زمان : 05 Khordad 1388 - 15:19
شناسه : 17145
بازدید : 2805
مصباحي مقدم در جمع خبرنگاران خبر داد: موجودي 120 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي و ذخاير بانك مركزي مصباحي مقدم در جمع خبرنگاران خبر داد: موجودي 120 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي و ذخاير بانك مركزي


به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون اقتصادي مجلس پس از پايان جلسه علني امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص افزايش موجودي حساب ذخيره ارزي اظهار داشت: اينكه سرمايه گذاري‌ رشد يافته است، صحت دارد و افزايش توسعه در دولت نهم هم درست است اما پايه اين سرمايه گذاري‌ها در بخش توليد، در دولت‌هاي گذشته گذاشته شده است.
وي ادامه داد: مطمئنا افزايش توليد بويژه در بخش پتروشيمي مديون سرمايه‌گذاري هاي قبلي است و بدون آن امكان پذير نبوده است.
مصباحي مقدم در پاسخ به سوالي درباره اينكه گفته مي‌شود در دولت نهم افزايش موجودي‌ حساب ذخيره ارزي اتفاق افتاده است، افزود: اين مساله بعيد نيست؛ چرا كه تا قبل از آغاز به كار دولت نهم موجودي حساب ذخيره ارزي 8 ميليارد دلار بود اما هم اكنون به بيش از 20 ميليارد دلار رسيده است.
وي همچنين گفت كه با توجه به افزايش قيمت نفت، انتظار افزايش موجودي حساب ذخيره ارزي را داشتيم.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سولاي مبني بر اينكه درآمدهاي نفتي در كجا استفاده شده است، خاطر نشان كرد: اين پول‌ها در بانك مركزي ذخيره شده‌اند و در حال حاضر موجودي بانك مركزي حدود 100 ميليارد دلار است كه تا بيش از اين چنين موجودي نداشته است و بانك مركزي در آمدهاي نفتي را كه به دلار بوده است را به ريال تبديل كرده و سپس مصرف كرده است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه افزايش دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي موجب موجب افزايش نرخ تورم مي‌شود، اظهار داشت: لوايحي كه دولت براي توسعه عمران كشور ارائه داده است، منجر به جا به جايي در آمدهاي نفتي از حساب ذخيره ارزي به بانك مركزي شده است.
مصباحي مقدم تصريح كرد: تا پيش از آغاز به كار دولت نهم، منابع بودجه عمراني كشور حدود 6 هزار ميليارد بوده است كه هم اكنون به 24 هزار ميليارد افزايش يافته است.
وي در پايان درباره افزايش بدهي دولت به بانك‌ها گفت: اگر چه گفته مي‌شود كه دولت 40 هزار ميليارد تومان بدهي به بانك ها دارد اما اين رقم صحيح نيست و بدهي دولت فقط 23 هزار ميليارد تومان است.