زمان : 05 Ordibehesht 1388 - 18:13
شناسه : 16484
بازدید : 4775
سفر استاندار يزد به چين و خواهر خواندگي يزد و شياينينگ :يزد قطب فولاد و انرژي‌هاي خورشيدي كشور مي‌شود سفر استاندار يزد به چين و خواهر خواندگي يزد و شياينينگ :يزد قطب فولاد و انرژي‌هاي خورشيدي كشور مي‌شود

یزدفر دا ""در راستاي انتخاب يزد به عنوان مركز توليد فولاد كشور قرارداد خواهرخواندگي يزد با شهر شياينينگ (sheayning) از استان ليونينگ (liaoning) چين كه در زمينه توليد فولاد و ساخت تجهيزات صنايع فولادي در دنيا مطرح و بي‌نظير است، منعقد مي‌شود.
محمدحسين فنايي رئيس خانه صنعت و معدن استان يزد با اعلام اين مطلب به " بشارت نو " افزود: با توجه به اينكه استان يزد پتانسيل‌هاي زيادي در زمينه فولاد دارد لذا مقرر شد تا هياتي مركب از استاندار يزد، معاون برنامه‌ريزي و هيات همراه ديداري را از اين شهر در چين داشته باشند و تفاهم ‌نامه خواهر خواندگي اين دو شهر نيز در اين سفر رد و بدل خواهد شد.
وي افزود: طي اين سفر كه از 30 فروردين ماه آغاز شده است، تفاهم نامه‌هايي بين دو شهر يزد و شياينينگ امضا مي‌شود كه جزئيات آن پس از اتمام اين سفر اعلام خواهد شد.
فنايي در مورد پروسه انتخاب استان يزد به عنوان مركز فولاد كشور گفت: استان يزد پتانسيل‌هاي زيادي در زمينه توليد فولاد دارد از جمله اينكه حدود 40 درصد از سنگ آهن كشور و بخش عمده‌اي از معادن ذغال سنگ در اين استان قرار دارد.
وي افزود: تا پيش از انقلاب گزينه اصلي براي انتخاب محل توليد فولاد، گزينه آب بوده است در صورتي كه محاسبات و تجارب نشان مي‌دهد كه انتخاب گزينه معادن و انتقال آب به نزديك آنها بسيار مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.
فنايي با يادآوري خاطره طرح اين مساله در دور اول سفر محمود احمدي‌نژاد به يزد گفت: در حضور رئيس جمهور اين مساله مطرح شد كه انتقال سنگ آهن به محلي كه آب هست معايب زيادي دارد، از جمله اينكه 40 درصد سنگ آهن باطله است و حمل جامدات هزينه‌اش بيشتر و به مراتب گرانتر از انتقال آب است؛ ضمن اينكه يادآور شدم وجود باطله‌ها در محلي كه آب هست از نظر محيط زيست مناسب نمي‌باشد چون جايي كه آب هست حتما زمين كشاورزي مناسب و محيط زيست خوبي هم دارد لذا دور ريختن باطله‌ها در آن فضا و زمين باعث نابودي زمين كشاورزي و محيط زيست آن محل خواهد شد.
رئيس خانه صنعت و معدن استان يزد با بر شمردن ساير عوارض، مشكلات و هزينه‌هاي مستقيم و غير مستقيم حمل سنگ آهن از نقطه‌اي به نقطه ديگر افزود:‌ در حضور رئيس جمهور هزينه مازادي كه دولت در اين رابطه مي‌پردازد را محاسبه و اعلام كردم. خوشبختانه در اين مسير آقاي احمدي‌نژاد مطالب را تاييد و بر اين اصول پا فشاري نمودند. در اين راستا استان يزد به عنوان مركز توليد فولاد مشخص شد كه اين باعث خوشحالي است.
فنايي يادآور شد: با توجه به بررسي‌هايي كه داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه بهتر است خواهرخواندگي يزد كه پتانسيل بالايي در زمينه توليد فولاد دارد با يكي از استان‌هايي كه در زمينه فولاد مطرح است انجام شود و سفر به اين شهر در كشور چين در همين راستا است. چرا كه شهر شياينينگ (sheayning) بزرگترين شهر دنيا از نظر توليد فولاد است كه رقيبي هم ندارد.
وي حضور استاندار يزد در چين و انجام اين پروسه را تحولي بسيار بزرگ در اين زمينه خواند و آن را سرآغاز مطرح شدن يزد به عنوان قطب فولاد كشور دانست.
فنايي كه ارائه دهنده طرح انرژي‌هاي خورشيدي است همچنين اظهار داشت: در اين سفر كوتاه مدت؛ عليرغم فشرده بودن برنامه‌ها، استاندار يزد درخواست بازديد از مراكز توليد انرژي خورشيدي را در چين داشتند كه در اين زمينه نيز هماهنگي به عمل آمده تا از شهر جينان (Jinan) كه يك مركز توليد انرژيي‌هاي خورشيدي و ساخت تجهيزات مربوط به انرژي‌هاي خورشيدي است نيز بازديدي داشته باشيم.
وي اظهار اميدواري كرد تا با توجه به پتانسيل بالاي استان يزد در زمينه توليد انرژي خورشيدي و همچنين با در نظر گرفتن اينكه يزد به عنوان مركز تحقيقات كاربردي انرژي خورشيدي در كشور است شاهد تحول و سرمايه‌گذاري بزرگ در استان يزد باشيم.
یزدفردا