگز فروتنی و تواضع را از خود دور نكرد.
وی ادامه داد: آذریزدی نخستین كسی بود كه در زمان طاغوت، و در شرایط خاص اجتماعی كه حكومت تنها و تنها در راستای فرهنگ پیش از اسلام و فرهنگ غیردینی تلاش می‌كرد، نوشتن داستان‌های دینی برای كودكان را باب كرد.
حكیمی تصریح كرد: مرحوم آذر یزدی از همان دوران با نگارش كتاب‌‌هایی درباره زندگی پیامبران باعث رونق یافتن این گونه داستانی شد.
این نویسنده داستان‌های دینی اظهار داشت: من در كتاب «مبانی ادبیات دینی كودك و نوجوان» كه به همرام مهدی كاموس آن‌را نوشتیم، نیز به همین مسأله اشاره كرده‌ام؛ آذر یزدی در ادبیات كودك و نوجوان ما جایگاه ویژه‌ای دارد.
حكیمی در پایان با اشاره به مؤثر بودن داستان‌هایی كه آذریزدی بر مبنای متون كهن ادبیات فارسی می‌نوشت، تصریح كرد: وی از نخستین كسانی بود كه به بازنویسی متون كهن و دشواری چون كلیله و دمنه برای كودكان اهتمام ورزید.


یزدفردا