زمان : 11 Dey 1400 - 13:09
شناسه : 170469
بازدید : 3853
 سیگنال یزدی ها برای سرمایه گذاران گردشگری سیگنال یزدی ها برای سرمایه گذاران گردشگری سرمایه گذاری یزد این روزها از حوزه صنعت و معدن به گردشگری تغییر مسیر داده است ولی شتاب این سرمایه گذاری هنوز شتاب نگرفته است.

خشت خشت بناهای تاریخی یزد که روزگاری با سختکوشی معماران و بناهای سنتی یزد روی هم نهاده شده‌اند، امروز یزد را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور و دنیا تبدیل کرده و ثبت ملی و سپس جهانی بافت تاریخی یزد، فرصت مهمی را برای بهره برداری از این ظرفیت تاریخی فراهم کرده تا دست در دست هم نهیم و با صنعتی پاک، استانمان را توسعه دهیم.

تا پیش از این، منابع طبیعی به ویژه معادن بیشترین فرصت را برای توسعه صنعتی و معدنی استان فراهم کرده بودند اما رهاورد این تلاش‌ها هر چند توسعه استان را به دنبال داشت اما عوارضی هم داشت که بعد از گذشت چند دهه، به آن پی برده شد اما صنعت گردشگری صنعت نوپایی است که با نیاز و دانش روز منطبق است و می‌تواند استان را از عوارض توسعه صنعتی نجات داده، ظرفیت اشتغال ایجاد کرده و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه داشته باشد.

گردشگری در حال حاضر اولویت اصلی سرمایه گذاری در استان یزد است به نحوی که با تشکیل دولت، اولین گام در این حوزه، پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری در چارت سازمانی استانداری از سوی مهران فاطمی، استاندار یزد مطرح شد و در نهایت مورد تصویب قرار گرفت و امروز شاهد تمرکز همه دستگاه‌های استان برای تسهیل در سرمایه گذاری در بخش گردشگری و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هستیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی که تا چندی پیش مسئولیت مدیرکلی میراث فرهنگی یزد را بر عهده داشت، در مورد سرمایه گذاری در یزد جهانی گفت: پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، سرمایه گذاری در این شهر رشد خوبی پیدا کرد به نحوی که تحت‌های اقامتی از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۱ هزار تخت رسید.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: هتل‌ها و بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، کمپ‌های کویری، بین راهی‌ها، رستوران‌ها و سفره خانه‌ها و … رشدی چند برابری داشتند، باغ‌ها از ۱۰۰ باغ گردشگری گذشت و سرمایه گذاری با نگاه میراث و هویت تاریخی به شدت افزایش یافت.

اولین گام در بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری یزد قبل از هر نوع سرمایه گذاری و اقدام اقتصادی، اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی است. این ظرفیت‌ها چه از بعد معماری و تاریخی و چه از بعد فرهنگی و آداب و رسوم باید به دنیا معرفی شوند. مهمان نوازی یزدی‌ها باید زبان به زبان بچرخد و گردشگران بدانند که یزدی‌ها میزبانان خوبی برای حضور آنها در این دیار خشت و گل هستند.

و اما دشواریهایی که در این مسیر وجود دارد و برخی حمایت ها در این سال‌ها با شکست مواجه شده و سرمایه گذاران نیازمند حمایت دولت برای کمر راست کردن زیر بار این شکست اقتصادی هستند.

آنها انتظار دارند که دولت در شرایطی که اوضاع تا حدی بهبود یافته است، از آنها حمایت کند تا بتوانند امیدوارانه در این صنعت گام بردارند و فرصت میزبانی شایسته از گردشگران را فراهم کنند.

ورود افراد متخصص به عرصه نیز دغدغه‌ای است که فعالان و قدیمی‌های این صنعت همواره نگران آن هستند. آنها عقیده دارند که افراد توانمند با ظرفیت مالی بالا باید وارد این عرصه شوند چرا که نیاز امروز شهر جهانی یزد تأمین زیرساخت‌هایی در خور است که از عهده هر سرمایه گذاری بر نمی‌آید.

 

به نقل از: سایت دیدشهر