زمان : 05 Khordad 1388 - 19:34
شناسه : 17157
بازدید : 2655
وزير دارايي از مصوبه هيات دولت خبر داد: يک ميليارددلاراوراق مشارکت ارزي براي پروژه‌هاي نفت وگازمنتشر مي شود وزير دارايي از مصوبه هيات دولت خبر داد: يک ميليارددلاراوراق مشارکت ارزي براي پروژه‌هاي نفت وگازمنتشر مي شود


یزدفردا "به گزارش خبرنگار ايرنا،‌ "سيدشمس الدين حسيني" روز سه شنبه در سمينار بحران اقتصادي جهان و اثرات آن بر اقتصاد ايران در مؤسسه عالي بانکداري، گفت: در مقايسه با بحران 1929 ميلادي دولت‌ها خيلي زودتر متقاعد شدند که بايد در اقتصاد دخالت کنند و تلاش آنها بر اين است که اين بحران را از شکل U به V تبديل کنند، يعني اينکه طول دوره رکود را کاهش دهند.
وي افزود: با توجه به آنکه در سال جاري رشد بودجه در مقايسه با سال گذشته منفي 2 درصد بوده و پيش‌بيني مي‌شود سرمايه‌گذاري و مصرف نيز افزايش يابد، اما از طرفي خالص صادرات به دليل کاهش قيمت محصولات به خصوص محصولات پتروشيمي نسبت به سال گذشته پيش‌بيني نمي‌شود که مثبت باشد بنابراين رشد نقدينگي امسال حداکثر در سطح 20درصد مديريت خواهد شد.
وي در ادامه خبر داد: هيات دولت اخيرا تصويب کرد که يک ميليارد دلار اوراق مشارکت ارزي براي پروژه‌هاي نفت و گاز منتشر کرد.
حسيني ضمن تشريح زمينه‌هاي شکل‌گيري، ابعاد و آثار بحران اقتصاد جهاني، گفت: عده‌اي معتقدند زمينه‌‌هاي شکل‌گيري اين بحران به واقعه 11 سپتامبر بر مي‌گردد که اولين نشانه‌هاي آن رکود صنعت گردشگري بود.
وي افزود: در چند سال اخير کشورهاي توسعه يافته چندين بار نرخ بهره را با انگيزه افزايش سرمايه‌گذاري پايين آوردند از همين رو يکي از بخش‌هايي که جذابيت بيشتري براي سرمايه ‌گذاري داشت بخش مسکن بود و تا 90 درصد قيمت مسکن به صورت وام اعطا ‌شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه عرضه زياد مسکن موجبات کاهش قيمت آن را فراهم آورد، گفت: رکود بخش مسکن باعث شد تا بانک‌ها با حجم قابل توجهي از مطالبات وصول نشده روبرو شوند و از طرفي اوراق مشتقه (اوراق رهني، صکوک، ...) صادر شده نيز اثرات بحران را دو چندان کرد.
وي با بيان اينکه بيشترين آسيب از اين بحران مربوط به کشورهاي ژاپن و آلمان است چون نسبت صادرات به توليد ناخالص داخلي در اين کشور خيلي زياد بوده است، گفت: شدت اثرگذاري بحران در وهله اول بر بخش مالي و بعد از آن بر بخش‌هاي تجارت وتوليد بوده است.
وزير اقتصاد گفت: برآوردهايي که سازمان‌هاي بين‌المللي هر سه ماه يکبار از بحران ارائه مي‌دهند هم باز نسبت به قبل وضعيت بدتري را پيش‌بيني مي‌کنند و همچنين برآورد مي‌شود 50 ميليون نفر در سال 2009 به تعداد فقراي مطلق افزوده شود.
حسيني سپس با اشاره به ارزيابي اقتصاد ايران در سال گذشته، گفت: در سال 87 دو نيمه
کاملاً متفاوت را مي‌توان تفکيک کرد در نيمه اول سال 87 در شرايطي که بازارهاي مالي دنيا بيشترين کاهش در شاخص‌ها را تجربه کردند ارزش شاخص بورس تهران از 10 به 13 هزار واحد
رسيد اما از شهريور ماه تا اواسط اسفند روند نزولي را طي کرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به وضع بخش مسکن گفت: نرخ رشد مسکن نه تنها گوياي رکود نيست بلکه در وضعيت رونق نيز است.
وي در اين همايش يکروزه افزود: حجم پروانه‌هاي صادره براي ساخت و ساز در سال 87 کم نشده ولي نرخ رشد آن در سال 87 نسبت به سال 86 کم شده است.
حسيني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چرا نرخ ارز (دلار) را براي کاهش کسري بودجه دولت در سال جاري افزايش نداديد، گفت: نرخ ارز بايد مطابق نرخ برابري در عرصه بين‌الملل تعيين شود و نه اينکه نرخ ارز وابسته به کاهش و افزايش کسري بودجه دولت باشد.

یزدفردا