زمان : 12 Khordad 1388 - 16:08
شناسه : 17290
بازدید : 1597
شيراز پس از 30 سال صاحب راه‌آهن شد شيراز پس از 30 سال صاحب راه‌آهن شد

  
به گزارش   فارس "توانا "، عمليات اجرايي ساخت مسير ريلي اصفهان - شيراز در ابتداي فعاليت دولت فعلي آغاز شد و پس از چهار سال تلاش شبانه‌روزي، با همت و عزم مديران‌، مجريان و پيمانكاران شاغل در اين طرح عظيم‌ و همچنين پيگيري‌هاي وزارت راه و ترابري و مسئولان امر، اين مسير ريلي به عنوان يكي از بزرگترين پروژه‌هاي عمراني دولت نهم در انتهاي فعاليت چهار ساله اول اين دولت، افتتاح مي‌شود.
اين گزارش حاكي است با در نظر گرفتن شرايط جمعيتي و سياحتي استان فارس، ارتقاء ايمني حمل و نقل منطقه، كاهش عوارض زيست محيطي، رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از جمله اهداف تدوين شده در اين طرح عظيم است.
براي اولين بار شهر باستاني شيراز به شبكه ريلي متصل شد و گردشگران و بازديد‌كنندگان از سراسر دنيا مي‌توانند با ايمن‌ترين وسيله حمل و نقل از مكان‌هاي تاريخي و توريستي استان فارس و شهر شيراز بازديد نمايند.
حرم حضرت احمد ابن موسي‌الرضا توسط شبكه ريلي به حرم مطهر برادر بزرگوارشان حضرت علي بن موسي الرضا (ع)متصل شد و زائران مي‌توانند از اين وسيله ايمن جهت عزيمت به مشهد مقدس استفاده كنند.
اين گزارش حاكي است راه آهن اصفهان - شيراز دومين مسير ريلي كشور است كه به دست مهندسان مشاور و پيمانكاران ايراني طراحي و اجرا شده است.
براي اولين بار در تاريخ احداث راه آهن، با تلاش و همت مهندسان ايراني قطار اصفهان - شيراز از بالاترين سطح ارتفاعي عبور كرد و برگ زريني از افتخارات ملت شريف ايران به ثبت رسيد و صنعت ريلي ايران به اين اوج افتخار دست پيدا نمود.
به گزارش فارس اين طرح عظيم و استراتژيك به همت مديران، برنامه‌ريزان و مجريان در مدت چهار سال به اتمام رسيده است كه ركورد اجراي طرح‌هاي بزرگ ريلي در مدت زمان كوتاه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش فارس احداث 15 كيلومتر تونل و عبور از دل كوه‌ها با سازند زمين‌شناسي نامناسب در مدت حدود چهار سال، مستلزم بهره‌گيري از آخرين تكنولوژي‌هاي نوين حفاري تونل بود كه انجام آن به دست تواناي مهندسان ايراني مايه افتخار است.
اين گزارش حاكي است راه آهن اصفهان - شيراز با عبور از ارتفاع دو هزار و 536 متري سطح دريا به شهر شيراز رسيد و به لحاظ عبور از دره‌هاي عميق، مستلزم احداث پل‌هاي بزرگ بود كه "پل دره ايزدخواست " يكي از پل‌هاي اصلي اين مسير راه‌آهن است.
رسول بي پروا، مدير كل اداره ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه يك، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اين پل گفت: ارتفاع پل دره ايزدخواست حدود 40 متر از كف دره، طول آن 485 متر و داراي پنج دهانه 77 متري و يك دهانه 60 متري و يك دهانه 40 متري است.
به گزارش فارس اين پل كه در مدت زمان يك سال و نيم ساخته شده است از نظر طراحي و اجرا بي‌نظير است كه نشانه خلاقيت‌، ابتكار و تفسير اراده و توانايي مهندسان ايراني است.
بي پروار با بيان اينكه عبور مسير قطار از كوهستان‌هاي صعب العبور مستلزم شكاف كوه‌ها و خاكبرداري از مسير است، اظهار داشت: در اينباره 26 ميليون متر مكعب عمليات خاكبرداري و سنگ‌بري مسير با استفاده از مواد منفجره انجام شد.
وي افزود: عبور مسير قطار از دره‌هاي عميق و دشت‌هاي اين مسير مستلزم اجراي بستري مناسب از خاكريز است كه به همين دليل حدود 27 ميليون متر مكعب خاكريزي در لايه‌هاي مختلف اين مسير انجام شده است.
بنابراين گزارش اجراي يك‌هزار و 700 دستگاه پل‌هاي زير دهانه 10 متري به طول حدود 24 هزار متر و 34 دستگاه پل‌هاي بزرگ به طول دو هزار و 500 متر و 38 دستگاه پل‌هاي زير گذر جهت ايجاد تقاطع غير همسطح و عبور جاده از زير مسير قطار و 21 دستگاه پل‌هاي روگذر جهت عبور قطار از روي مسير بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي و فرعي، نشان از حجم بالاي فعاليت‌هاي اجرايي دارد.
به گفته مدير كل اداره ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه يك، حجم عمليات بتوني و ابنيه فني در اين مسير 860 هزار مترمكعب، ميزان آرماتور مصرفي 33 هزار تن و ميزان آهن‌آلات مصرفي جهت عرشه پل‌ها 15 هزار تن است.
بي‌پروا با بيان اينكه جهت روسازي اين مسير يك ميليون و 100 هزار عدد تراورس نصب شده است، خاطر نشان كرد: ريل مصرفي در اين مسير 78 هزار تن و بالاست از سنگ شكسته يك ميليون و 450 هزار مترمكعب است.
وي تصريح كرد: جهت برقراري ارتباط، در تمامي طول مسير 570 كيلومتر فيبرنوري به كار گرفته شده است.
اين گزارش حاكي است مسير راه آهن اصفهان - شيراز هفت شهر، آباده، شهرضا، اقليد، صفاشهر، سعادت‌شهر، مرودشت و شيراز را به شبكه ريلي متصل مي‌كند.
به گفته بي‌پروا در شهرهاي مذكور ايستگاه‌هاي مجهزي به مساحت 74 هزار متر مربع ساخته شده است.
مدير كل اداره ساخت و توسعه راه‌آهن خاطر نشان كرد: با توجه به قانون تملك اراضي كه ضرورت خريد اراضي در مسير‌هاي عبوري راه‌هاي شرياني و اصلي وجود دارد را بيان مي‌كند، براي احداث اين راه‌آهن طي تشريفات قانوني هفت ميليون متر مربع زمين به ميزان 150ميليارد ريال خريداري شده است.
به گزارش فارس طول مسير راه آهن اصفهان - شيراز، 506 كيلومتر و عرض مسير هفت متر است كه بصورت راه‌آهن يك خطه اجرا شده است‌.
اين گزارش حاكي است جهت رفاه حال گردشگران براي استفاده از جاذبه‌هاي گردشگري مختلف در شهرستان شيراز و تخت‌ جمشيد، مسير شيراز تا تخت جمشيد بصورت دوخطه طراحي و اجرا شده است كه يك خط آن جهت قطارهايي كه بين شيراز - تخت جمشيد سير مي‌كنند، استفاده مي‌شود و خط ديگر جهت سير قطارهاي سراسري است.
به گزارش فارس اين مسير، كريدور ريلي شمال - جنوب است كه مي‌تواند در انتقال محصولات صنايع انرژي‌‌خواه و محصولات پتروشيمي منطقه عسلويه به داخل ايران و ترانزيت آن به خارج از كشور نقش اقتصادي بسزايي ايفا كند.
بنابراين گزارش با ادامه مسير راه‌آهن شيراز به بوشهر و عسلويه، درياي خزر به خليج فارس متصل مي‌شود.