زمان : 23 Khordad 1388 - 17:18
شناسه : 17593
بازدید : 13617
جزئیات انتخابات ریاست جمهورى 22 خرداد جزئیات انتخابات ریاست جمهورى 22 خرداد

یزدفردا : اخذ رای در روز 22 خرداد از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و به مدت 10 ساعت ادامه می‌یابد و پس آز آن با تصمیم وزیر کشور مدت زمان اخذ رای تا دو مرحله قابل تمدید است"



انتخابات ریاست جمهوری دهم در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامی از ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاصی برخوردار است، برگزاری انتخابات در 368 شهر و 558 بخش نیازمند تدارکات ویژه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس،‌ انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد در 368 شهر و 558 بخش برگزار می‌شود که در این دوره 46 میلیون و 200 هزار نفر در سراسر ایران اسلامی واجد شرایط رای بشمار می‌روند.

* در این دوره از انتخابات کسانی‌که تا تاریخ 22 خرداد 88 دارای 18 سال تمام باشند می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی خود رای خود را به صندوق‌ بیاندازند.

* تعداد صندوق‌های اخذ رای در این دوره 45 هزار و 713 صندوق در نظر گرفته شده است که حدود 30 درصد از آن معادل 14 هزار و 258 صندوق سیار بشمار می‌رود. ( نسبت صندوق‌های سیار به ثابت در این دوره حدود 3 درصد کاهش نشان می‌دهد).

* بر اساس قانون، کسی حق ندارد بجای فرد دیگری رای‌دهد و برای رای دادن همراه داشتن شناسنامه الزامی است،‌ از واجدین شرایط رای دادن خواسته شده است تا کارت ملی خود را همراه داشته باشند اما در صورت عدم همراه داشتن کارت ملی، امکان رای دادن وجود دارد.

* در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، در برخی شهرها انتخابات‌ دیگری نیز برگزار می‌شود،‌ در دو حوزه انتخابیه گلستان و تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری، در شش حوزه انتخابیه در کشور همزمان انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و در دو حوزه دیگر نیز انتخابات شوراهای اسلامی خواهیم داشت که با تدابیر در نظر گرفته شده در شعب اخذ رای شهرهایی که همزمان انتخابات دیگری نیز در حال برگزاری است رنگ صندوق‌ها در تفکیک با یکدیگر است تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

* اخذ رای در روز 22 خرداد از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و به مدت 10 ساعت ادامه می‌یابد و پس آز آن با تصمیم وزیر کشور مدت زمان اخذ رای تا دو مرحله قابل تمدید است.

* انتخابات ریاست جمهوری از جمله انتخاباتی است که ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند در آن شرکت کنند،‌ در این دوره از انتخابات برای شرکت مطلوب ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده که از جمله آن 32 صندوق اخذ رای در کشور آمریکا در نظر گرفته شده و در مجموع شمار صندوق‌های رای خارج از کشور از 227 صندوق در دوره گذشته به 304 شعبه در این دوره افزایش یافته و تدابیر لازم برای ایجاد صندوق‌های رای در کشورهای نظیر عراق و عربستان نیز در نظر گرفته شد تا زائرین خارج از کشور در عتبات عالیات و مکه و مدینه بتوانند آرای خود را به صندوق های رای بیندازند.

* بازرسین شورای نگهبان، بازرسین هیات نظارت وزارت کشور و نمایندگان کاندیداها هر یک به عنوان ناظرانی در شعب اخذ رای حاضر هستند، علاوه بر این اعضای هیات‌های اجرایی در هر حوزه اخذ رای نیز از میان مردم و عمدتا از فرهنگیان کشورمان هستند که در تعامل با یکدیگر زمینه‌های برگزاری انتخاباتی پر شور را فراهم می‌کنند، در کنار این مکانیزم،‌ دادستان کل کشور و مجموعه قضایی کشورمان و همین طور سازمان بازرسی کشور نیز در فراخور موضوعات مرتبط نسبت به خود نسبت به بررسی مسائل و کمک به سلامت انتخابات اقدام خواهند کرد.

* وظیفه حفاظت از امنیت مردم و صندوق‌های رای در هر نقطه از کشور به عهده نیروی انتظامی است و با توجه به آمادگیهای این نیرو، مشکلی در خصوص حفاظت از شعب وجود ندارد،‌علاوه بر این یگانهایی از بسیج نیز به عنوان یگانهای‌ احتیاط در روز برگزاری انتخابات برای برگزاری سالم انتخابات آماده خواهند بود.

* ‌ بر اساس قانون با پایان زمان اخذ رای،‌ درب‌های هر شعبه بسته و کار شمارش آرا آغاز می‌شود، شمارش آرا با حضور تمامی عوامل اجرایی و ناظران انجام خواهد شد،‌ با پایان شمارش آرا فرم 22 در هر شعبه شامل ریز آرای هر یک از کاندیداها و همین طور تعداد آرای باطله و در کل تعداد آرای باقیمانده و استفاده نشده ثبت و در درون صندوق قرار داده می‌شود. همچنین فرم 22 می بایست در 5 نسخه بدون کاربن و با خودکار آبی تکمیل شود و هر یک از نسخه ها به امضای رئیس شعبه، ناظر شورای نگهبان، نیروی امنیتی حاضر در شعبه و عوامل اجرایی می‌سد و پس از آن آرا با انتقال به فرمانداری‌ها، کار تکمیل فرم 28 آغاز می‌شود و در نهایت فرم 28 به وزارت کشور ارسال خواهد و در تمامی این مراحل نمایندگان کاندیداها بر اساس قانون می‌توانند حاضر باشند.

* به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بصورت نهایی تا ساعت 24 روز شنبه 23 خردادماه اعلام می‌شود که البته اعلام تدریجی از زمان شمارش دست کم 5 هزار صندوق آغاز خواهد شد.

* بر اساس قانون، برای هر یک از افراد مسئول در شعب اخذ رای وظایفی در نظر گرفته شده است که بر این اساس در هر شعبه اخذ رای علاوه بر عوامل اجرایی، نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، نیروی انتظامی، بازرس وزارت کشور کشور و نماینده کاندیداها حضور خواهند داشت؛ نمایندگان کاندیداها نیز می‌توانند بدون دخالت در فرآیند اجرایی انتخابات بر برگزاری نظارت وافی را داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به نماینده فرماندار و یا ناظر شورای نگهبان و یا در سطح ستادهای انتخاباتی خود منتقل کنند.

* بر اساس نص صریح قانون، نمایندگان کاندیداها حق ندارند ‌نماد و یا نشانی تبلیغاتی از نامزد خود را به همراه داشته باشند، همین طور در صورت هرگونه استفاده از نماد خاص توسط نماینده کاندیداها در شعب اخذ رای، با یک بار تذکر فرد خاطی از محل رای گیری اخراج می‌شوند.

* در این دوره از انتخابات در سراسر کشور و در تمامی شعب دستگاههای بارکد‌خوان در نظر گرفته شده است تا سرعت اخذ رای به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ همین طور با بکارگیری سامانه‌های بارکد خوان که برای اولین در انتخابات ایران به کار گرفته می‌شود، امنیت انتخابات نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

* بر اساس قانون کاندیداها می‌توانند به ازای هر صندوق، یک نماینده در شعب اخذ رای داشته باشند و این موضوع استثنایی ندارد و کاندیداها در شعب سیار نیز می‌توانند نماینده داشته باشند.

* تهران بزرگترین و اثرگذار ترین حوزه کشور است .استان تهران با هشت میلیون و 796 هزار و 466 نفر واجد شرایط رای دادن در میان تمامی استان‌های ایران بیشترین واجد شرایط رای دادن را دارد.

* برای این دوره از انتخابات 6 هزار و 86 شعبه اخذ رای در سراسر استان تهران در نظر گرفته شده که 3 هزار و 152 شعبه مختص شهر تهران است.

* 137 هزار نفر در حوزه اجرایی انتخابات در سطح استان تهران برای 6 هزار و 86 شعبه در نظر گرفته شده‌اند که همه این عوامل مجموع آموزش‌های توجیهی را طی کرده‌اند همچنین 7 هزار اپراتور و بیش از 300 مهندس سخت افزار و نرم افزار به عنوان عوامل شعب دوره‌های لازم را در تمامی حوزه‌ها آموزش دیده‌اند تا بتوانند نسبت به برگزاری انتخاباتی با شکوه و قانونمند اقدام کنند.