زمان : 30 Ordibehesht 1388 - 21:22
شناسه : 17029
بازدید : 5168
وزير کشور خبر داد:تبليغات كانديداهاى رياست جمهورى آغاز شد-آغاز تبليغات -قرعه‌کشی پخش برنامه‌هاي كانديداها- امروز  وزير کشور خبر داد:تبليغات كانديداهاى رياست جمهورى آغاز شد-آغاز تبليغات -قرعه‌کشی پخش برنامه‌هاي كانديداها- امروز
یزدفردا "با سازوکارهایی که در قانون پیش‌بینی شده است، هیچ‌گونه خدشه وارد کردن در انتخابات امکان‌پذیر نیست؛ اگر خدای ناکرده تخلفات کوچکی بخواهد اتفاق بیفتد، فرآیندها به گونه‌ای است که دیده می‌شود و برخورد صورت می‌گیرد

وزیر کشور گفت: با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهیدان مطابق با ماده 60 قانون انتخابات نامزدهای واجد شرایط در انتخابات دهمین دوره‌ ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا، محمود احمدی‌نژاد فرزنداحمد، محسن رضایی میرقائد فرزند نجف، مهدی کروبی فرزند احمد و میرحسین موسوی خامنه‌ فرزند میراسماعیل از طرف شورای نگهبان به عنوان نامزدهای واجد صلاحیت تشخیص داده شده‌اند.

آغاز تبليغات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت به نقل از ایسنا، صادق محصولی روز چهارشنبه در یک نشست خبری همچنین تاکید کرد: از آن‌جایی که شورای نگهبان اسامی را امروز به ما اعلام کرده است، تبلیغات انتخاباتی نامزدها از لحظه اعلام اسامی‌شان شروع می‌شود و تا 24ساعت مانده به انتخابات این تبلیغات می‌تواند ادامه پذیرد؛ یعنی نامزدها می‌توانند از هم‌اکنون تا ساعت 8 بامداد 21 خرداد تبلیغات‌شان را ادامه دهند و از این ساعت به بعد ممنوعیت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم آغاز خواهد شد.
وی همچنین در مورد سن رای دهندگان نیز گفت: متولدین 22خرداد 1370 و قبل از آن حائز شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری دهم هستند.

قرعه‌کشی پخش برنامه‌هاي كانديداها- امروز

وی با اشاره به جلسات کمیسیون تبلیغات انتخابات گفت: جلسات مختلفی جهت استفاده مساوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این جهت داشته‌ایم. اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات شامل وزیر کشور، دادستان، رییس سازمان صداوسیما و یک نماینده از شورای نگهبان بوده است.
محصولی افزود: تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ وعده می‌دهیم که دراین دوره از انتخابات بهتر و با کیفیت بیشتری نسبت به دوره‌های قبل در جهت ارائه برنامه‌های بیشتر برنامه‌های خوبی از صداوسیما تدارک دیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: بعدازظهر امروز قرعه‌کشی مربوط به تنظیمات پخش برنامه‌ها با حضورنماینده‌های نامزدها انجام خواهد شد. در این دوره به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در روز آخری که صدا وسیما برنامه‌های تبلیغاتی را پخش می‌کند، بتوانیم از تمام نامزدها برنامه داشته باشیم و این‌گونه نباشد که روز آخر نامزدی برنامه‌ای در صداوسیما نداشته باشد.
وی با بیان این‌که " در کشور ما انتخابات یک امر نمایشی عادی نیست" اظهار کرد: تعیین سرنوشت کشور ما با انتخابات رقم می‌خورد و مدیریت اجرایی برای چهار سال در بالاترین سطح توسط انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.
وزیر کشور ادامه داد: اکنون که در آستانه دهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، لازم است نکاتی مورد توجه همه قرار گیرد؛ مردم شریف ایران پیوسته با حضور گسترده‌ خود نظر و اراده‌شان را بر کشور حاکم کرده‌اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌ها این مردم بودند که با حضور خودانقلاب را پیش بردند و در صحنه‌های انتخابات مختلف آرای خود را درکشور حاکم کرده‌اند.
وی با یادآوری این‌که " پیش از پیروزی انقلاب انتخابات واقعی نداشتیم" گفت: انتخابات مولود انقلاب اسلامی است و امروز تمامی ارکان نظام با رای مردم مشخص می‌شود. از آن‌جا که نظام ما یک نظام رویشی است و ایستا و منجمد نیست، باید در تمامی مولفه‌ها رو به جلو حرکت کنیم.
وی گفت: برای اولین بار سه مرحله از انتخابات را به صررت رایانه‌یی اجرا می‌کنیم و این موفقیت بزرگی است که امیدواریم بتوانیم در انتخابات بعدی گام‌های بزرگتر کمی و کیفی داشته باشیم.
محصولی با بیان این‌که " هدف از این تلاش‌ها حاکمیت اراده مردم ومردم‌سالاری دینی بوده و هست" گفت: این حاکمیت اراده مردم باید در تمامی عملکردها و رفتارهای مجریان انتخابات جاری باشد. موسم انتخابات هم موسم خوبی است که مردم نسبت به عملکرد و رفتارهای احزاب و گروه‌ها اطلاع پیدا کنند ور فتارهای‌شان را در مقایسه با ادعاهای‌شان بسنجند و نمره دهند. فرصت خوبی برای گروه‌هاست که با نشان دادن اخلاق اسلامی و صداقت با مردم خود را به مردم ارائه کنند. مردم شریف ما بیشتر از همه‌ مسوولین و نخبگان جامعه این امر را انتظار دارند. باید سعی کنیم با رفتار قانونی و رقابت اخلاقی فضای دلنشین، صمیمی و باشکوه برای کشور و مردم ایجاد کنیم با تخریب و هتک حرمت‌ها و شائبه‌ها و احیانا مطرح کردن مطالب غیرصحیح موجبات التهاب و دلهره را در جامعه فراهم نیاوریم.
وی با بیان این‌که " کشور پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف داشته است" گفت: تاکنون اقتدار ملی در این سطح که امروز از آن برخورداریم را شاهد نبوده‌ایم و حضور حداکثری مردم می‌تواند استمراربخش این فضای خوب باشد. امروز فضای انقلاب به گونه‌ای است که شعارهای اولیه و گفتمان انقلاب اسلامی فضای قالب در کشور است و در چنین فضایی مسوولین حیات با نشاط انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند. خدمت‌رسانی و خدمتگزاری بی‌منت هم جزو گفتمان قالب ملت شده است و این مبارک است. شاهدیم تمام مسوولین و حتی نامزدها نیز به دنبال بازآفرینی شعارهایی مثل ساده‌زیستی، اتصال به امام ور هبری و خدمت‌رسانی هستند.
وی ادامه داد: تخریب نه تنها اثر مثبت برای نامزد یا آن حزب ندارد، بلکه باعث روی‌گردانی مردم شریف ما از نامزدی که تخریب می‌کند خواهد بود. در گذشته شاهد بودیم هرگاه مردم احساس کردند فضای ناعادلانه و تخریبی علیه نامزدی ایجاد شده است، عکس‌العمل منفی نسبت به آن نشان داده‌اند.
وزیر کشور تاکید کرد: باید از طرح مباحثی که موجب تخریب نامزدهای دیگر و هتک حرمت آن‌ها و التهاب در کشور می‌شود، خودداری کنیم؛ مطمئن هستم که ملت ایران با برگزاری انتخابات باشکوه، با گامی بلندتر به اهداف عالیه‌ خود می‌رسد. رقابت انتخاباتی در کشور باید به گونه‌ای باشد که موجب ایجاد وفاق و پیوستگی در صفوف ملت شریف ما باشد و هر کاری که اتحاد ملی را خدشه‌دار کند، باید از آن دوری کرد و به سمت انتخابات اخلاقی پیش رفت. وزارت کشور هم تمام هم خود را جهت همگرایی بیشتر مردم حول شعارهای مشارکت حداکثری، رقابت قانونی و اخلاق انتخاباتی خواهد کرد.
وی گفت: اکنون فضای بسیار خوبی در کشور حاکم است و نامزدها در فضای آزاد و باز مطالب خودرا به مردم ارائه می‌کنند، فضا به‌گونه‌ای است که مردم ما دنبال یافتن حق هستند و برحسب برداشت خود از گفته‌ها و عملکردهای گذشته، نامزدها رای خود را به صندوق خواهند انداخت.
وی با بیان این‌که " باید قدر این فضای آزاد در کشورمان را بدانیم" خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که نحوه‌ مواجهه کاندیداها با انتخابات و تبلیغات انتخاباتی برای مردم در شناسایی کاندیداهای اصلح بسیار مهم است. توصیه می‌کنیم نامزدها فرصت را غنیمت شمرده و توقعات مردم را محور قرار دهند و از اسراف و رفتارهایی که مغایر با شان و منزلت مردم است بپرهیزند؛ چراکه اگر این کار را بکنند در پیشگاه مردم پیروز ند ولو این‌که نتیجه به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد فضای بی‌اعتماد در جامعه از سوی برخی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب برای همه ماست، اما بعضی‌ها علاقه دارند این مباحث را ادامه دهند. در واقع از این جهت است که این‌ها فضا را مطلوب نمی‌دانند. ضرورتی ندارد که مرتب بگویم فضا فضای نامطلوبی است، ما نگرانیم. آن زمان که خود آن‌ها انتخابات برگزار می‌کردند باز می‌گفتند که ما نسبت به سلامت انتخابات تردید داریم. چطور می‌شود یکی برگزار کننده باشد و خودش در مورد صحت انتخابات تردید داشته باشد؟ این فضاسازی روانی است و مردم متوجه آن هستند.
وی تاکید کرد: با سازوکارهایی که در قانون پیش‌بینی شده است، هیچ‌گونه خدشه وارد کردن در انتخابات امکان‌پذیر نیست؛ اگر خدای ناکرده تخلفات کوچکی بخواهد اتفاق بیفتد، فرآیندها به گونه‌ای است که دیده می‌شود و برخورد صورت می‌گیرد.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه‌ نظارت وزارت کشور بر برخی شعارهای غیرقابل تحقق نامزدها و همچنین نظارت بر منابع مالی ستادها گفت: در رابطه با شعارهای نامزدها تنها توصیه‌ داریم که شعارهای‌شان به گونه‌ای نباشد که موجبات شادمانی دشمنان ما را فراهم کند؛ ما به عنوان خادمین ملت به نامزدها و هواداران‌شان توصیه می‌کنیم که شعارهای‌شان در جهت رشد و ارتقای دولت و نظام جمهوی اسلامی باشد. اما درباره نظارت به عملکرد ستادهای کاندیداها باید بگویم که قانون در این راستا برای ما مجوز و تکلیفی را روشن نکرده است؛ بنابراین اگر احیانا در این‌باره تخلفاتی صورت گرفت، قوه قضاییه باید مطابق وظایف خودعمل کند.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه تبلیغات کاندیداها در خارج از کشور و ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کشور برای رای دادن ایرانیان خارج از کشور گفت: تبلیغات در خارج از کشور به طور مشخص مانند تبلیغات داخل کشور است و استثنایی در این بین قائل نشده است. ما در این‌باره روابط در داخل را در خارج از کشور نیز ملاک عمل قرار می‌دهیم.
وی افزود: مسوولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور به عهده وزارت امور خارجه است و خوشبختانه بین مسوولین وزارت کشور و مسوولان وزارت امور خارجه در این‌باره همکاری خوبی برقرار شده است.
محصولی همچنین به تشریح چگونگی برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه‌ جام جم پرداخت و اظهار کرد: مستندی که خود نامزدها تهیه می‌کنند به اضافه برنامه‌ای تحت عنوان پاسخ به ایرانیان خارج از کشور دو برنامه‌ای خواهد بود که در شبکه‌ جام‌جم پخش خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نوع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها از صداوسیما گفت: در این دوره از جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم برای اولین بار مناظره‌ دو به دو کاندیداها را خواهیم داشت و هر نامزد مجموعا چهارونیم ساعت می‌تواند دیدگاه‌های خود را در قالب مناظره بیان کند. همچنین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه‌ دو نامزدها به سوالات مورد نظر پاسخ می‌دهند و برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌انداختن شبکه‌های تلویزیونی از سوی رژیم صهیونیستی برای انتخابات ایران، گفت: این‌که دشمنان ما در صدد این هستند که در حساس‌ترین برهه تاریخی این انقلاب و نظام که انتخابات ریاست جمهوری یکی ازآن‌هاست، دخالت و اعمال نظر خودشان را درافکار عمومی مردم اعمال کنند، طبیعی است؛ چراکه اسراییل و دشمنان قسم خورده ملت می‌خواهند در مساله‌ مهمی مثل انتخابات حددهی کنند که این خود نشان‌دهنده اهمیت انتخابات در ایران است؛ چراکه دشمنان ما می‌دانند که انتخابات در ایران سرنوشت‌ساز خواهد بود.
وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات وزارت کشور نسبت به زدوخوردها و درگیری‌های برنامه‌های برخی کاندیداها گفت: آن چیزی که ما در این‌باره اعلام کرده‌ایم این است که فضایی که در اختیار نامزدها قرار داده می‌شود باید فضای آرامش‌بخش و بدون تشنج باشد و مدیریت داخلی این مجالس به عهده‌ خود ستادهاست. اگر نامزدی، شخصی را در این جلسه دید که مخالف افکار و نظراتش را بیان می‌کند، ما صحیح نمی‌دانیم که نسبت به ایجاد جو تشنج اقدامی انجام دهد و بهتر می‌دانیم که مردم ما خودشان بشنوند. البته مردم ما آن‌قدر فهیم هستند که احسن را تشخیص و به کاندیدای اصلح رای دهند.