زمان : 03 Khordad 1388 - 10:04
شناسه : 17079
بازدید : 4714
دبير سياسي نهضت آزادي: مردم در دوم خرداد احساسي به خاتمي راي داده بودند دبير سياسي نهضت آزادي: مردم در دوم خرداد احساسي به خاتمي راي داده بودند

 


به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، محمد توسلي عصر شنبه در مراسم گراميداشت يازدهمين سالگرد دوم خرداد در اراك افزود: امروز علاوه بر اصلاح طلبان بخشي از محافظه كاران عملكرد دولت نهم را در راستاي منافع خود و ملت نمي‌بينند كه اين موضوع سبب شده است آنان با عملكرد دولت مخالفت كرده و گفتمان تغيير سر دهند.
توسلي كه استقبالي از سخنان وي در اراك صورت نگرفته بود اضافه كرد: امروز اكثريت اعضاي محافظه كار در مجلس به رياست لاريجاني از جدي‌ترين منتقدان دولت نهم هستند‌.
وي گفت: آنان همصدا با اقليت مجلس در خصوص تغييرات اساسي در نحوه مديريت كشور اتفاق نظر دارند.
توسلي با اشاره به چگونگي اجراي ضرورت تغيير در جامعه كنوني كشور گفت: تنها راهكاري كه براي تغيير وضع كنوني وجود دارد حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي رأي است و هر فرد بايد با احساس مسئوليت با حضور در انتخابات سهم خود را براي تغيير شرايط كشور از وضع موجود به وضعي در خور و شايسته ملت ايران ايفا كند.
دبير سياسي نهضت آزادي تأكيد كرد: ميزان حضور مردم بايد به قدري باشد كه احمدي نژاد نتواند در مرحله اول حائز 50 درصد از آرا شود و يا بايد به نحوي باشد كه يكي از اصلاح طلبان حاضر در صحنه موفق به كسب 50 درصد از آرا در مرحله اول شود.
وي افزود: در صورتيكه احمدي‌نژاد و يك اصلاح طلب به مرحله دوم انتخابات راه يابند تكليف انتخابات قطعاً به نفع اصلاح طلبان خواهد بود.
توسلي با اشاره به اينكه جريان نهضت آزادي از هر دو كانديداي اصلاح طلب حاضر در صحنه انتخابات حمايت مي‌كند گفت: مردم و رأي دهندگان بايد مواضع هر دو كانديداي اصلاح طلب را بررسي كرده و با توجه به نيازهاي خود و توان كانديدا نسبت به انتخاب بهترين فرد اقدام كنند.
وي با اشاره به طرح صيانت از آرا با ادعاي اينكه انتخابات ايران با ملاك‌ها و معيارهاي انتخابات در جوامع پيشرفته و داراي دموكراسي تطابقي ندارد گفت: بايد آراي واقعي مردم خوانده، شمارش و اعلام شود كه به اين منظور طرح صيانت از آرا در دستور كار اصلاح طلبان قرار گرفته است.
به گفته توسلي ستادهاي اصلاح طلبان بايد با مشخص كردن افرادي امين به عنوان ناظر در روند اخذ رأي، شمارش و اعلام آرا اقدام كنند و افراد تعيين شده بايد مانند فريضه‌اي واجب و به عنوان مسئوليتي سنگين صيانت از آراي ملت را بر عهده گيرند.
دبيرسياسي نهضت آزادي با اشاره به فرارسيدن دوم خرداد به تفاوت آراي مردم در سال 76 نسبت به سال 88 اشاره كرد و گفت: در دوم خرداد 76 مردم به صورت احساسي به خاتمي رأي دادند، ولي امروز مردم با آگاهي و هوشياري كامل از وضعيت امروز كشور به پاي صندوق‌هاي رأي خواهند آمد كه اين موضوع نشاندهنده بلوغ و تحول سياسي در جامعه است.
وي با بيان اينكه در دوم خرداد بر خلاف مديريت پيش صورت گرفته براي معرفي فردي به عنوان رئيس جمهور، آراي بالا و اختلاف فاحش رأي خاتمي با رقباي خود سبب شد كه دوم خرداد شكل بگيرد گفت: امروز نيز با شرايطي مشابه شرايط آن سال روبرو هستيم كه مردم اين بار نيز بايد با حضور حداكثري در صحنه انتخابات مانع از هرگونه مديريت در آراي مردم شوند.
وي اضافه كرد: دوم خرداد در شرايطي پديد آمد كه مجموعه حاكميت براي رياست جمهوري تصميم گرفته بود به گونه‌‍‌اي كه وزرا و حتي مديران كل سازمان‌ها را نيز تعيين كرده بودند كه در اين شرايط خاتمي وارد عرصه شد تا حركتي اجتماعي را استوار بر راي حداكثر پنج ميليون نفري پايه ريزي كند كه آراي بالاي مردم به او سبب غافلگيري خاتمي و جريان اصلاح طلبي در ايران شد.
توسلي به دستاوردهاي دولت اصلاحات در حوزه‌هاي مختلف داخلي و خارجي اشاره كرد و گفت: در اين سال‌ها چهره ايران در مجامع جهاني با طرح موضوع گفتگوي تمدن‌ها ترميم شد و مردم ايران در نقاط مختلف جهان سرافراز شدند.
وي اضافه كرد: در حوزه داخلي نيز زير بناهاي مناسبي در حوزه آزادي بيان و مطبوعات و نيز تقويت تشكل‌هاي مردمي و حركت دادن كشور به سمت مديريتي نوين به انجام رسيد به گونه‌اي كه حتي بسياري از مخالفان نظام اذعان كرده بودند هنگامي كه خاتمي در مجامع بين المللي سخن مي‌گويد به او افتخار مي‌كنند.
دبير سياسي نهضت آزادي با انتقاد از برخي رويه‌هاي صورت گرفته از سوي دولت اصلاحات گفت: نسل جوان كشور كه متاثر از سال‌ها استبداد بود انتظار داشت جريان اصلاح طلب در مدت 8 سال تمام خواسته‌ها و نيازهاي آنان را برآورده سازد در حاليكه بسياري از اين خواسته‌ها در كشورهاي اروپايي و پيشرفته براي نهادينه شدن بيش از چهار قرن زمان برده بود كه به دليل نبود صبر و تحمل از سوي جوانان به عنوان بزرگترين حاميان اصلاحات شعار عبور از خاتمي توسط آنان سر داده شد كه بايد از اين تجربه تلخ تاريخي عبرت گرفته شود.
وي تأكيد كرد: هر تغييري در جامعه به زمان، كار و تلاش مستمر نياز دارد و نبايد به راحتي اين عرصه را خالي كرد چرا كه اصلاحات راهي پر سنگلاخ است و عبور از اين راه به افرادي مبارز، مومن و فداكار نياز دارد تا بتوانند بذرهاي اصلاحات را بكارند تا حتي در صورتيكه خود نبودند ديگران آن را درو كنند.
توسلي با انتقاد از عملكرد مديران دوران اصلاحات نيز گفت: خاتمي و اصلاح طلبان در دوران مديريت خود از تمام ظرفيت‌هاي موجود در كشور براي پيشبرد اصلاحات استفاده نكردند و فرصت‌هاي مناسب به‌دست آمده را تبديل به فرصت‌هاي سوخته كردند.
وي افزود: اصلاحات در دوران اوج خود رهبري نداشت و خاتمي تنها به عنوان رئيس جمهور در حال كار بود و از فرصت‌هاي ايجاد شده به عنوان رهبر جريان اصلاح طلبي به خوبي استفاده نكرد و حتي از دانشگاه به عنوان پايه گذار جنبش دوم خرداد استفاده مناسبي صورت نداد.
اين فعال سياسي با اشاره به چگونگي دستيابي احمدي‌نژاد به مقام رياست جمهوي گفت: هنگامي كه برخي از اصلاح طلبان در دوره اول شوراهاي شهر و روستا در كشور عملكرد درستي از خود نشان ندادند و نپختگي‌هايي از خود نشان دادند مردم به اصلاح طلبان بدبين شدند و احساس كردند كه اصلاح طلبان صلاحيت مديريت كشور را ندارند و بنابر اين در انتخابات دوره دوم شورا تنها 11 درصد از مردم در صحنه انتخابات شركت و زمينه را براي ورود آبادگران و اصولگرايان به مجلس فراهم كردند.
دبير سياسي نهضت آزادي اضافه كرد: با غبضه شدن شوراي دور دوم شهر تهران، اين شورا احمدي نژاد را به سمت شهرداري تهران برگزيد و احمدي نژاد نيز با استفاده از امكانات شهرداري و دستگاه‌هاي تبليغاتي آن خود را به عنوان چهره‌‌اي مردمي به مردم تهران معرفي كرد.
وي با انتقاد از كمك احمدي نژاد به ايجاد سقاخانه و كمك به هيات‌‌هاي مذهبي گفت: برگزاري ديدارهاي شخصي و چهره به چهره با مردم مناطق مختلف تهران سبب شد وي با استفاده از پراكنده شدن آراي اصلاح طلبان در نتيجه تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب، با هاشمي رفسنجاني راهي مرحله دوم انتخابات شود.
به گفته اولين شهردار تهران پس از انقلاب اسلامي، با وجود حمايت اعتراضي جريان‌هاي اصلاح طلب از هاشمي رفسنجاني آراي اعتراضي در حمايت از رفسنجاني موثر واقع نشد و احمدي نژاد توانست با غلبه بر هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس دولت نهم بر مسند رياست جمهوري تكيه زده و مقدرات كشور را براي چهار سال در اختيار بگيرد كه حاصل آن وضعيت امروز كشور است.
وي با تاكيد بر اينكه وضعيت كنوني كشور با آن سال متفاوت است گفت: در سال 84 گروه‌هاي تحريمي بسياري وجود داشت و عده زيادي معتقد بودند كه انتخابات مديريت شده است و آراي آنان تاثيري ندارد ولي امروز همان گروه‌هاي تحريمي اعلام كرده‌اند به صورت فعال در انتخابات شركت خواهند كرد كه اين موضوع نشان مي‌دهد با اصلاح رفتارهاي گذشته برخي از اصلاح طلبان دموكراسي در كشور گام به گام در حال حركت و پيشرفت است.
توسلي از وضعيت امروز كشور ابراز تاسف كرد و اظهار داشت: با وجود 270 ميليارد دلار درآمد كسب شده كه در مقايسه با متوسط درآمد نفتي كشور در چهار دوره رياست جمهوري در 16 سال گذشته رشدي سه برابر دارد معلوم نيست در كجا هزينه شده است.
دبير سياسي نهضت آزادي افزود: سركوب نهادهاي مدني، از ميان بردن بنيان‌هاي اجتماعي و رسانه‌اي و نيز بي توجهي به اصول قانون اساسي و حقوق شهروندي از ديگر مسايلي است كه در دولت نهم رخ داده است و مسئولان مربوطه پاسخي براي آن ندارند.
توسلي با اشاره به مسئله دراويش گنابادي گفت: اين دراويش شيعه 12 امامي هستند ولي با بولدوزر پرستشگاه‌هاي آنان تخريب شده است كه اين مغاير با حقوق شهروندي و آزادي‌هايي است كه در قانون اساسي براي بيان عقايد و ديدگاه‌ها تعيين و تعريف شده است.
در حالي كه مستمعين شروع به ترك جلسه كرده بودند وي ديدگاه دولت نهم در مورد هولوكاست را سرزنش كرد و گفت: با اجراي فعاليت‌هاي نمايشي هسته‌اي و طرح موضوع هولوكاست نه تنها منفعتي براي كشور ايجاد نشده است بلكه اسرائيل با مظلوم نمايي افكار عمومي جهان را بر عليه ايران بسيج كرده است و ادامه اين وضعيت و فعاليت‌هاي نمايشي منافع ملي ايران را تامين نمي‌كند.
به گفته اين عضو نهضت آزادي، بي تدبيري، كج انديشي، كج فهمي و ناكارآمدي تنها شاخص‌هايي است كه دولت نهم از آن برخوردار است كه اين مجموعه سبب شده است حلقه تنگي براي مديران لايق كشور ايجاد و آنان از صحنه‌هاي مديريتي دولت كنار گذاشته شوند كه اين موضوع سبب شده است مديريت كشور امروز اينگونه تحت فشار قرار گيرد.
وي در اين نشست در پاسخ به سوالي در خصوص دستگيري 24 نفر از اعضاي نهضت آزادي در سال 69 گفت: اين دستگيري‌ها كه منجر به بازداشت 9 نفر از نويسندگان آن از جمله من شد در پي ارسال نامه‌اي به رئيس جمهور وقت بود كه اين نامه بعدها منشا و سرچشمه ايجاد دوم خرداد 76 شد.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص حمايت نهضت آزادي از كدام كانديدا گفت: اين جريان تصميم گرفته است از هر دو كانديداي اصلاح طلب حاضر در صحنه حمايت كند و اين مردم هستند كه بايد با بررسي شرايط آنان به يكي از اين دو راي دهند.
دبير سياسي نهضت آزادي در پاسخ به سوالي در خصوص برخوردهاي صورت گرفته موسوي در دوران نخست وزيري با اين جريان گفت: نبايد به گذشته نگاه كرد و دلگيري از افراد را همچنان ادامه داد بلكه بايد با كنار گذاردن اين دلگيري‌ها به آينده نگاه كرد.
وي گفت: همه بايد به گونه‌اي عمل كنند كه افكار و عقايد مختلف در جامعه بيان شود و عقايد ديگران مورد احترام باشد در غير اينصورت نمي‌توان ادعاي وجود دموكراسي را در جامعه داشت به همين علت بايد از هر دو كانديداي اصلاح طلب خواسته شود كه به منشور اخلاقي و حقوق بشر كه به آن اعتقاد دارند پايبند باقي بمانند.
دبيرسياسي نهضت آزادي در پاسخ به سوالي كه چرا خاتمي در انتخابات آتي رفتارهاي متناقضي از خود نشان داد گفت: اميدوارم خاتمي در آينده ابهاماتي را كه در اين زمينه وجود دارد به صورت شفاف بيان كرده و آن را برطرف كند چرا كه بر اساس آنچه كه از عملكرد و بازخوردهاي نگاه مردم به خاتمي ديده‌ايم مردم همچنان خاتمي را دوست دارند.
توسلي گفت: خاتمي بارها بر وجود اشتباهاتي از جمله اشتباه بزرگ برگزار كردن انتخابات مجلس هفتم اذعان دارد كه خاتمي بايد در اين خصوص در محضر ملت پاسخگو باشد ولي در نهايت خاتمي مي‌تواند محوريت جنبش اصلاح طلبي را همچنان بر عهده داشته باشد.
وي در پاسخ به سوالي كه مهمترين مشكل كشور در حال حاضر چيست گفت: امروز معتقدم مهمترين مشكل كشور مشكل اقتصادي و يا بيكاري نيست بلكه مشكل امروز تحقير ملت ايران است كه از سوي دولت نهم با ارائه آمارهاي غلط و غير واقعي صورت مي‌گيرد.
توسلي يادآور شد: احمدي نژاد در مجامع بين المللي بدون مخاطب شناسي سخنراني‌هاي خود را در مهديه تهران در سازمان ملل با خواندن دعاي فرج انجام مي‌دهد كه بايد پرسيد خواندن اين دعا آيا در سازمان ملل وحدت آفرين است و يا سبب تفرقه و جدايي مي‌شود.
وي اضافه كرد: اين موضع گيري‌هاي مذهبي كه در كشور قابل احترام است آيا براي ساير كشورها كه با فرهنگ و دين ايران ارتباط و آشنايي ندارند مي‌تواند موثر باشد.
دبير سياسي نهضت آزادي احمدي نژاد و دولت نهم را متهم به پرداخت رشوه به اقشار مختلف براي خريد آراي آنان به نفع خود كرد و گفت: احمدي نژاد با حضور در دانشگاهي در ميان سه هزار دانشجو چك پول‌هاي 50 هزار توماني براي خريد آراي آنان توزيع مي‌كند كه اين تحقير دانشجو و توهين به دانشگاه است.
وي اضافه كرد: در دوران شاهنشاهي هر كس كه مي‌خواست از مردم رأي بگيرد به روستاها مي‌رفت و با دادن چلوكباب رأي آنان را مي‌خريد، ولي امروز رئيس جمهور ايران براي رأي آوردن خود به دانشجويان رشوه مي‌دهد.
توسلي توزيع سيب زميني را از ديگر تحقيرهاي ملت ايران توسط دولت نهم عنوان كرد و افزود: هنگامي كه با چك پول و سيب زميني و تحقير مردم كشور راي مي‌خرند اين مشكل كشور است كه مشكلات اقتصادي در مقابل آن مشكل به حساب نمي‌آيد.