زمان : 28 Shahrivar 1400 - 08:51
شناسه : 167999
بازدید : 5418
طلاب در حوزه‌ها باید اصحاب معرفت النفس باشند مدیر حوزه‌های علمیه کشور: طلاب در حوزه‌ها باید اصحاب معرفت النفس باشند به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد در جمع اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه شهرستان میبد با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به طلاب و اساتید حوزه‌ها و با قدردانی صمیمانه از تلاش‌های همه مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه شهرستان میبد در اعتلای حوزه و تشکر از طلاب خواهر و برادر که برای کسب معارف الهی و پیشرفت در فهم و شناخت اسلام و خدمت به اسلام تلاش می‌کنند به بیانات خود در دو محور معرفتی و اخلاقی و اجرایی پرداخت و گفت: اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید نظم و انضباط در حوزه را محور برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، امام‌جمعه میبد هدف از نظم و انضباط را برنامه‌ریزی و اجرای سنجیده و دقیق مدیریت در حوزه‌ها دانست و افزود: طلبه و استاد باید نماد نظم و انضباط بوده و به ثانیه آن را رعایت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور جدیت و عشق به تحصیل را دومین اولویت حوزه‌ها خواند و گفت: رسیدن به علم و دانش جز با تلاش و علاقه و جدیت میسر نیست چراکه پیشرفت علمی، مجاهدت، عشق و جدیت می‌خواهد.

شخصیت طلبه در سه چهار سال اول در حوزه‌ها ریخته می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به ادبیات عرب و فارسی را از نیازهای مهم حوزه خواند و اظهار داشت: سه چهار سال اول حوزه، پایه همه شخصیت علمی طلاب را دربرمی گیرد و طلاب باید حواشی و اشکال را به زندگی تحصیلی خود گره نزند.

وی در ادامه با اشاره به نحله‌های فکری در تفکر شیعه گفت: ما تفکر عقلی و اصولی را نباید کوچک بشماریم چراکه یکی از امتیاز حوزه ما این است که صاحبان فکر عمیق، منطقی و عقلی داشته است.

آیت‌الله اعرافی انس طلاب باقران و آشنایی با حدیث و روایت را مهم دانست و افزود: طلبه باید مقدمه عبادات، امربه‌معروف نهی از منکر و سائل شیعه، جهاد انفس و کتاب العشره را که ابواب اخلاقی هستند بخواند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اصول، فلسفه و تعمق‌های عقلی درست، مأنوس بودن با فضای آیات و روایات و مباحثه و گفتگو با استاد و مذاکره علمی را کلیدهای گنج ذی‌قیمت علم و دانش برشمرد.

نبود طلبه در آموزش‌وپرورش از بودن نیم‌بند بهتراست

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه خروجی هدفمند سالانه خواهر و برادر از حوزه‌های علمیه برای خدمت در سی چهل محور ریل‌گذاری شده است گفت: یک بال هم حمایت آدم‌های قوی برای رسیدن به‌جاهای بالاتر است چراکه معتقدم نبود طلبه در آموزش‌وپرورش از بودن نیم‌بند بهتر است بنابراین، دانش‌افزایی ائمه جماعات، اصحاب منبر، مبلغان و کسانی که در آموزش‌وپرورش حضور دارند باید به‌عنوان سرخط و راهبرد اصلی مدنظر قرار گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بسیجی و جهادی و مردمی که دریک سال و نیم انجام شد ارزشمند بود و باید بازهم با همگرایی نهادهای حوزوی، فرهنگی و تبلیغی موردتوجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امسال برش برنامه پنج‌ساله حوزه‌ها را به استان‌ها ابلاغ کردیم و باید این برش در شهرستان‌ها هم تصویب و حرکت حوزه‌ها ترسیم و نگاه برنامه‌ای برای سرعت در عمل و ارزیابی بهتر انجام گیرد.

کسی به حوزه می‌آید که دل از دنیا بریده و باخدا معامله کند

آیت‌الله اعرافی در محور اول بیانات خود به تشریح ابعاد معرفت النفس پرداخت و گفت: معرفت النفس محور بسیار مهم در معارف اسلامی به شمار آمده است و جایگاه بالای خودشناسی و معرفت النفس در ساختار شخصیت انسان مسلمان واردشده است.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه انسان مسلمان برای اینکه به قله‌های معرفت نائل شود خود را نباید فراموش کند و باید خویشتن را بشناسد تا معماری کند افزود: اگر بخواهیم به‌جایی برسیم باید خود را بپاییم و بشناسیم تا رابطه ما با خود قطع نشود.

خود دارای مراتب و درجات است یک سطح غریزی وجود دارد آن‌که فراموش می‌شود خود حقیقی و فطری و خویشتن انسانی و اسمانی است که دور از دسترس ما قرار می‌گیرد.

نکته اول اهمیت معرفت النفس نهایت معرفت این است که خودمان را بشناسیم چراکه برای رسیدن به سعادت و قله‌های معرفت و شناخت خدا و رسیدن به سعادت جاویدان شناخت خویشتن است.

معرفت النفس راه را برای رسیدن به خدا باز می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آثار معرفت النفس گفت: معرفت النفس، راه را برای رسیدن به خدا باز می‌کند و دوم این معرفت موجب شناخت و عزت‌نفس می‌شود بنابراین هرکس خود را نشناسد ذیل و بشناسد عزیز می‌شود.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: خواهران و برادرانی که پا در دستگاه باعظمت اسلام، رسول خدا و ائمه اطهار و امام عصر گذاشتیم؛ اولین کار ما و هرروز ما و آخرین اقدام ما در روز، شناخت اوصاف اخلاقی و رفتارهای درونی، انگیزه‌ها این است که اوصاف ما برچه محوری می‌چرخد و مبادا در لحظه مرگ بفهمیم که هزار خطبه خواندیم و درس و مباحثه و مطالعه و خدمت همه پوچ و توخالی بوده است.

طلاب در حوزه‌ها باید اصحاب معرفت النفس باشند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: شما طلاب به حوزه‌های علمیه آمدید که اصحاب معرفت النفس شوید و نهال معرفت النفس و خودشناسی در وجود شما رشد کند و این کار اصلی حوزه است و استاد باید این دریچه و افق‌های اخلاقی و معنوی را به روی طلبه بگشاید.

امام‌جمعه میبد اظهار داشت: از نگاه معارف و علوم الهی جلوه‌های پیشینه درون ما برتر از همه افلاک و آسمان‌هاست و مبادا در حوزه علمیه عمری در معارف اسلامی بگذرانیم و معارف و اخلاق را کسب نکنیم باید بدانید که اگر دنبال دنیا آمده‌اید به حوزه نیایید چراکه کسی به حوزه می‌آید که دل از دنیا بریده است؛ باخدا معامله کرده است و باید تلاش و مجاهدت، شمارا به قمه رفیع معرفت النفس برساند. در آغاز این نشست حجت‌الاسلام علیرضا حسنی مدیر جدید حوزه علمیه برادران میبد گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این حوزه ارائه کرد.