زمان : 21 Khordad 1388 - 02:30
شناسه : 17526
بازدید : 16169
جناح بندی های سياسی در دولت ميرحسين موسوی جناح بندی های سياسی در دولت ميرحسين موسوی

یزدفردا :رحیمی:به تبع اعتقادات خاص آقاي‌موسوي در خصوص مسائل اقتصادي ـ اجتماعي، دولت به دو جناح مختلف تقسيم شد كه آقاي موسوي طرفدار و مدافع يك جناح موسوم به چپ شد و در نتيجه ايشان عملاً از طيفي مثل آقايان "بهزاد‌نبوي، محتشمي و... " به شدت دفاع كرده و بلكه خط مي‌گرفت و اين بهترين فرصت براي كانون ‌فتنه بود كه در اختلافات بدمد و صف‌آرايي در دولت و ملت را شدت بخشد. در مقابل برخي وزيران خود مثل آقايان "حبيب‌الله‌عسگراولادي، احمد‌توكلي، سيد‌مرتضي‌نبوي، ناطق‌نوري، رفيقدوست و پرورش " را تحت فشار قرار داده و عملاً شرايط به گونه‌اي شد تا اين تفكر از كابينه خارج شوند و آقاي موسوي نشان داد كه نمي‌تواند فراجناحي كار كند. با تعويض آقاي "پرورش " وزير آموزش‌و‌پرورش و آمدن آقاي "اكرمي "،

عزل گسترده مديران آغاز شد به طوري كه در روز اول مسئوليت وي 27 مديركل و معاون وزير در اين وزارتخانه تعويض شدند: همين اتفاق در وزارت كشور " نيز رخ داد. به هر حال در آن دوران هفت‌تن از وزراء به دليل مخالفت با تفكر اقتصاددولتي آقاي "موسوي " و رفتار جناحي ايشان، كنار گذاشته شدند.
اختلاف شديد با رئيس‌جمهوري آن زمان(مقام معظم رهبري): به دليل ديدگاههاي خاص آقاي موسوي و در نتيجه نوع تصميم‌گيري‌هاي جناحي ايشان و فكر خاص او در حل مسائل جامعه، بين او و رئيس‌جمهور (رهبر معظم انقلاب) در آن زمان اختلاف‌شديد به وجود آمد، به ‌طوري‌ كه رئيس‌جمهور براي دوره دوم حاضر نبود آقاي موسوي را به عنوان نخست‌وزير به مجلس معرفي نمايد و به دلايل بحث جنگ و مديريت آن و به درخواست فرمانده‌سپاه و بعضي نمايندگان از امام‌(ره) و موافقت ايشان، آقاي‌موسوي در دوره دوم، نخست‌وزير گرديد.
ادامه حضور افراطيون و حذف نيروهاي اصولگرا: در دوران رياست آقاي "ميرحسين‌موسوي " يكي از افراد مؤثر بر روي ايشان، آقاي "بهزادنبوي " بود. تمامي كارهاي استراتژيك مهندس‌موسوي را آقاي بهزاد‌نبوي انجام مي‌داد. يعني همه تصميم‌هاي مهم وي با هماهنگي بهزاد‌نبوي صورت مي‌‌گرفت. در زمانيكه دكتر احمدتوكلي، سخنگوي دولت آقاي ميرحسين‌موسوي بود كه اداره كشور را از طريق احكام اسلام دنبال مي‌كرد. به عنوان نمونه قانون كار اسلامي دكترتوكلي معروف است كه او با رفتن به خدمت مراجع عظام‌تقليد و علماي حوزه، قانون كار را تدوين كرد. اين قانون كار بارها توسط ميرحسين‌موسوي و خانه‌‌كارگر آن زمان مورد هجمه قرار گرفت و آقاي ميرحسين تصميم گرفت توكلي را به دليل ايستادگي بر روي احكام رساله از وزارت كار و سخنگويي دولت بركنار كند. بعد از بركناري "احمد‌توكلي "، آقاي بهزادنبوي سخنگوي دولت و آقاي "سرحدي‌زاده " نيز وزيركار شد. بهزاد نبوي علاوه بر همه‌كاره‌ بودن براي نخست‌وزير، از پست‌هايي چون مشاور تا وزير صنايع سنگين برخوردار بود. خيلي از افرادي كه امروز داعيه اصلاح‌طلبي، دارند در دوران ميرحسين‌موسوي گرايشات چپ داشته و به طور كلي چپ بودند و در جناح مهندس موسوي قرار داشتند. برخي نيز در تمامي دولت‌ها تا قبل دولت نهم ماندگار شدند.

یزدفردا