به گزارش یزدفردا: بعد از آن که رهبرمعظم انقلاب صریحا و خصوصا به نمایندگان این مجلس تذکر و هشدار دادند که از دخالت در امورات اجرایی و انتصابات پرهیز کنند و فرمودند: "یکی از آسیبها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد ؛از این بایستی اجتناب بشود."
اما همچنان در برخی از استان ها و شهرها این لابی گری ها،واسطه گری ها و حتی تهدیدها ادامه دارد تا گزینه مدنظر خودشان را برای پست و مقامی، نصب یا عزل کنند.
کار به جایی رسیده است که چند روز قبل مدیر کل انتخابات شورای نگهبان به صورت جدی به دخالت های بیجا و غیرقانونی برخی از نمایندگان مجلس تذکر می دهد و می گوید: اگر نمایندهای در بحث عزل و نصبها دخالت کند اینکار خروج از صلاحیتهای نمایندگی است و مغایر با توصیههای صریح مقام معظم رهبری خواهد بود.
و البته کار به همینجا هم ختم نمی شود و روز گذشته مجددا سخنگوی شورای نگهبان گفته است:نمایندگان بر اساس قانون، باید نظارت و قانونگذاری کنند و نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند، اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار میدهد و در بررسی صلاحیت ها لحاظ خواهد کرد.
جالب است، نمایندگان که خود باید قانوگذار و ناظر بر حسن اجرای قانون باشند،حالا چندین اخطار از سوی شورای نگهبان گرفتند ،بماند توصیه مهم و اختصاصی رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس که شاید این توصیه کمتر سابقه داشته است که حضرت آقا این چنین صریحا نمایندگان را از دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب های دولتی برحذر دارند.
همیشه یکی از آسیب ها و علت های اختلاف بین قوا و ضعف در اجرا، همین دخالت کردن های بیجاست که اگر مسئولان اجرایی از آن امتناع کنند، مورد تهدید و تذکر نمایندگان در مجلس قرار می گیرند ،بهمین خاطر اراده و اختیار را از وزرا و مسئولان ارشد استان ها در تصمیم گیری ها ، سلب می کنند.
یکی از گلایه ها از دولت سیزدهم، تعلل در انتصابات است که وقتی علت را بررسی می کنیم ،متوجه سردرگمی مسئولان ارشد در معرفی گزینه جدید می شویم ، فرض کنید یک استان ۸ نماینده مجلس دارد، اگر وزرات یا استاندار بخواهند مدیر یک سازمانی را انتخاب کنند، باید رضایت ۸ نماینده را جلب کنند، البته این در صورتی است که خود نمایندگان گزینه نداشته باشند، که اگر گزینه داشته باشند،تازه مصیبت از آنجا شروع می شود.
امیدواریم در این خصوص که مطالبه رهبرمعظم انقلاب از مجلس یازدهم هم بوده، هم هیأت رئیسه مجلس ورود جدی داشته باشد و نظارت کند و به نمایندگان خاطی تذکر دهد و هم شورای نگهبان در خصوص صلاحیت این افراد برای ادوار آینده تجدیدنظر کند تا ان شاءالله نقش و جایگاه واقعی نمایندگاه مجلس در قانون اساسی حفظ و به همان وظایف اصلی و ذاتی خویش که در قانون هم تعریف شده بپردازند.
محمدحسین رمضانی
۱۴۰۰/۱۱/۲۴