زمان : 17 Ordibehesht 1388 - 13:33
شناسه : 16732
بازدید : 2921
طرح يک نامزد براي توزيع سهام شرکت نفت؛ واقعيت چيست؟ طرح يک نامزد براي توزيع سهام شرکت نفت؛ واقعيت چيست؟



به گزارش ايرنا؛ دولت نهم در همين راستا و براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور علاوه بر اصلاح نظام قيمت ها و يارانه انرژي با تاکيد بر بخش هاي مختلف اقتصادي، طرح تحول اقتصادي و طرح هدفمند کردن يارانه ها را به مجلس شوراي اسلامي ارايه کرد.
پرداخت يارانه نقدي از مهمترين برنامه هاي اقتصادي دولت نهم محسوب مي شود که تاکنون در انتظار تصويب نهايي مجلس شوراي اسلامي است تا به مرحله اجرا در آيد.
بسياري از کارشناسان اقتصادي نيز حمايت هايي را از طرح تحول اقتصادي و در راستاي آن نقدي کردن يارانه ها و پرداخت درآمدهاي نفتي انجام داده اند.
از آنجا که پرداخت اصلاح نظام يارانه اي از اهميت بالايي برخوردار است و دولت نهم نيز در لايحه تقديمي به مجلس شوراي اسلامي در خصوص اصلاح نظام يارانه اي موضع خود را شفاف کرده است با نزديک شدن زمان انتخابات رياست جمهوري دهم و گسترش فضاي انتخاباتي در کشور برخي از نامزدهاي انتخاباتي اقدام به انتشار پيشنهادات خود در قالب برنامه ها و موضع گيري در اين خصوص کرده اند.
در اين ميان حجت الاسلام "مهدي کروبي" يکي از نامزدهاي رياست جمهوري تقسيم 34 هزار ميليارد تومان سود ميان ملت ايران و مردمي کردن درآمد نفت را براساس طرح "مسعود نيلي" (اقتصاددان) از برنامه هاي خود اعلام کرده است.
اين در حالي است که دولت نهم با توجه به اهميت موضوع مبلغ اصلي اين ايده و طرح بوده و خلاصه آن را در طرح تحول اقتصادي گنجانده است. ضمن آنکه اين طرح بي شباهت به طرح سهام عدالت نيست.
جالب اينجاست که مخالفين اين طرح با آغاز رقابت دوره بعدي رياست جمهوري اقدام به ارايه طرحي مشابه طرح دولت نهم کرده و آن را از برنامه هاي اصلي خود اعلام کرده است.
"سعيد ليلاز" کارشناس مسايل اقتصادي در خصوص طرح سهام نفت کروبي مي گويد: بايد در اين خصوص واقع بينانه صحبت کرد زيرا بحث سهام نفت در ايران به دليل مخالفت مجلس با اين امر قابليت اجرا شدن ندارد.
"مهدي تقوي" کارشناس مسايل اقتصادي نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا،‌ گفت: ارايه سهام عدالت توسط دولت نهم براساس تجربه اقتصاد کشورهاي اروپاي شرقي و براي بهبود وضعيت اقتصادي دهک هاي پايين جامعه انجام شده است.
وي با بيان آنکه،‌‌ ارايه سهام عدالت راهي تجربه شده براي بهبود وضعيت اقتصادي مردم است، تصريح کرد:‌ دولت نهم در حالي سهام عدالت را ارايه کرد که اين امر تجربه موفقي در ساير کشورها داشته است.
تقوي با اشاره به طرح توزيع سهام شرکت نفت و تقسيم 34 هزار ميليارد تومان در جامعه، افزود: اين طرح ادامه طرح چهار سال پيش کروبي است که مي خواست پول نفت را تقسيم کند و بايد گفت که اين اظهارات شعارهاي انتخاباتي نامناسب است.
وي تصريح کرد: نامزدهاي رياست جمهوري بايد به جاي اين اظهارات برنامه هاي اقتصادي را براي مردم بازگو کنند.
اين کارشناس مسايل اقتصادي گفت: نامزدهايي که پرداخت پول نفت را از برنامه هاي خود اعلام مي کنند بايد به اين نکته توجه داشته باشند که نفت ثروت هميشگي نيست و در سال هاي آينده پايان خواهد يافت.
وي توصيه کرد: نامزدهاي رياست جمهوري با بهره گيري از مشاوران اقتصادي مناسب سياست هاي اقتصادي درستي را براي کسب آراء به جامعه ارايه کنند.

***واقعيت طرح کروبي براي توزيع پول ميان مردم
نماينده تهران گفت:طرفداران آقاي کروبي و خود ايشان الان بايد پاسخ دهند که در طول 5/1 سال گذشته که اين طرح از سوي دولت مطرح شد چرا بدترين توهين ها و انتقادات غيرمنصفانه را از طريق خودشان، همکاران و رسانه هايشان منتشر کردند و دولت را به فريب هاي اقتصادي و آماري متهم کردند.

رسايي در خصوص طرح انتخاباتي آقاي کروبي مبني بر توزيع 34 هزارميليارد تومان از درآمدهاي نقدي بين همه اقشار کشور افزود: طرح انتخاباتي آقاي کروبي داراي چند نکته است. نخست اين که تلاش شده اين طرح يک طرح غيرانتخاباتي جلوه داده شود چون آقاي مسعود نيلي طراح اين طرح عنوان کرده من ارتباطي با آقاي کروبي ندارم و به طور اتفاقي آقاي کروبي از اين طرح استقبال کرده اند. حال آن که سابقه آقاي نيلي با آقاي کروبي در دوره قبلي انتخابات در عنوان کردن همين طرح به نوعي ديگر بر همگان روشن است.
وي افزود: در طرح ارائه شده از سوي آقاي کروبي مشخص نشده ثروت توزيع شده بين همه اقشار توزيع مي شود يا تنها به قشر ضعيف تعلق مي گيرد. چون اگر اين درآمد بين تمام اقشار توزيع شود با عدالت اقتصادي مغاير بوده و نه تنها کمکي به افزايش سطح درآمدي دهک هاي پايين جامعه نمي کند بلکه فاصله طبقاتي موجود نيز تشديد مي شود.
وي افزود: مخالفان دولت، دولت را متهم به فعاليت هاي انتخاباتي و توزيع رايگان سيب زميني مي کنند در حالي که خودشان براي کسب آراي بيشتر به چنين طرح هايي متوسل مي شوند.
وي در ادامه تأکيد کرد: آقاي احمدي نژاد اين شعار را در دوره انتخاباتي پيش اعلام نکرد هر چند در برنامه هايش وجود داشت و بعد از تشکيل دولت با تعيين کارگروه هاي تخصصي و با حضور کارشناسان و اقتصاددانان کشور طرح جامعي را تحت عنوان طرح تحول اقتصادي و در قالب آن لايحه هدفمند کردن يارانه ها را به مجلس ارسال کرد.
وي ادامه داد: در طرح دولت نهم پرداخت نقدي يارانه ها به 7 دهک پايين درآمدي جامعه اختصاص مي يابد که اين امر بسيار به تحقق عدالت اقتصادي کمک مي کند.
وي با بيان اين که طرح انتخاباتي آقاي کروبي تأييدي بر طرح تحول اقتصادي و لايحه هدفمند کردن يارانه هاست تأکيد کرد: طرفداران آقاي کروبي و خود ايشان الان بايد پاسخ دهند که در طول يکسال و نيم گذشته که اين طرح از سوي دولت مطرح شد چرا بدترين توهين ها، انتقادات غيرمنصفانه و بدون مبناي علمي را از طريق خودشان، همکاران و رسانه هايشان منتشر کردند و دولت را به فريب هاي اقتصادي و آماري متهم کردند.
وي در ادامه افزود: بين طرح دولت نهم و آقاي کروبي دو وجه تمايز وجود دارد؛ نخست آن که طرح آقاي کروبي کاملاً انتخاباتي بوده و در زمان نزديک شدن به انتخابات براي جلب آراي مردم صورت گرفته در حالي که طرح دولت نهم از سوي رئيس جمهور از يک سال و نيم پيش اعلام شده است.