زمان : 21 Tir 1388 - 00:08
شناسه : 17973
بازدید : 7477
سیستم عامل کروم گوگل جایگزین رایگان ویندوز مایکروسافت سیستم عامل کروم گوگل جایگزین رایگان ویندوز مایکروسافت
 

محمدحسین تقوایی زحمتکش: وبلاگ گوگل اعلام کرد نرم افزار عامل کروم یک سال دیگر ارائه می شود نرم افزار عامل کروم مبتنی بر وب است و برای کامپیوترهای متصل به اینترنت طراحی شده است.
به گفته گوگل این نرم افزار در ابتدا برای رایانه های همراه کوچک که نت بوک نامیده می شود، عرضه خواهد شد و سپس برای لپ تاپ و رایانه های شخصی (پی سی) ارائه می شود.
به نوشته وبلاگ گوگل، کروم به صورت کد باز عرضه می شود و بارگذاری آن به صورت رایگان انجام خواهد شد.
تحلیلگران کروم را رقیب مهمی برای نرم افزار عامل ویندوز می دانند. ویندوز منبع مهم درآمد شرکت مایکروسافت است.
این در حالی است که که مایکروسافت به زودی نرم افزار عامل جدید خود، ویندوز 7 را عرضه می کند.
سرعت، سادگی و امنیت مشخصه های اصلی کروم هستند
در ادامه این گزارش شرکت گوگل اعلام کرده است که تعدادی از مهم ترین تولیدکنندگان سخت افزار کامپیوتر از عرضه نرم افزار عامل این شرکت حمایت کرده اند.
به گزارش گوگل، با شرکت هایی مانند ایسر، ایسوس، فریسکیل، هیولت پاکارد، لنوو و توشیبا برای عرضه نرم افزار عامل کروم همکاری دارد.

مشخصات سیستم عامل جدید کروم
نام اين محصول جديد «سیستم عامل کروم» است و شرکت گوگل اعلام کرده که از نیمه دوم سال ۲۰۱۰ در نوت‌بوک‌ها عرضه خواهد شد و تاکنون تعدادی از کارخانجات سازنده کامپیوتر برای تولید این نرم افزار موافقت کرده‌اند.
گوگل در وبلاگش نوشت: "سرعت، سادگی و امنیت مشخصه های اصلی کروم هستند."
براساس اطلاعیه شرکت گوگل این سیستم عامل جدید از لحاظ حجم حافظه کمی سبک‌تر خواهد بود و به کاربران امکان می‌دهد که سریع‌تر به شبکه اینترنت متصل شوند. در عین حال این سیستم جدید براساس کدهای لینوکس با منبع آزاد طراحی شده است در نتیجه سایر تولیدکنندگان و طراحان نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند به راحتی برنامه‌های مکمل و پیوندی برای آن را تولید کنند.
این سیستم عامل جدید گوگل طوری طراحی شده است که با متداول‌ترین انواع چیپ‌ها در بازار همخوانی دارد. مایکروسافت در گذشته اعلام کرده بود که با چیپ‌هایی از نوع ARM و X86 کار نخواهد کرد و همین باعث شد که دریچه جدیدی به روی گوگل برای نفوذ به بازار تولید سیستم‌های عامل گشوده شود.

نظر کارشناسان در مورد سیستم عامل جدید گوگل
کارشناسان تکنولوژی جدید می‌گویند که این سیستم عامل جدید در آغاز کار می‌تواند مورد توجه کاربرانی قرار بگیرد که به دنبال یک کامپیوتر سبک و سریع برای جستجو در وب هستند. ولی این ظرفیت را دارد که به مرور در کامپیوترهای شخصی قوی‌تر نیز عمل کند بخصوص اگر ثابت شود که سرعت آن از سیستم عامل «ویندوز» محصول مایکروسافت بیشتر است.
گوگل می خواهد با ایجاد تحول در سیستم عامل کامپیوترها، نرم افزار ساده تری را عرضه کند که به جای بارگذاری بخش عمده ای از نرم افزار بر روی کامپیوترهای افراد، آنها را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت ارائه دهد.
در این حال، با این که گوگل نرم افزار عامل کروم را به طور رایگان عرضه می کند ولی درآمد این شرکت از راه دیگری کسب می شود بعبارتی این شرکت می خواهد کاربران تا حد امکان از نرم افزارها و خدمات آنلاین این شرکت استفاده کنند تا ازطریق ارائه تبلیغات بازرگانی به آنها درآمد کسب کند.
کارشناسان می گویند موفقیت نرم افزار عامل کروم تا حد زیادی به زمانبندی عرضه آن بستگی دارد. اگر ویندوز 7 زودتر از کروم و در زمانی عرضه شود که اوضاع اقتصادی آمریکا رو به بهبود رفته باشد، مایکروسافت سهم بزرگ تری را از بازار به خود اختصاص خواهد داد.
در این حال، به گفته این افراد گوگل برای گسترش کروم به همکاری مایکروسافت هم نیاز دارد.
شرکت گوگل با عرضه سیستم عامل کامپیوترهای شخصی به جنگ مایکروسافت می‌رود.
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که شرکت گوگل با عرضه سیستم‌های عامل کامپیوترهای شخصی بخش اصلی سودآوری شرکت مایکروسافت را نشانه گرفته است که بر این عرصه از بازار تکنولوژی جدید احاطه کامل دارد.


جنگ گوگل و مایکروسافت
مایکروسافت در حال حاضر برای هر سیستم عامل خود از نوع قدیمی XP حدود ۲۰ دلار و برای مدل جید Vista حدود ۱۵۰ دلار دریافت می‌کند. به گفته کارشناسان اگر گوگل سیستم عامل خود را با بهایی نازل‌تر و یا مجانی وارد بازار کند به نفع مصرف کننده‌ها خواهد بود و پیکانی که مستقیماً قلب سودآوری مایکروسافت را نشانه می‌گیرد.
گوگل تاکنون قیمت این سیستم عامل جدید را اعلام نکرده اما کارشناسان معتقدند که یا به بهایی بسیار ارزان و یا کاملاً مجانی عرضه خواهد شد چون استراتژی اقتصادی گوگل همیشه بر کسب درآمد از محل اشتراک بوده و نه فروش محصول.
دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل سال‌هاست که در بخش‌های مختلف بازار تکنولوژی جدید با یکدیگر سرشاخ شده‌اند. باید منتظر شد و دید که آیا گوگل قادر خواهد بود که در زمین حریف و نقطه قوت اصلی مایکروسافت که تولید سیستم عامل کامپیوتر است بخشی از سهم بازار را بگیرد یا نه. در حال حاضر مایکروسافت ارائه کننده و صاحب بیش از ۹۰ درصد سیستم عامل‌هایی است که در سراسر جهان مورد استفاده است.
کارشناسان تکنولوژی جدید می‌گویند که نشانه گرفتن بازار و تولیدات مایکروسافت همیشه یکی از عناصر اصلی فرهنگ و استراتژی تجاری گوگل بوده است. به اعتقاد آنها اگر این طرح گوگل به خوبی اجرا شده و به نتیجه برسد برای مایکروسافت بسیار زیانبار خواهد بود و آنها اینرا به خوبی می‌دانند.
سیستم عامل جدید کروم که گوگل عرضه خواهد کرد مسلماً با سایر نرم افزارها و تکنولوژی خود این شرکت مثل Gmail، تقویم گوگل و نقشه گوگل به خوبی قابل انطباق است.