زمان : 06 Ordibehesht 1388 - 16:12
شناسه : 16517
بازدید : 7423
 ابطحی:آمدن میرحسین برای شخص من مبهم و قابل قبول نیست، از طرفی من آقای کروبی را اصلح می دانم. ابطحی:آمدن میرحسین برای شخص من مبهم و قابل قبول نیست، از طرفی من آقای کروبی را اصلح می دانم.

یزدفردا "شهره ماهی‌صفت- پایان دولت اصلاحات برای مردان کابینه خاتمی، آغاز حرکت در مسیر تغییر و خیزش برای یک جهش تا انتخابات دهم شد، عمده فعالیت‌های مردان دولت اصلاحات در دانشگاه رقم خورد و برای سلطان وبلاگ‌نویسی در ایران همنشینی با موسسه گفتمان ادیان فصل تازه ای از نوع گفتمان شد تا جایی که امروز همپای خبرگزاری‌ها مورد استناد و تحلیل قرار می‌گیرد، از خاطرات و گلایه‌ها تا ..... شکستن سکوت برای یک حمایت. آخرین خبر از حضور او در انتخابات دهم انتصاب وی به عنوان مشاور فرهنگی کروبی بود، راهی که شاید در ظاهر با تصمیم نهایی مجمع روحانیون مبارز جدا بود اما در اصول پایبند به اصل پیروزی اصلاحات در انتخابات و تغییر مدیریت کشور است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد ابطحی یک روحانی معتقد به عصر ارتباطات است، او اشتغال به تحصیل در علوم دینی را یک سنت در خانواده‌اش می‌داند و شخصیتی متاثر از دو شهید با دو اندیشه اما یک هدف!

از تصویر برداری و مدیر برنامه، همکاری با رادیو تا نمایندگی صدا و سیما در بیرون را تا قبل از همراهی با خاتمی در وزارت ارشاد که منجر به ورود او به کابینه خاتمی نیز است را در کارنامه خود دارد و پس از آخرین استعفا برای خروج از دولت خاتمی با برقراری نوع جدیدی از گفتمان به نام دنیای مجازی راه یافت و اکنون یکی از سایت های معتبر و قابل استناد در دنیای خبر مطرح است. آنچه در پی می اید ماحصل این گفت‌وگوست، باهم می‌خوانیم.



· آقای ابطحی به عنوان اولین سوال نظرتان را در خصوص وضعیت اصلاح طلبان می پرسم، در شرایط کنونی و به ویژه وضعیت اصلاح طلبان تحلیل شما چه می باشد؟

· اصلاح طلبان فارغ از اختلاف نظرهای اندکی که البته در همه گروهها و جناح های سیاسی وجود دارد، به دلیل هدف واحدشان یعنی برون رفت از مشکلات و تغییر شرایط و وضعیت موجود و در یک کلام نجات کشور، در انتخابات دهم ریاست جمهوری با قدرت حاضر می شوند و قطعاً پیروز این رقابت خواهند بود، جبهه اصلاحات کارنامه بسیار خوبی در اداره کشور دارد مردم با تمام سختی های زندگی، امنیت و آرامش داشتند و دغدغه های اقتصادی و مشکلات بیکاری کمتر از شرایط حاضر بود، به طور کلی چه در مسایل داخلی و چه در بعد خارجی این همه کشور مشکلات نداشت، مردم در حال حاضر مشکلات بسیار پیچیده ای دارند و متاسفانه با بی تدبیری این مشکلات بر آنان تحمیل شد.

· یعنی مردم به دلیل مشکلات به اصلاحات رأی می دهند؟

· نه به نظر من مردم به حقیقت رأی می دهند و نه شعار! مردم فهیم کشور ما که طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرارت های زیادی را متحمل شده اند به خاطر انقلاب و ارزش ها و اندیشه های حضرت امام (ره) همیشه در صحنه حاضر بوده اند و مشکلات بسیار زیادی را صبورانه تحمل کرده اند، لذا وضعیت حاضر شایسته این صبر و شکیبایی آنان نیست، جبهه اصلاحات علی رغم سنگ اندازی های رقیب و جریان حاکم کشور را به این بن بست نکشاند و مردم با اعتقاد به این اصل که جبهه اصلاحات ضمن حفظ حرمت ایشان و پایبندی به ارزش های انقلاب و اندیشه های حضرت امام (ره) قادر است کشور را به رونق اقتصادی و چهره مقبول و محترمی در دنیا مبدل نماید. کارنامه 8 ساله دولت اصلاحات تاکیدی بر این مدعا است. ضمن آنکه هر چه می گذرد ناتوانی دولت اصولگرا در اداره کشور بیشتر نمایان می شود. من معتقدم جبهه اصلاحات پیروز نهایی انتخابات دهم است و البته مشروط بر اینکه انتخاباتی سالم برگزار شود.

· به نظر شما انتخابات دو مرحله ای خواهد بود؟

· من معتقدم وقتی آقای خاتمی به عرصه انتخابات آمد بدون شک در دور اول انتخابات به نفع جبهه اصلاحات رقم می خورد اما اکنون شرایط به گونه ای است که آقایان میر حسین و کروبی انتخابات را به مرحله دوم می رسانند و شرایط متفاوت شده است.

· آیا هنوز در مورد چرایی آمدن میر حسین موسوی ابهام دارید؟

· بله هنوز برایم روشن نیست چرا پس از این همه سال دوری از عرصه سیاست ایشان این تصمیم را گرفته اند که در انتخابات دهم حاضر شوند، به هر حال ایشان دلایلی مثل وضعیت بحرانی در کشور و احساس تکلیف را مطرح کرده اند اما برای شخص من مبهم و قابل قبول نیست، از طرفی من آقای کروبی را اصلح می دانم. ایشان یک چهره انقلابی و از پایه های اصلی نظام است که معمار بزرگ انقلاب از ایشان همیشه به عنوان یاری دلسوز و فداکار یاد می کردند، سابقه مدیریتی آقای کروبی روشن و قابل دفاع است در هر کجا ظلمی باشد سکوت نمی کند و بسیار قابل احترام است.

· چرا مجمع روحانیون مبارز فرد دیگری را مورد حمایت خود قرار دادند؟

· به هر حال تصمیم خودشان را مطرح کردند و من نیز به عنوان یک فرد نظر خود را اعلام کردم.

· آقای کروبی را تا چه اندازه پیروز نهایی انتخابات می دانید؟

· آقای کروبی سابقه خوبی در انتخابات گذشته دارد و البته یکسری آرای ثابت دارند که با تلاش بیشتر و روشن تر شدن مبانی فکری ایشان قطعاً وضعیت بهتر خواهد شد، و از آنجا که شجاعت و صراحت در کلام از جمله وجوه تمایز ایشان است و این موضوع در اعلام نظر و بیانیه های اخیرشان به مقامات کاملا مصرح است و موجب شد تحرکات زیادی صورت بپذیر. به نظر من آقای کروبی اگر با همین قدرت پیش برود و ضمناً انتخابات سالمی داشته باشیم پیروز میدان رقابت خواهند بود.

· آقای ابطحی گفتید انتخابات سالم، به نظر شما چرا با تشکیل کمیته صیانت از سوی مردم و اصلاح طلبان مخالفت شد؟

· به نظر من تشکیل کمیته صیانت از آراء حقی مسلم و یک خواسته مدنی است و تشکیل آن در درون دولت معنا ندارد. اصولاً یک خواسته مدنی ربطی به دولت ندارد که او بتواند اجازه تشکیل آن را بدهد یا ندهد. همه مردم جامعه در حال حاضر عضو کمیته صیانت از آراء هستند و آنان حق نظارت دارند. حالا اگر به نمایندگی از کاندیداها از درون جبهه اصلاحات کمیته ای برای حفظ و صیانت از رأی مردم که از حقوق اولیه شهروندی نیز می باشد تشکیل شود آیا مخالفت با آن ، مخالفت با یک خواسته مدنی نیست؟

· آقای ابطحی کدام یک از بیانیه های اخیر و اظهارات نظر آقای کروبی بیشتر مورد توجه شما قرار گرفت؟

· هر آنچه به عنوان برنامه و طرح و بیانیه ای که ایشان مطرح کردند به جا، منطقی و در کمال شجاعت و صراحت بود. گاهی مواردی پیش می آید که مثلاً افرادی که در جایگاهی قرار دارند در حالی که باید به مردم اطمینان دهند بی طرف هستند و عادلانه قضاوت می کنند متاسفانه با اعلام حمایتی خاص این بی طرفی را زیر سوال می برند از نمونه های بارز آن اعلام نظر و حمایت صریح سردار فیروز آبادی و یا آقای جنتی بود که آقای کروبی به صراحت و شجاعت در دفاع از حق مردم برخاسته و به این موضوع اعتراض کردند. شجاعت اقای کروبی در پرداختن به مسئله سلامت انتخابات و مخاطب قرار دادن آقای جنتی که تقریباً به اندازه عمر نظام جمهوری اسلامی در شورای نگهبان حضور دارند مهمترین موضع واقع بینانه انتخابات آینده است. در جایی که برای اولین بار مسئولان انتخابات شورای نگهبان و وزارت کشور که مسئولان اجرا و نظارت بر انتخابات هستند، به صراحت از یک جریان سیاسی حمایت می کنند و علاقه مندی خود را به کسی که در حال حاضر رییس جمهور است، و اینک با امکاناتی که در اختیار دارد رقیب انتخاباتی می باشد آیا اعلام حمایت رسمی نشانگر عدم بی طرفی در انتخابات نیست، این در جایگاه شورای نگهبان است؟ در دوره های قبل که این گونه نبود ادعای تقلب و تخلف فراوانی ذهن مردم را مشغول کرده بود، در این دوره که بسیاری از دست اندرکاران علاوه بر وظایف شرعی به دلیل امکاناتی که دارند و البته واله و شیدای رییس جمهور هم هستند. بنابراین مهمترین چالش حاضر در انتخابات سلامت آن است من گمان می کنم با شرایط حاضر خیلی ها علاقه مند هستند که مردم باور کنند نتیجه انتخابات همان نیست که مردم خواسته اند تا به این دلیل در انتخابات شرکت نکنند. و در سایه شرکت اندک مردم، باز هم چهار سال دیگر مردم ایران در خدمت آقای احمدی نژاد باشند. راه حل این است که هم زمان همه امکانات برای جلوگیری از تخلف بسیج کنیم و به مردم اطمینان دهیم که می توانند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند تا با شرکت فراوان مردم در انتخابات تغییر مورد نظر در جامعه شکل گیرد. اطرافیان آقای هاشمی رفسنجانی می گویند ایشان به این دلیل در انتخابات خبرگان نفر اول شدند که از ظرفیت های قانونی برای جلوگیری از تخلفات استفاده کردند. با آقای کروبی هم صحبت می کردم باورایشان این بود که پاشنه آشیل انتخابات آینده حفاظت از سلامت انتخابات است. همچنین هشدار آقای کروبی در نامه ای که به سردار فیروز آبادی نوشته شده بود به معنای این است که "شیخ" بندهای کفش را بسته است تا این ظرفیت را فعال کند کاری که در سابقه آقای کروبی بوده و تا کنون تجربیات موفقی داشته است.

· عدم حضور مردم در انتخابات به نفع کیست؟

· قطعاً به نفع جناح رقیب موسوم به اصولگرایان است، حضور اندک مردم فرصت و امکان تقلب را به ایشان می دهد. بنابراین ضروری است که مردم برای رهایی کشور از مشکلات حاضر و تغییر وضعیت موجود به پاخیزند و اعتراض خود از شرایط حاضر در کشور با حضور در انتخابات نشان دهند.

سحام نیوز