زمان : 24 Ordibehesht 1388 - 23:50
شناسه : 16883
بازدید : 3513
در آستانه سالروز فتح خرمشهر برگزار شد :همايش خاطره گويي خونين شهر از زبان راوي كتاب دا در آستانه سالروز فتح خرمشهر برگزار شد :همايش خاطره گويي خونين شهر از زبان راوي كتاب دا
در آستانه سالروز فتح خرمشهر برگزار شد :همايش خاطره گويي خونين شهر از زبان راوي كتاب «دا»

به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان يزد: اين همايش روز سه شنبه 22 ارديبهشت با حضور استاندار يزد، امام جمعه موقت يزد و حدود 700 نفر از بانوان ، دانشجويان، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم در سالن تربيت معلم شهيد پاكنژاد يزد برگزار شد.
در اين همايش حجت الاسلام و المسلمين معزالديني امام جمعه موقت يزد به نقش سازنده زنان در دوران دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: نيمي از جامعه انساني را زنان تشكيل مي دهند و اگر بيش از مردان در اجتماع مشاركت نداشته باشند كمتر از آنان هم نيستند.
وي تصريح كرد: جامعه كهن زنان را در محيطي بسته و كنج خانه ها مي خواست و دنيا مدرن امروز او را بي هويت و عريان در همه عرصه ها مي خواهد. اما اين اسلام عزيز است كه به زن شخصيت داده تا بتواند انسانيت اش را و نه جنسيتش را به منصه ظهور برساند و در همه مراحل زندگي و اجتماعي دوشادوش مردان نقش اساسي ايفا نمايد.
حجت الاسلام و المسلمين معزالديني اظهار داشت: زنان ايراني در جنگ تحميلي با بهره مندي از سه شاخصه شجاعت، ايمان و عفت به مردان و رزمندگان روحيه و توان جنگيدن دادند.
وي هنر خانم حسيني را به كار بستن و انتقال خصلت هاي نيكو و پسنديده انساني در جبهه و پشت صحنه نبرد بيان كرد و افزود: اگر شجاعت و مقاومت زنان نبود مردان نمي توانستند با دلي آرام ، قلبي مطمئن و ضميري هموار در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور يابند.
اين استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: زنان و دختران امروز مي توانند با اعتقادي راسخ ، دلي پاك و الگوقرار دادن رشادتها و استقامت زنان دوران جنگ صحنه هاي ماندگار براي جامعه بسازند.
وي افزود: كتاب «دا» پيامي از آرمان خواهي ملت ايران براي نسل امروز و فرداي انقلاب به شمار مي رود و نشانگر اين واقعيت است كه مي توان با سرمايه هاي انساني، ايمان و مجاهدت در راه رضاي خدا به دفاع از هويت و ارزشهاي اسلامي و انقلابي پرداخت.
در ادامه سركار خانم سيده زهرا حسيني راوي كتاب «دا» به بيان خاطراتي از نخستين روزهاي جنگ تحميلي در خرمشهر و دفاع همه جانبه مردم از ميهن اسلامي پرداخت.
وي اظهار كرد: جنگ اصلي ما بعد از پايان جنگ تحميلي شروع شد. جنگي كه ناجوانمردانه و نرم نرم فرهنگ ايراني اسلامي ما را نشانه رفته است و مي خواهد آرمانهاي انقلاب و حرمت خون شهدا را زير سوال ببرد.
خانم حسيني ادامه داد: احساس كردم در اين برهه اين گونه تلقي مي شود كه آنها كه رفتند و جان خود را فداي دين و مملكت كردند جنگ طلب تلقي مي شوند بر اين اساس سكوت را خيانت به تمام آرمانهاي انقلاب و خون شهدا دانستم و در كتاب «دا» حقايق حمله ناجوانمردانه دشمن به خونين شهر و آنچه بر مردم بي دفاع و مظلوم اين شهر مرزي رفت و خود از نزديك ديدم و لمس كردم را بيان نمودم.
وي با اشاره به اينكه امروز رسالت ما سنگين تر و حساس تر از زمان جنگ است گفت: همين رسالت و وظيفه موجب شد تا با گفتن خاطرات روزهاي مقاومت و پايداري مردم خرمشهر نسل امروز كه روزهاي جنگ را درك نكرده اند با نسل اول انقلاب بيشتر آشنا شوند و بدانند كه اين آسايش و امنيت امروزشان مرهون خون همان جوانان ديروز اين انقلاب است و اين سند افتخار ملت ماست.
راوي كتاب «دا» اضافه كرد: امروز دشمن سعي دارد حماسه دفاع مقدس را كم رنگ جلوه دهد و مطالبي غير واقعي و مغرضانه به جوانان ما ارائه نمايد.
وي هدف از بيان خاطرات خود در آن روزهاي سرنوشت ساز را پاسداشت خون شهدا ، اهميت نقش بانوان به ويژه مادران شهدا در جنگ و انتقال اين ارزشها به نسل هاي آينده برشمرد و افزود: اگر زنان با رفتن پدر، همسر و فرزندان خود به جبهه ها مخالفت يا اراده آنان را سست مي كردند، ديگر چه كسي در مقابل دشمن مي ايستاد.
خانم حسيني تصريح كرد: زنان مسلمان ايراني با حفظ شرافت، عفت و ناموس خود كانون خانواده را حفظ كردند و در آن دوران براي فرزندان خود هم پدر بودند و هم مادر و فرزنداني صالح نيز تربيت كردند.
وي در خصوص انتشار كتاب «دا» گفت: با مطالعات و تحقيقاتي كه انجام دادم دفتر ادبيات و پايداري و انتشارات سوره مهر حوزه هنري را مناسب ترين گزينه براي انتشار خاطراتم در قالب كتاب «دا» برگزيدم و آنان نيز تمام مطالب وگفته هاي مرا عيناً چاپ كردند.
راوي كتاب «دا» با اشاره به اين كه واژه «دا» در لهجه كردي و لري به مادر گفته مي شود افزود: انتخاب اين نام به پاس قدرداني از مادران و همسران شهدا و مادر خودم بود آن را تقديم حضرت زينب كبري (س) نمودم كه در لحظه لحظه آتش و خون از آن بانوي بزرگوار مدد مي گرفتم تا در اين امتحان سنگين الهي روسياه نباشم.
خانم حسيني كه خود جانباز ، فرزند و خواهر شهيد است در روزهاي آغازين جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه ملت ايران 17 ساله بوده و توانسته با پشتكار و سختكوشي و عشق به ارزشها و آرمانهاي انقلاب اسلامي كمك رسان مجروحان و رزمندگان در جبهه و پشت جبهه باشد و در زمينه غسل و دفن شهدا همكاري مستمر و تعيين كننده اي داشته است.
در ابتداي اين مراسم محمود ملك ثابت معاون فرهنگي حوزه هنري استان ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهدا و امام شهيدان از دست اندركاران چاپ كتاب «دا» (دفتر ادبيات و پايداري و انتشارات سوره مهر حوزه هنري) قدرداني كرد و گفت: اين كتاب انتقال دهنده ارزشها و آرمانهاي دفاع مقدس به نسل امروز و آينده انقلاب است و خانم حسيني با بيان خاطرات خود از خونين شهر و بازگويي حقايق جنگ و مجاهدت هاي رزمندگان اسلام، امروز هم در حال مبارزه با دشمنان نظام و انقلاب است.