زمان : 11 Khordad 1385 - 00:12
شناسه : 1760
بازدید : 2867
همايش ملي مديريت بحران در شهرهاي داراي بافت تاريخي در يزد گشايش يافت همايش ملي مديريت بحران در شهرهاي داراي بافت تاريخي در يزد گشايش يافت

همايش ملي مديريت بحران در شهرهاي داراي بافت تاريخي در يزد گشايش يافت


همايش ملي مديريت بحران در شهرهاي داراي بافت تاريخي، روز سه‌شنبه در يزد گشايش يافت.

هدف از برگزاري اين همايش دو روزه، بررسي ايمني بافت‌هاي تاريخي كشور، تحليل راههاي كاهش خسارت در شهرهاي خطرخيز و بحث در مورد مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي اعلام شد.

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين همايش گفت: دولت، عزم جدي براي حفاظت از آثار تاريخي و ميراث به جاي مانده از گذشتگان دارد.

"اسفنديار رحيم مشايي" افزود: اين امر، نيازمند عزم ملي، توجه و همكاري مردم، صاحبنظران، انديشمندان، دانشمندان و پژوهشگران است.

وي بافت تاريخي را سرمايه، ثروت و هويت ملي دانست و گفت: ايران از اين سرمايه‌هاي غني برخوردار است.

وي با بيان اينكه اين سرمايه‌هاي بزرگ مي‌تواند منشاء تحولات و پيشرفت‌هاي زيادي در برنامه توسعه كشور شود اضافه كرد: اين سرمايه، امروز به ملت ايران تعلق دارد و در آينده، احساس‌ها نسبت به آن، جهاني خواهد شد.

رحيم مشايي گفت: حفظ آثار تاريخي، مسئوليت سنگيني است و امروز بايد در سطح ملي، مورد توجه قرار گيرد و در آينده بايد مبناي سنجش مديريت كشور باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اضافه كرد: ما نه تنها در مقابل نسل گذشته و حاضر، بلكه مقابل آيندگان، مسئوليت سنگيني در قبال حفظ ميراث فرهنگي بر عهده داريم.

وي گفت: طبق قانون، تعرض به آثار تاريخي كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قابل تعقيب است.

او حفاظت از آثار تاريخي را منوط به ثبت آن در فهرست آثار ملي دانست و گفت: اگر آثار، ثبت نشود امكان قانوني براي حفاظت از آن وجود ندارد.

رحيم مشايي گفت: نمايندگان پيشنهاد كردند و در دولت هم تاييد شده كه تعرض به آثار تاريخي، جرم غيرقابل بخشش باشد.

وي اظهار داشت: در اين پيشنهاد آمده پيگيري قانون تعرض به آثار تاريخي، منوط به احراز ثبت نباشد چرا كه فرآيند ثبت آثار تاريخي، زمان مي‌خواهد و در اين فرآيند، فرصت از دست مي‌رود.

وي به برپايي همايش مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي اشاره كرد و گفت: زلزله بزرگي كه با ريشتر، قابل اندازه‌گيري نيست زلزله زمان است كه حيات را مي‌ميراند و پشتيباني و پشتگرمي را از نسل‌ها مي‌گيرد.

معاون رييس جمهور، تعداد آثار تاريخي كشور را يك ميليون و‪ ۲۰۰‬هزار اثر ذكر كرد كه تاكنون‪ ۱۶‬هزار اثر آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

رحيم مشايي، وسعت بافت‌هاي تاريخي كشور را‪ ۲۰‬هزار هكتار ذكر كرد و گفت يكصد شهر و‪ ۶۰۰‬روستاي داراي بافت تاريخي در كشور وجود دارد كه بافت تاريخي شهر يزد يكي از برجسته‌ترين آنها است.

همايش ياد شده به همت دانشگاه يزد و با همكاري استانداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور انديشمندان و صاحبنظران در يزد برپا شده است.

حميد مهرنهاد" دبير همايش هم گفت‪ ۱۴۵‬مقاله به دبيرخانه آن ارسال شده كه‪ ۶۹‬مقاله در اين دو روز ارائه مي‌شود.

منبع:ايرنا

يزدفردا