زمان : 03 Ordibehesht 1388 - 22:52
شناسه : 16468
بازدید : 7179
کروبی در واکنش به وقایع ژنو : چنین حضوری چه علتی دارد ؟ کروبی در واکنش به وقایع ژنو : چنین حضوری چه علتی دارد ؟

یزدفردا " مهدی کروبی کاندیدای دوره دهم ریاست با حضور در سالن هشت شهریوردانشگاه اراک به ایراد سخنرانی پرداخت و پاسخگوی سؤالات دانشجویان بود.

به گزارش گروه دریافت یزدفردا، کروبی در حالی وارد دانشگاه اراک شد که بیش از هزار و پانصد نفر از دانشجویان دانشگاه اراک در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه و محوطه اطراف آن به استقبال از وی شتافتند.

ازدحام دانشجویانی که خواستار دیدار با کروبی بودند به حدی بود که مسئولین دانشگاه مجبور شدند درب های سالن اجتماعات و درب اصلی دانشگاه را ببندند.

کروبی که با شعار های "کروبی کروبی حمایتت می کنیم " کروبی پاینده رییس جمهور آینده" و تشویق های ممتد و فراوان دانشجویان مواجه شد در ابتدای سخنان خود ، دانشگاه را کانون فکر و اندیشه عنوان کرد و آن را پیشگام و پیشتاز تحولات اجتماعی و سیاسی دانست .

وی در بخش اول سخنان خود به رابطه محکم امام و دانشجویان اشاره کردو یاد آور شد: اگر به مباحث شهید بهشتی ، دکتر شریعتی ، شهید مطهری ، با هنر و طالقانی با دانشجویان توجه کنید و یا حتی به سخنان مقام معظم رهبری چه در دانشگاه مشهد و چه در دانشگاه تهران دقت کنید متوجه خواهید شد که رهبران انقلاب چه رابطه ای با دانشجویان داشته و دارند .

دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه سخنان خود به مشکلاتی که دامنگیر دانشگاه ها شده است اشاره کرد و گفت : امیدوارم با صبر و حکمت این مشکلات حل شود و مطمئن باشید اگر من رییس جمهور شوم ، دانشجوی ستاره دار نخواهیم داشت .

وی افزود: حتی اگر دانشجویی خطا کند نباید مانع از تحصیل او شد و باید این دو را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی به ذکر خاطره ای از دوران مبارزات خود اشاره کرد و گفت : در دوران دانشجویی ساواک مرا به زندان انداخت اما پس از دوران زندان برای ادامه تحصیل به دانشگاه باز گشتم .

کروبی افزود : رهبری نیز فرمودند خدا لعنت کند کسانی که دانشگاه را غیر سیاسی می خواهند و البته دانشجویان نیز باید در چارچوب های قانونی فعالیت کنند .

او ادامه داد: البته امیدوارم در صورت حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بخش عمده ای از مشکلات ما حل شود .

پس از پایان سخنان کروبی نوبت به ارائه سؤلات دانشجویان شد ، اما قبل از آن خانم عباسی عضو انجمن اسلامی دانشجویان طی بیانیه ای دیدگاه های این تشکل در خصوص مسائل روز در دانشگاه بیان کرد .

اولین سؤال از کروبی پرسشی بود که نماینده انجمن دانشجویان مستقل در خصوص حضور کرباسچی در ستاد انتخاباتی کروبی مطرح کرد و اینکه افرادی چون کرباسچی قصد دارند کروبی را در دقیقه نود وادار به کناره گیری کنند . کروبی نیز در پاسخ گفت : مسئله پشت پرده ای وجود ندارد ، همیشه صادقانه با مردم سخن گفته ام و اگر روزی مشکلی وجود داشته باشد صادقانه خواهم گفت .

وی افزود : همه تلاش من این است که کار حزبی انجام دهم تا فعالیت حزبی در کشور نهادینه شود اما از هر کس که در انتخابات به ما یاری کند استقبال می کنیم نه به کسی قولی داده ام و نه کسی چیزی خواسته است . راه و روش من روشن است .

کروبی گفت: اتفاقاً روزی که کرباسچی از من حمایت کرد ، گفت : اگر تا آخر در صحنه هستید از شما حمایت کنیم.

یکی از دانشجویان دختر در خصوص مسئله حقوق زنان و زندانی شدن برخی فعالان کمپین سؤال کرد که کروبی گفت : برخی مشکلات فعلی ناشی از عملکرد دولت است و برخی دیگر از دست دولت خارج است و به قوه قضاییه بر می گردد . اما اگر من رییس جمهور شوم با گفت و گو و رایزنی از اختیارات قوای دیگر برای حل مشکلات بهره خواهم برد .


اینکه آیا کروبی همچون خاتمی از صحنه کنار خواهد رفت موضوع سؤال دانشجوی دیگری بود که از کروبی پرسید.

وی در پاسخ گفت : من همیشه اول راه خود را محاسبه می کنم و شرایط را می بینم و سپس تصمیم می گیرم عملم هم ناظر به دیدگاه های خودم است . یکی از دانشجویان از کروبی خواست تا وی نظرش را در خصوص مصوبات استانی دولت نهم و برخی دیگر از موضع گیری های این دولت از جمله حضور در کنفرانس ژنو بیان کند که شیخ اصلاحات گفت : آقای احمدی نژاد مجبور نیست در هر جلسه ای شرکت کند که ملت ایران مورد اهانت قرار گیرد.

وی افزود : سفرهای استانی که دولت می رود حق اوست اما اکنون موسم انتخابات است و این سفرهای علاوه بر آنکه هزینه آن از بیت المال است تبلیغات انتخاباتی نیز هست ومن از شورای نگهبان می خواهم تا تذکری نسبت به این اقدام دهد .

یکی از دانشجویان اصولگرا از کروبی پرسید که ماجرای پولهای شهرام جزایری چیست ؟ کروبی در پاسخ گفت : من یک روحانی شیعه هستم و به این افتخار می کنم . افتخار روحانیت شیعه در این است که هرگز دولتی و حکومتی نبوده است و همواره با مردم بوده است .

در زمان امام نیز پولهای بسیار کلانی به ما داده می شد تا در جایی که تشخیص می دادیم مصرف کنیم. پولی که آقای جزایری به ما داد سرریز پولی بود که به جریان راست داده بود و اصل پول شهرام جزایری را آقایان جناح راست گرفته بودند .

وی افزود : ما که نفت و تلویزیون را در اختیار نداریم هر کس که به ما کمک کند استقبال می کنیم البته توجه کنید که حتی مقام معظم رهبری نیز در رابطه با اقدام قوه قضاییه در انتشار گزارش در مورد عملکرد شهرام جزایری و دادن پول به مجلس این قوه را توبیخ کردند .

کروبی سپس خطاب به آن دانشجو گفت : شما اول بگویید که این دویست و هفتاد میلیارد پول درآمد نفت کجا رفته است ؟


وی افزود : ما که نفت و تلویزیون را در اختیار نداریم هر کس که به ما کمک کند استقبال می کنیم البته توجه کنید که حتی مقام معظم رهبری نیز در رابطه با اقدام قوه قضاییه در انتشار گزارش در مورد عملکرد شهرام جزایری و دادن پول به مجلس این قوه را توبیخ کردند .

کروبی سپس خطاب به آن دانشجو گفت : شما اول بگویید که این دویست و هفتاد میلیارد، پول درآمد نفت کجا رفته است ؟

وی ادامه داد: شما بگویید این یک و نیم میلیارد دلار کجا مفقود الاثر شده است شما بگویید که سخنان رییس دیوان محاسبات که خود اصولگرا است و می گوید بیش از دو هزار تخلف در قانون بودجه صورت گرفته است چه مفهومی دارد .

یکی از دانشجویان خطاب به رییس مجلس ششم این سؤال را پرسید که اگر رییس جمهور شدید با نیروهای غیبی و خودسر چه می کنید ؟ کروبی در پاسخ با بیان اینکه سختی های ما همچون چهار سال پیش نیست گفت : امروز مسائل و مشکلات بسیار شده است برای همین از مردم می خواهیم که در دور اول انتخابات کار را تمام کنند و من این توان را در خود می بینم که از این وضعیت خارج شویم و گروههای غیبی را هدایت کنیم .

دانشجوی دیگری از کروبی پرسید اگر شما جای آقای احمدی نژاد در کنفرانس ژنو بودید چه می کردید آیا این حادثه را افتخاری برای کشور می دانید یا توهین ؟ کروبی نیز در پاسخ گفت : دشمنان ما خباثت می کنند و این شیوه همیشگی آنهاست ولی و قتی پیش بینی چنین حادثه ای را می کنیم و کارشناسان می گویند که چنین حادثه ای در انتظار ماست چنین حضوری چه علتی دارد ؟

وی به ذکر خاطره ای در این مورد پرداخت و گفت : وقتی آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشتند و می خواستند برای سخنرانی به سازمان ملل بروند امام تاکید داشتند که شرایط را ارزیابی کنید تا مبادا توهین به کشور و ملت وارد شود .

گفتنی سالن هشت شهریور دانشگاه اراک مملو از جمعیت بود به گونه ای که دهها دانشجو ایستاده و در راهروها در این جلسه حضور داشتند همچنین بسیاری از دانشجویان در بیرون از سالن سخنان میهمان خود را گوش می دادند دانشجویان با سر دادن شعارهایی از جمله کروبی، کروبی حمایتت می کنیم به تشویق او پرداختند.

یزدفردا