زمان : 06 Khordad 1388 - 17:13
شناسه : 17163
بازدید : 2128
روز قبل از آغاز دومین نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق روز قبل از آغاز دومین نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق

مقدمه :
استان کردستان با دارا بودن بیش از 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود سه بازارچه مرزی، و مرز رسمی باشماق، نزدیکی فرهنگی و زبانی استان کردستان با منطقه کردنشین شمال عراق و بازار بکر این کشور به عنوان یکی از بازارهای هدف، دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران باهدف توسعه صادرات غیرنفتی و شناخت بازار هدف به مدت 4روز در سلیمانیه عراق برگزار می کند.
درسال 1378 میزان 566 میلیون دلار کالا ازطریق مرزهای استان کردستان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6/56 درصد رشد نشان می دهد.
امسال قریب به 203 شرکت از 19 استان کشور در نمایشگاه توانمندي هاي توليدي کشور از بخش هاي کشاورزي، صنايع غذايي،معدن ، صنعت ساختمان ،پزشکي ، صنايع دستي و گردشگري و شرکت هاي خدمات فني و مشاوره اي جمهوري اسلامي ايران در این نمایشگاه و در مساحتی بالغ بر سه هزار و 291 مترمربع فضاي مسقف و 415 متر مربع فضاي باز برپا مي شود شرکت نموده اند.
هدف از برگزاري نمايشگاه جمهوري اسلامي در سليمانيه عراق توسعه صادرات و افزايش ظرفيت هاي صادراتي ، بازار يابي بنگاههاي داخلي ، انتقال دانش فني و تکنولوژي روز به کشور براي رشد کمي و کيفي محصولات داخلي، رقابتي کردن فعاليت هاي بنگاههاي داخلي در مقايسه با بنگاه هاي خارجي ، ايجاد ظرفيت هاي جديد در بخش توليد و صادرات غير نفتي کشور و انجام توافق هاي بدست آمده در چارچوب کميسيون هاي مشترک دوجانبه اعلام شده است.
فرودگاه سنندج :
برای شروع برنامه ، فرودگاه سنندج بعنوان محل تجمع اعلام شده بود و قرار بود تا از ساعت 7 الی 9 صبح ثبت نام اولیه صورت گیرد و همه شرکت کنندگان توسط اتوبوس راهی مرز شوند. شرکت کنندگان طبقه برنامه اعلام شده از ساعت 7 صبح در محل حاضر بودند. بالاخره حدود ساعت 9 دوستان مسئول از راه رسیدند و کار ثبت نام شروع شد.
جالب بود که دوستان اداره کننده چون از چند و چون کار خود آگاه بودند، یکی دو اتوبوس نیز بعنوان " اتوبوس مهمانان بدون هتل " پیش بینی نموده بودند و تمام خلائقی که بر جا مانده بودند یا اینکه هتل مشخصی برایشان تعیین نشده بود را در این اتوبوسها جای داده و با گفتن الهی به امید تو ، راهی سفر نمودند.
عبور از مرز :
در مرز مشترک مشکل خاصی وجود نداشت. سمت ایران پاسپورتها را بررسی و مهر خروج زدند و در سمت عراق نیز پاسپورتها بازبینی شده، از مسافران یک عکس گرفتند و مهر ورود زده شد. مدت ویزا 10 روز است. بازبینی اتوبوس و اثاثیه و غیره خیلی جدی نبوده و با سهولت صورت گرفت
ورود به هتل :
کسانی که دارای هتل مشخص بودند با اندکی معطلی شماره اتاق گرفتند و در محل خود مستقر شدند. اما کسانیکه در زمره " بی هتلها " قلمداد شده بودند بلاتکلیف ماندند. همین امر سبب تا طعنه هائی به اداره کنندگان زده شود که مثلا " این هم مثل ثبت نام صبح شما بود" با " این هم مثل مشکل پیش آمده در زمان ناهار و بی برنامگی آنجا بود" و یا " وقتی ثبت نام می کنید و نام و شماره هتل را نمی دهید نمی توان انتظار داشت سرویس منظمی هم ارائه کنید" و مانند آن،
همین گفته ها سبب شد تا دوستان میزبان ناراحت شده و رگ گردنشان در برابر مهمانان خسته متورم شده و صدایشان بالا رود، آنطرف هم که خسته و پول برباد رفته بود صدا را بالاتر برد و خلاصه آنکه چندتائی مشت و لگد نوش جان مهمانان شد و پیراهن یکی از مهمانان نیز جر خورد. بالاخره مهمان نوازی دوستان کرد را شنیده بودیم اما دیدن آن صفای دیگری داشت.
دسترسی به اینترنت :
در تمام طبقات هتل ( بجز همین طبقه ای که ما هستیم ) اینترنت بی سیم وجود دارد. خوشبختانه ما توانستیم از طول موج طبقه زیرین استفاده کنیم و اتصال خود را به اینترنت برقرار کنیم به این ترتیب شاهرگ حیاتی IT در اینجا نیز به جریان افتاده و برقرار است.
تحویل غرفه :
کار انتقال از ایران به هتل آنقدر بطول انجامیده است که تقریبا کسی نمی تواند به نمایشگاه برود. جالب انستکه فردا ساعت 10 صبح نیز افتتاحیه است. اگر قرار بود غرفه آرائی مفصل داشته باشیم نمی دانم چه می شد. یا نمی دانم شرکتهائی که کار غذفه آرائی خاص دارند چه خواهند کرد. به هر صورت فردا صبح مشخص خواهد شد.