زمان : 09 Esfand 1400 - 11:20
شناسه : 171901
بازدید : 4505
منوچهر وثوق، بازیگر سینمای قبل از انقلاب درگذشت منوچهر وثوق، بازیگر سینمای قبل از انقلاب درگذشت منوچهر وثوق بازیگر سینمای پیش از انقلاب پس از چندین ماه دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان سرانجام یکشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۰ در لندن درگذشت.

به گزارش یزدفردااین بازیگر که با فیلم «جاهل‌ها و ژیگول‌ها» (۱۳۴۳) به سینما وارد شد، بیش از ۸۰ فیلم در کارنامه خود دارد.

«کاکو» (۱۳۵۰)، «درخت‌ها ایستاده می‌میرند» (۱۳۵۰)، «سر گروهبان» (۱۳۵۱)، «ناخدا» (۱۳۵۲) و «کینه» (۱۳۵۴)، دختر شاه پریون و گلنسا در پاریس از فیلم‌های مطرح این بازیگر هستند.

عباس رضایی وثوق ۱۴ بهمن ۱۳۲۲ در خیابان ری تهران متولد شد. او تحصیلاتش را در دبیرستان بَدِر سپری کرد. از نوجوانی به ورزش علاقه داشت و در رشتهٔ دو میدانی فعالیت می‌کرد.

منوچهر وثوق در این زمان به همراه سعید قائم‌مقامی به بازیگری در تئاتر روی آورد و برای سازمان‌هایی نظیر پیشاهنگی و شیر و خورشید به اجرای تئاتر می‌پرداخت. با تشکیل «گروه تئاتر کاوه» توسط سعید قائم‌مقامی، منوچهر وثوق نیز به همراه این گروه همکاری خود را با اجرای تئاتر‌های زنده، با تلویزیون ملی ایران آغاز کرد.

او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۴۳ با بازی در فیلم جاهل‌ها و ژیگول‌ها آغاز کرد. پس از آن نخستین نقش اول خود را در فیلم مرد نامرئی ایفا کرد و پس از بازی در فیلم چرخ بازیگر به کارگردانی مهدی امیرقاسم خانی در سال ۱۳۴۷ به شهرتِ بیشتر رسید. او در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت. حق و ناحق، زرخرید و زخم خنجر رفیق از آخرین فیلم‌هایی بودند که وی تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در آن‌ها بازی کرد. او که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ممنوع‌الکار شده بود، بازیگری را در تئاتر‌های لاله‌زار ادامه داد، اما پس از مدتی اجازه و امکان ادامهٔ فعالیت‌های هنری به او داده نشد.

منوچهر وثوق سرانجام ایران را ترک و به انگلستان مهاجرت کرد.