زمان : 23 Dey 1400 - 21:38
شناسه : 170733
بازدید : 5258
مسئولان! حجت بر شما تمام است گرانی را مهار کنید مسئولان! حجت بر شما تمام است گرانی را مهار کنید رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

خداوند متعال می‌فرماید: «پروردگار این خانه (کعبه) را بپرستند همان خدایی که آنان را از گرسنگی نجات داد و از بیمی که از دشمن داشتند ایمنی‌شان بخشید. آیه 3 و 4 سوره قریش».

در اسلام به ما آموخته‌اند و از بزرگان دین نقل شده است: اگر نان نبود نه نماز می‌خواندیم و نه روزه می‌گرفتیم و نه واجبات پروردگار خود را ادا می‌کردیم، خداوند کریم بر پیشوایان حق واجب فرموده است که خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا فقر و تنگدستی فقیران را به شورش واندارد، سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند امنیت، عدالت و فراوانی، اگر در میان مردم به عدالت و انصاف رفتار شده بود همه بی‌نیاز بودند و جامعه قرآنی جامعه‌ای است که خالی از فقر باشد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رفع تبعیضات ناروا در جامعه، فراهم نمودن امکانات عادله برای شهروندان در همه زمینه‌های مادی و معنوی و پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در بخش تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه را از وظایف دولتمردان دانسته است.

اکنون که بسیاری از مردم ایران زمین با سختی و مشقّت زندگی می‌کنند و برای تهیه معاش در مضیقه هستند و گرانی بیداد می‌کند و کار عده‌ای بعد از کارتن‌خوابی و گورخوابی به مترو و اتوبوس‌خوابی کشیده است باید کارگزاران، حاکمان، مدیران و مقامات از هر صنف و طبقه بدانند سفره نان مردم بازیچه نیست و مسئولان لازم است براساس وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اند در جهت رفع فقر و مهار تورم افسارگسیخته و گرانی‌های روزافزون و کمرشکن تلاش نمایند.

به یقین از ارکان برقراری عدالت رعایت حق و انصاف و آزادی در گفتن و نوشتن است بنابراین می‌طلبد که حوزویان، دانشگاهیان، محققان، نویسندگان، دارندگان تریبون‌های رسمی، ائمه جمعه و جماعات، اصحاب جراید، هنرمندان و همه کسانی که می‌توانند از طریق رسانه و تریبون‌های عمومی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، مکرر و پی‌درپی درد مردم را بازگو نمایند و یا بنویسند و در مورد زندگی میلیون‌ها نفر که در مضیقه هستند اطلاع‌رسانی نمایند و واقعیت‌های جامعه را بازگو کنند، اختلافات طبقاتی و تبعیضات شکننده و نگران‌کننده را مطرح نمایند، از اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی عده‌ای از مسئولان و مقامات انتقاد کنند و این پرسش را به صورت عام اعلام نمایند که آیا زندگی هیچ‌یک از مسئولان در قوای سه‌گانه همانند زندگی اضعف مردم می‌باشد؟

آیا مسئولی هست که غم نان داشته و اجاره‌نشین باشد؟ یا پولی برای مداوای زن و فرزندش نداشته باشد و یا برای تهیه دارو به داروخانه‌های شهر مراجعه نماید و باز هم دست خالی و شرمنده از روی خانواده‌اش به خانه برگردد؟ آیا غم نداشتن یک سرپناه حاکم و مقامی را آزرده‌خاطر ساخته است؟ و در یک کلام آیا نحوه زندگی بیکاران و میلیون‌ها نفری که زیرخط فقر زندگی می‌کنند با گذران زندگی هیچ‌یک از مقامات دولت جمهوری اسلامی همسانی دارد؟ آیا می‌توان در هر شهر و دیاری به عنوان نمونه و شاهد ساده‌زیستی مسئولی را بازگو نمود و نشان داد؟

سیدابراهیم رئیسی که توپ گرانی‌ها را در زمین دولت سابق می‌اندازد و شعارگونه و دستوری از سامان‌دهی زندگی میلیون‌ها نفر که زیر خط فقر هستند آن هم در اسرع‌وقت سخن می‌گوید آیا فراموش کرده است که در دولت روحانی به عنوان رئیس قوه‌قضائیه در ایجاد وضعیت موجود سهیم بوده است و باید پاسخگو ‌باشد؟ آیا دولتمردان نمی‌دانند در چند ماه اخیر گرانی‌ها بیداد می‌کند، روزبه‌روز سفره مردم کوچکتر شده است؟

و آیا مسئولان نمی‌دانند به علت افزایش قیمت‌ها درصد بالایی مصرف گوشت و لبنیات و میوه از سبد خانوار ایرانی حذف شده است؟ گاه عده‌ای با اعلام گران‌تر شدن بعضی از اجناس مردم را به سخره می‌گیرند به عنوان نمونه شکر را گران و گران‌تر می‌کنند و از قول فلان رئیس یا مسئول می‌گویند: برای سلامتی مردم آن را گران کرده‌اند! شگفتا!! مدیرانی که نمی‌خواهند باور کنند عده‌ای نان یعنی همان خوراک روزانه عموم مردم را از نانوا نسیه تهیه می‌کنند و جالب توجه این که بعضی تریبون‌های رسمی و آقایان علما اعلام می‌کنند: خوب! مردم گوشت نخورند، مردم مرغ نخورند! به یک وعده غذا قناعت کنند! اخیراً گفته‌اند: مردم میوه نخورند! اینان نمی‌دانند مردم ندارند که بخورند! آنچه آقایان توصیه می‌کنند تحصیل حاصل است! بعضی از دارندگان نسخه پزشک برای تهیه دارو به داروخانه‌هایی مراجعه و پرداخت وجه دارو را به آخر برج که حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند موکول می‌نمایند.

ازجمله در چند ماه اخیر قیمت سکه، دلار، طلا نیز افزایش فوق‌العاده‌ای داشته است در مورد بازار بورس تنها به عنوان نمونه به این نکته باید اشاره کرد که یکی از معلمان قم خطاب به وزیر اقتصاد می‌گوید: آقای وزیر! منِ معلم چهارصد میلیون تومان به خاطر سرمایه‌گذاری در بورس ضرر کرده‌ام و دیگر پولی ندارم، دستتان را از جیب مردم درآورید این موضوع انسان را به یاد فرازی از فرمان همیشه جاوید مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر می‌اندازد که خطاب به مالک فرمود: «رحمت بر رعیت و محبت و لطف به آنان را به قلبت قابل دریافت بگردان و برای آنان درنده‌ای خونخوار مباش که خوردن آنان را غنیمت بشماری، زیرا آنان بر دو صنفند، یا برادر دینی تواند و یا هم‌نوع تو در خلقت»(1)

در چند ماه اخیر تعدادی از اقتصاددانان طی مقالاتی درباره عدم موفقیت و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و ناتوانی آنان در حل مشکلات معیشتی مردم مطالبی را به رشته تحریر درآورده‌اند، عده‌ای از مراجع تقلید و فقیهان از وضع موجود درباره زندگی ایرانیان سخن گفته و توصیه‌هایی به سیدابراهیم رئیسی نموده‌اند و خواستار حل مشکلات اساسی در این‌باره شده‌اند که به مواردی از آن اشاره می‌گردد.

آیت‌ا… صافی گلپایگانی به رئیس‌جمهور توصیه نمود: «باید با حفظ عزّت و اقتدار، با جهان در ارتباط بود و این دولت باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید. ایشان در ادامه بیانات خود، بر لزوم رفع نگرانی‌های مردم در رابطه با معیشت و تورم و گرانی تاکید کردند و افزودند: ان‌شاءالله با اقدامات سریع، دغدغه‌ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی‌ها برطرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کارها قرار دهید…»(2)

آیت‌ا… جوادی آملی به رئیس‌جمهور اعلام نمود: «مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی‌گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ‌کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد…»(3)

آیت‌ا… شبیری زنجانی اظهار نموده‌اند: «من علم اقتصاد نمی‌دانم آن را از اهلش بپرسید. من دعا می‌کنم که شما در انجام امور مردم موفق باشید.»
نمایندگان مجلس یکی پس از دیگری با بیان ضعف تیم اقتصادی دولت تذکراتی داده و از حذف ارز 4200 تومانی و در نهایت از به سرآمدن انتظار مردم از گرانی و کمبود و مشکلات اقتصادی گفته‌اند که به مواردی از آن در این ستون اشاره می‌گردد. «سیدمحمد مولوی نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از عملکرد دولتمردان از رییس‌جمهور خواست تا دیر نشده در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند… مولوی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از انتصابات شما نه اهلیت لازم دارد و نه شانیت و به مصداق فَذَکِّر با صراحت اعلام می‌کنم تا دیر نشده در تیم اقتصادیتان تجدیدنظر کنید. آنها نه تنها مردانی برای تنگناهای اقتصادی نیستند بلکه در امور یومیه هم وامانده‌اند. نخواهی که ضایع شود روزگار/ به ناکاردیده نفرمای کار…»(4)

نماینده اردبیل، گفت: «انتظار مردم بعد از 4دهه به سر آمده و مردم خواهان عدالت هستند، چیزی که تا به امروز محقق نشده و در لایحه پیشنهادی بودجه مورد لحاظ قرار نگرفته است. تقسیم کلاسیک منابع و اعتبارات براساس جمعیت اگر ادامه داشته باشد شاهد تثبیت تبعیض خواهیم بود، فریاد عدالتخواهی مردم را بشنوید…»(5)

سارا فلاحی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نطق خود به ابراهیم رییسی در انتخاب کابینه و تیم اقتصادی دولت انتقاد کرد. فلاحی خطاب به رییسی از تریبون مجلس گفت: «اگر تیم اقتصادی خود را عوض نکنید، تیم اقتصادی شما شبیه ژنرال‌های بدون سربازی است که فرمان می‌دهند و کسی تبعیت نمی‌کند…»(6)

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ناهماهنگی‌های موجود در تیم اقتصادی دولت، گفت: «انتظار نمی‌رفت که در دولت سیزدهم این ناهماهنگی اقتصادی که در دولت قبل هم وجود داشت، وجود داشته باشد… دولت سیزدهم باید حتما در 100 روزه اول یک تغییری در وضعیت معیشت مردم ایجاد می‌کرد، این حداقل انتظاری بود که از دولت سیزدهم که دولت مردمی و انقلابی هم هست، می‌رفت اما محقق نشد و فکر می‌کنم آستانه این مهلت برای دولت تا پایان سال باشد…»(7)

وظیفه همه علاقه‌مندان به نظام و دلسوزان به این مردم این است که از رئیس‌جمهور و تصمیم‌گیران و دولتمردان بخواهند به گفته افرادی چون مشاور تیم مذاکره‌کننده در وین وقعی نگذارند که گفته است: «ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد چرا که حتی اگر به فرض طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مگر در حال حاضر فشار حداکثری علیه ایران وجود ندارد؟ به تعبیر دیگر، مگر کاری بوده که آنها علیه ایران انجام نداده باشند؟»

مردم می‌دانند که این‌گونه اظهارنظرها همانند گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره صدور قطعنامه‌ها علیه ایران است که چه ضررهای جبران‌ناپذیری به ملت وارد کرد و چه به روزگار شهروندان آورد؟ اظهارنظرهای این‌چنینی با ادامه تحریم‌ها کمر مردم را روز‌به‌روز شکسته‌تر و خمیده‌تر می‌کند و به یقین بر مشکلات معیشتی موجود خواهد افزود! راستی آن‌گونه که گفته‌اند: سیر هیچ‌وقت به یاد گرسنه نیست. مسئولان! حجت بر شما تمام است گرانی را مهار کنید و به داد مردم برسید. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، تالیف علامه محمدتقی جعفری، صفحه 213، چاپ انتشارات آستان قدس رضوی، سال 1389.
2- شفقنا، 10/10/1400
3- انتخاب، 10/10/1400
4- آفتاب‌نیوز، 8/10/1400
5- ایلنا، 12/10/1400
6- عصرایران، 10/10/1400
7- ایلنا، 13/10/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/5FTXX