زمان : 03 Ordibehesht 1388 - 21:12
شناسه : 16462
بازدید : 7106
با منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس یزد بیشتر آشنا شویم با منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس یزد بیشتر آشنا شویم
یزدفردا :منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس یزد که لایحه ایجاد ان مدتی قبل در در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب گردید قطعا در رشد شکوفائی استان تاثیر به سزائی خواهد داشت و لذا جهت اطلاع فردائیان بد نیست با پارادایس به صورت ویژه آشنا شویم .
لایجه ایجاد منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس در کمیسیون اقتصادی تصویب شد  

لایحه ایجاد منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب گردید و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود. به گزارش خبرنگار پارادایس در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورخ 17 فروردین ماه سالجاری که به منظور بررسی لایحه دولت در خصوص مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد با ایجاد منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس یزد موافقت شد. شایان ذکر است، این طرح برای نخستین مرتبه توسط بخش خصوصی و در کوتاهترین زمان مراحل قانونی خود را جهت ارائه شدن در مجلس شورای اسلامی گذراند. گفتنی است، این طرح به عنوان اولین منطقه فوق تخصصی جهان در حوزه غذا، دارو و پزشکی محسوب می شود که مطالعات آن از سال 1383 آغاز گردیده و مکان اجرای آن واقع در شهرستان صدوق می باشد. این گزارش حاکیست، بنا به پیش بینی های انجام شده عملیات اجرای این طرح عظیم اوایل مهر ماه سالجاری آغاز خواهد شد
ايده اوليه احداث بزرگترين شهرك فوق تخصصي دارو، غذا، پزشكي
ايده اوليه احداث بزرگترين شهرك فوق تخصصي دارو، غذا، پزشكي در نيمه دوم سال 1383 در قالب منطقه آزاد غذا، دارو و پزشكي مطرح گرديد. ايده در عين نوآوري در اجرا با مشكلاتي روبرو بود و اولين آن عدم موفقيت نسبي مناطق آزاد و اصدار مجوز به بخش خصوصي براي ايجاد چنين منطقه اي بود. به همين جهت با تشكيل يك كار گروه كار مطالعه و بررسي اوليه آن آغاز نهايتاً در قالب يك منطقه ويژه اقتصادي تعريف گرديد.
از آنجا كه اين طرح بعنوان اولين تجربه در نوع خود محسوب مي شد لازم بود مراحل متعددي را در حوزه مختلف فني ـ اقتصادي با كار گروهي و كارشناسي بسيار گسترده پشت سر بگذارد.تا ايده به طرح عملياتي و اجرايي و قابل دفاع و توجيه و جذاب براي سرمايه گذاران تبديل شود. تا بدانجا طرح موشكافي گرديد و جزء به جزء به بوته نقد قرار گرفت تا هر
سرمايه گذاري را در نوع و آينده سرمايه گذاريش مطمئن سازد و از طرفي مسئولين براحتي بتوانند در محيطي به دور از شبهه به ارزيابي آن بپردازد.
تببين ضرورت ايجاد، بررسي تأثيرات مثبت و منفي بر منطقه، چگونگي جذب حجم بالاي سرمايه، مكان يابي صحيح و... بخش كوچكي از دغدغه هاي كار گروه در بخش مطالعاتي بود تا عدم موفقيت مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را استخراج و به چاره انديشي بپردازند.تا از اين طريق بتوان نسبت به تصميم گيريهاي صحيح و با حداقل زمان اقدام نمود.
آنچه ارائه مي شود صرفاً اطلاعات پايه و اساسي مورد نياز براي تصميم گيري را مطرح و امكان جمع بندي آن را فراهم مي كند تا مديران و كارشناسان در حداقل زمان ممكن به نتيجه برسند. لذا از ذكر مطالب زائد و اطلاعات غيرضروري كه چندان ارتباطي به موضوع و مسئله مورد تصميم ندارد خودداري شده است يا به حداقل بسنده گرديده است.
شرح مطالب حاضر ضمن بررسي روند تحولات گذشته سال 85 را به عنوان سال پايه مطالعات قرار داده و جهت دستيابي و ترسيم آينده اقدام به پيش بيني و برآوردهاي لازم در افق 1400 مي نمايد.
افق 1400 طبق جدول زمانبندي طرح افق پايان تمام طرحهاي خرد و كلان پروژه و پرشدن ظرفيت نهايي منطقه مي باشد.
در خاتمه عنوان اين نكته ضروري به نظر مي رسد كه اجراي چنين طرحي در استان يزد نقش اين استان را در توليد ناخالص ملي چندين برابر افزايش مي دهد و به عقيده بسياري از تحليل گران اقتصادي اين طرح قابليت تبديل يزد را به عنوان توسعه يافته ترين استان كشور در افق 1400 را دارا است.
معرفی "
مفهوم پارادایس ( پردیس ) در تمامی فرهنگ ها از زبان فارسی گرفته شده است و به معنی باغ بهشتی است.
زندگی ابدی افراد خوب در یک باغ اولین بار درادیانی مطرح شد که مردم سرزمین ما به آن اعتقاد داشتند. در دین زرتشت زندگی افراد نیک کردار در باغی بنام پردیس نوید داده شدده است. علاوه بر این عناصر باغ مثل درخت و یا گل در فرهنگ ایرانی نماد هستي اند. دراساطیری که ریشه در آئین زرتشت دارد انسان ابتدا به صورت درخت خلق میشود. در کیش مانوی به درخت نور و ظلمت اشاره شده است. اشاره به باغ دردنیای پس از مرگ با نام فردوس دردین اسلام نیز مطرح شده است.
علاوه بر این در روایتها از درختانی به نام طوبی و ذغوم یاد شده است. اما برای صوفیه و عرفا بهشت در وجود ماست و اعمال یکی است که از ما سر می زند.
در حوزه ادیان و زبان شناسی ما اولین مردمی هستیم که بهشت را متصور شده ایم. واژه پارادایز ( پردیس ) درتمامی فرهنگها حتی فردوس عربی از زبان فارسی گرفته شده است.
ما منطقه ویژه غذا، دارو و پزشکی را بدین جهت پارادایس نامگذاری نموده ایم تا بهشتی از باغهای ایرانی و خشت بنای بهشت سلامت را بنیان گذاریم. اساسً هنر ایران به نحو عجیبی همیشه با داستان آفرینش مرتبط بوده، در همین ارتباط باغ ایرانی، بازسازی رخداد کیهانی و زایش دوباره جهان مینوی است.
هیچگاه ایرانیان ماده و معنا را از هم جدا نکردند. تمدن ایرانی در یک بستر مادی به دنیا آمده، امّا رویکردش معنوی است.
منطقه ویژه اقتصادی فوق تخصصی غذا، دارو، پزشکی یزد با مساحتی 000/20 هکتار در فاصله 32 کیلومتری مرکز شهر یزد در زمینی صاف و هموار و در محیطی عاری از هر گونه آلودگی شهری مکان یابی شد و فاصله اندکی با فرودگاه و هم چنین خطوط ریلی راه آهن مرکزی ایران دارد و تا جاده ترانزیتی تهران – بندرعباس فاصله چند کیلومتری دارد و امکانات زیربنایی دیگر نظیر ایستگاه گاز و همچنین پست برق نیز در نزدیکی منطقه قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی که به عنوان بزرگترین و کم نظیرترین شهرک در نوع خود در جهان محسوب می شود دارای ويژگيهاي منحصر بفردي كه در اين كوتاه مقوله نمي گنجد.
فاصله زمین مکان یابی شده با تهران حدود 700 کیلومتر و با کرمان 350 کیلومتر با اصفهان 260 کیلومتر و با شیراز440 کیلومتر و با بندر شهید رجایی در حدود 700 کیلومتر است.
ماموريت  منطقه شامل اهداف زير است:

ـ تبديل ايران به قطب توليد غذاهاي حلال و سالم، دارو و پزشكي
ـ افزايش نقش غذا، دارو و خدمات پزشكي و گردشگري در توليد ناخالص ملي
ـ تلفيق آموزش، تحقيقات، توليد و تجارت در يك مجموعه
ـ سمت گيري فعاليت ها به تخصصي شدن
ـ تكميل حلقه توليدات كشاورزي، صنايع و بازاررساني از رده بالايي تا پايين ترين بخش ها
ـ ارائه مديريت واحد و الگوسازي براي مديريتهاي كلاني
ـ كاهش ضايعات محصولات كشاورزي از 30 درصد به كمتر از 5درصد با ارائه تكنيك هاي خاص و فرآوري مناسب محصولات
ـ توليد فرآورده هاي غذايي و دارويي در بهترين و سالمترين شرايط زيست محيطي (هوا، خاك، آب)
ـ سمت گيري صنايع غذايي و دارويي و پزشكي به صنايع نوين Hi-Tech
ـ توسعه روستايي افزايش توليدات كشاورزي يا افزايش بهره وري در پارامترهاي توليد

فـاصله تا نزدیکترین شهرها
در جانمایی پروژه، مقرر گردیده تا بیشترین جمعیت استان تحت پوشش آن قرار گیرند و همین موضوع باعث گردیده تا 6 شهرستان استان در فاصله کمتر از 40 کیلومتری برسایت اصلی منطقه ویژه غذا، دارو و پزشکی قرار گیرند.
فاصله سایت تا اشکذر 15 کیلومتر – شهریزد 32 کیلومتر – تفت 18 کیلومتر- میبد 25 کیلومتر- اردکان 35 کیلومتر و مهریز 45 کیلومتر است.
راهـها (حمل ونقل جاده ای)
استان یزد مجموعاً دارای 4491 کیلومتر راه می باشد که طول راه های اصلی 959 کیلومتر، طول راه های فرعی آسفالته 1763 کیلومتر طول راه های فرعی شنی 47 کیلومتر طول راه های روستایی آسفالته 1769 کیلومتر می باشد.
یزد در مسیر بزرگترین و مهمترین جاده اصلی کشور قرا دارد. استان يزد از نظر انواع راههاي جاده اي سهمي بين 6/1 الي 4/4 درصد از كل كشور را دارا است كه باتوجه به نسبت وسعت آن به كل كشور (5/4درصد)، سهم كمتري را نشان
مي دهد.
راه آهن (حمل ونقل ریلی)
استان یزد با دارا بودن 8/1263 کیلومتر خطوط راه آهن جمعاً 1/13 درصد خطوط راه آهن کل کشور را داراست خطوط اصلی 1044 کیلومتر، فرعی و مانوری 8/127 کیلومتر، صنفی و تجاری 92 کیلومتر می باشد.
سایت منطقه ویژه در 5 کیلومتری خطوط اصلی راه آهن مرکزی ایران قرار دارد که می تواند نقش ارزنده ای را ایفا نماید واین موضوع به یکی از مزیت های اصلی زیرساختی طرح بدل گرديده است.
فـرودگاه (حمل ونقل هوایی)
استان یزد مجموعاً دارای دو فرودگاه است که فرودگاه شهید صدوقی به عنوان بزرگترین فرودگاه استان محسوب و سالیانه حدود 268922 نفر مسافر و 449 تن بار را جابجا می کند این فرودگاه بین المللی است.
فاصله سایت منطقه ویژه تا فرودگاه شهید صدوقی تقریباً 12 کیلومتر می باشد.
اهم فعاليتها و برنامه كلي پروژه در اين منطقه عبارتنداز:
ـ احداث شهرك صنعتي تخصصي بخش كشاورزي، مواد غذايي
ـ احداث شهرك صنعتي تخصصي دارو، لوازم پزشكي، آرايشي و بهداشتي
ـ تأسيس بزرگترين دانشگاه بين المللي جهان
ـ تأسيس منطقه ويژه تجاري با پارامترهاي خاص
ـ احداث شهرك تخصصي صنعت چاپ، نشر و بسته بندي
ـ ساخت بزرگترين كارخانه داروسازي متشكل از كنسر سومي چند مليتي
ـ ساخت دهكده سلامت
ـ ساخت دهكده محيط درمان
ـ ساخت دهكده جهاني طب سنتي و اسلامي
ـ ساخت دهكده گلها و گياهان دارويي
ـ ساخت دهكده روان درمان
ـ ساخت دهكده غذاهاي ملل با استفاده از معماري همان كشور و حضور پرسنل بومي منطقه مبدأ
ـ ساخت دهكده فرهنگ درمان
ـ ساخت دهكده نمايشگاهي و باغ گلها
ـ ساخت دهكده بستني و نوشيدني هاي ملل
ـ ساخت دهكده جهاني موسيقي طبيعت درمان
ـ ساخت دهكده باور درمان
ـ ساخت دهكده باغهاي ميوه هاي جهاني با ايجاد شرايط آب و هوايي مناسب
ـ ساخت دهكده هنر درمان (نقش زيبايي در سلامت)
ـ ساخت دهكده اقيانوس نما
ـ ساخت دهكده گردش درمان
ـ ساخت دهكده كودك درمان
ـ ساخت دهكده زيست درمان
ـ ساخت دهكده جهاني آب، غذا، دارو ملل متحد.
ـ ساخت مركز بزرگ خريد محصولات كشاورزي، تفكيك، بسته بندي، سيلو، انبارداري و سردخانه
ـ ساير مراكز خدماتي رفاهي و...

اهداف ایجاد منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی
ـ عمران و آبادانی مناطق کویری و مرکزی ایران با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران
ـ رشد و توسعه اقتصادی با نگاه کلان به افزایش تولید ملی واقعي سرانه کشور در طول یک دوره بلند مدت
ـ جذب سرمایه گذاری ها کلان در بخش غذا، دارو و پزشکی با عنایت به پتانسیل خاص ایران
ـ جذب سرمایه های محلی جهت سمت گیری سرمایه مناسب تولید و کاهش نقدینگی ها
ـ ایجاد اشتغال سالم و مولد
ـ حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای با توجه به پتانسیل ویژه ایران در حوزه غذا، دارو و پزشکی
ـ تنظیم بازار و کالا
ـ تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی با رعایت استاندارد جهانی
ـ ارائه خدمات عمومی و ارتقاء سطح رفاه عمومی مردم منطقه
ـ تبدیل ایران به قطب تولید غذاهای حلال، دارو و پزشکی
ـ سرعت بخشيدن به توسعه اقتصادی از طریق جذب سرمایه های خارجی
ـ انتقال فن آوری نوین و دانش فنی به کشور
ـ رسیدن به امنیت کامل غذایی
ـ کسب درآمدهای عظیم ارزی و تنوع بخشیدن به آن
ـ تربیت نیروی انسانی، کسب آموزش های فنی و ویژه، افزایش مهارت نیروی کار
ـ ارتقاء و کسب مهارت مدیریت و بازاریابی در سطوح جهانی
ـ توسعه منطقه ای از طریق ایجاد حلقه های ارتباطی میان منطقه ویژه اقتصادی و اقتصاد ملی
ـ برقراری ارتباط سیستماتیک بین اقتصاد ملی و جهانی
ـ توسعه روستایی از طریق بسط منطقه به تولیدات روستایی و توسعه منطقه ای
ـ انتشار فن آوری های انتقال یافته و پرورش صنایع درون زا
ضرورت ايجاد منطقه ويژه فوق تخصصي

منطقه ویژه غذا، دارو و پزشکی به عنوان بهترین پروژه سبزي که در طول تاریخ این سرزمین تعریف گردیده بي شک می تواند قدری از آلام ساکنان کویر را کاهش دهد.
استان یزد با داشتن پتانسیل های بالقوه فراوان با آنکه یک استان صنعتی و معدنی است با وجود رشد ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی در سالهای گذشته، سهم ارزش افزده بخشهای عمده اقتصادی استان از کشور کاهش یافته که نشان از کمرنگ شدن سهم استان از اقتصاد کشور است. از طرفی نتایج بررسی کارشناسان نشان از کم رونقی فعالیتهای اقتصادی و پائین بودن سطح درآمدهاست.
نرخ بیکاری و مهاجرت از این استان نیز وضعیت مطلوب و شایسته مردمان آن را ندارد و تغییر نگاه به بخشهای اقتصادی را می طلبد. وضعیت جوی استان، امکانات و زیرساختها، کمبود آب، تغییرات شدید آب و هوایی درسالهای اخیر، عدم توفیق در استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده، عدم تناسب اشتغال، نبود تکنولوژی و... یزد را در وضعیتی قرار داده تا طرحی دانش بنیان و با بازدهی بالا مطرح گردد تا با غلبه بر شرایط موجود توسعه استان را سرعت بخشد.
شاید کمتر طرحی می توان یافت که توسعه‌ي در سه بخش اقتصادی یعنی خدمات، صنعت و کشاورزی را با هم به طور همزمان شاهد باشیم و دارای قابلیت خاص منطقه ای باشد.
طرح منطقه ویژه اقتصادی فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی که برای اولین بار در دنیا مطرح می گردد سرآغاز حرکتی نوین در پیاده سازی حرکتهای دانش بنیان محسوب می شود و قابلیت های آن بحدی است که می تواند در تولید ناخالص ملی نقشی ارزنده ایفا نماید و سطح رفاه نسبی منطقه را چندین برابر افزایش دهد.
علل توجیه احداث منطقه ویژه پزشکی ـ دارویی و غذایی
ـ ضرورت احداث به منظور ارتقاء سطح رفاه زندگی مردم استان
ـ ضرورت احداث منطقه ویژه به منظور ارتقاء سطح بهره وری نیروی کار
ـ ضرورت احداث به منظور کاهش نرخ بیکاری
ـ ضرورت احداث منطقه به منظور تعادل وضعیت توزیع قدرت سیاسی در جامعه
ـ ضرورت ایجاد به منظور افزایش صادرات
ـ ضرورت احداث به منظور اصلاح ساختار دوگانگی اقتصادی ـ اجتماعی
ـ ضرورت احداث به منظور ایجاد شرایط مناسب طبیعی، جغرافیایی، جمعیتی
ـ ضرورت ایجاد به منظور استفاده از شرایط تاریخی ـ فرهنگی
ـ ضرورت احداث به مظور ایجاد یک ساختار اقتصادی مختلف (اقتصادهاي غيرنفتي)
ـ ضرورت احداث به منظور انتقال تکنولوژی و دستیابی به فناوری روز دنیا
ـ ضرورت احداث به منظور پرورش نيروي کار؛ کارآمد و خلاق
ـ ضرورت احداث به منظور گسترش آموزش بخصوص آموزش عالی و در تحصیلات تکمیلی
ـ ضرورت احداث به منظور رسیدن به امنیت غذایی
ـ ضرورت احداث به منظور تبیین استراتژی توسعه استان یزد
ـ ضرورت احداث به منظور برنامه ریزی اقتصادی جهت نیل به توسعه پایدار
ـ ضرورت احداث به منظور جلوگیری از فرار مغزها، سرمایه و نیروی انسانی
ـ ضرورت احداث به منظور پاسخ گویی به نیاز زمین صنعتی ـ آموزشی ـ تجاری جهت گسترش فعالیت هايي كه زمین به عنوان یکی از چهار مؤلفه های موثر در احداث شهرکهای صنعتی، علمی ـ تجاری جایگاه ویژه خاصی را به خود اختصاص داده است. سه عامل دیگر یعنی سرمایه، تکنولوژی و نیروی انسانی جایگاه بعدی را دارا هستند.
ـ ضرورت احداث به منظور انتقال و ساماندهی صنایع غذایی ـ دارویی، پزشکی و بهداشتی
ـ ضرورت احداث به منظور معرفی و گسترش باغ شهرکهای صنعتی
ـ ضرورت احداث به منظور کنترل، نظارت قوی بر تولیدات غذایی ـ دارویی
ـ ضرورت احداث به منظور معرفی يك سایت عظیم به جهانیان به عنوان قطب غذا، دارو، پزشکی
ـ ضرورت احداث به منظور تخصصی کردن فعالیت های اقتصادی ـ صنعتی
ـ ضرورت احداث به منظور اتصال حلقه آموزش، تحقیقات، تولید و تجارت (بازرگانی) در یک مجموعه
ـ ضرورت احداث به منظور ایجاد تشکل های غیر دولتی (NGO) حامی صنعت، کشاورزی، خدمات
ـ ضرورت احداث بمنظور جذب قانونمند سرمایه های خارجی و داخلی و ایجاد مشوقهای لازم
ـ ضرورت احداث به منظور ارتقاء سطح سلامت تولیدات دارویی و غذایی
ـ ضرورت احداث به منظور ایجاد زمینه اشتغال بعنوان مقدمه احداث باغ شهرهای جدید
ـ ضرورت احداث به منظور توسعه گردشگری در بخش سلامت (درمان توریست) با تأمین زمین و بسترهای لازم
ـ ضرورت احداث به منظور ایجاد یک بستر امن با استانداردهای لازم جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری
ـ ضرورت احداث به منظور ایجاد یک منطقه ممنوعه و حفاظت شده در تولید آلاینده ها در تولیدات صنعتی و زندگی بشری (منطقه آشتی با طبیعت)
ـ ضرورت احداث به منظور گسترش فعالیت های اقتصادی دانش بنیان
ـ ضرورت ایجاد به منظور ایجاد منطقه پردازش صادرات در مفهوم واقعی
با عنايت به نيازهاي فوق، ايجاد منطقه ويژه فوق تخصصي غذا، دارو و پزشكي ضروري به نظر مي رسد.
ـ ارزيابي مالي و اقتصادي
امكان سنجي اقتصادي يك طرح سرمايه گذاري، يكي از اقدامات اساسي در ارزيابي آن طرح به شمار رفته و تضمين موجوديت اقتصادي آن طرح در گروه ارزيابي و تحليل هاي دقيق مالي و اقتصادي مي باشد. روشها و شاخص هاي متفاوتي جهت ارزيابي يك پروژه اقتصادي موجود است كه اهم آنها عبارتند از: تحليل ارزش خالص (NPV) درآمدهاي حاصل از فعاليت سرمايه گذاري، تحليل براساس سود آوري و بازدهي داخلي پروژه، تجزيه و تحليل نقطه سر به سر و غيره، كه تجارت به دست آمده در خصوص تحليل هاي منطقه ويژه اقتصادي حاكي از اين امر است كه روش تجزيه و تحليل ارزش فعلي درآمدهاي خالص، هم از نظر مطابقت با ماهيت پروژه و هم از لحاظ در دسترس بودن داده ها و اطلاعات مورد نياز و امكانپذيري اجرايي آن نسبت به ساير روشها داراي برتري بوده و لذا روش مورد استفاده در تنظيم اين دستورالعمل براساس تجزيه و تحليلي ارزش خالص درآمدهاي حاصل اجراي پروژه استوار مي باشد.
به منظور آغاز تحليل شاخصهاي اقتصادي چون سرمايه گذاري در شهرك، درآمد حاصل از طرح، ارزش فعلي
سرمايه گذاري، ارزش فعلي درآمدها، ارزش خالص درآمدهاي حاصله، نرخ تنزيل، دوره بازگشت سرمايه گذاري، بازده سرمايه گذاري و حاشيه سود مورد ارزيابي دقيق قرار گرفت؛ و براساس اين مهم و باتوجه به ماالتفاوت ارزش درآمدها و هزينه ها به صورت مثبت ارزيابي و طرح مورد نظر از نظر مالي در سطح بالايي توجيه پذير است كه جداول مربوطه و اعداد وارقام حاصل از اين ارزيابي در مراحل بعدي ارائه خواهد شد.

انگیزش ها و مشوق ها و جذابیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی


ـ معافیت از پرداخت عوارض گمرکی کالای وارداتی و آزادی ورود و خروج آن ها.
ـ آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری.
ـ وجود مناسب ترین زیر ساخت مانند: آب، برق، مخابرات، سیستم فاضلاب پیشرفته، سیستم های کنترل الکترونیکی، انبار، ساختمان های مناسب.
ـ معافیت مالیاتی طبق قانون.
ـ عدم شمول قوانین کار و بیمه های اجتماعی.
ـ اعطای تسهیلات بانکی و مالی بسیار گسترده به میزان نامحدود با روش اعتبار سنجی.
ـ مجوز تأسیس شرکت با مالکیت صد در صد خارجی.
ـ تضمین سرمایه گذاری های خارجی در مقابل ملی شدن یا شرایط غیرمترقبه.
ـ آزادی کامل استخدام اتباع خارجی.
ـ اعطای پوشش وسیع حمایتی با کلیه روش های سرمایه گذاری با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و ملی ایران.
ـ همکاری و همراهی مستمر و شایسته در روند پذیرش و تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی وزرات اقتصاد و دارايي.
ـ دادن مشاوره های مناسب و مستمر در حوزه های مختلف سرمایه گذاری
ـ تأمین امنیت مورد نظر سرمایه گذاران از طریق تعهد پذیری مستقیم دولت در به رسمیت شناختن حقوق اساسی
سرمایه گذاران خارجی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران.
ـ حمایت کامل از شکست در سرمایه گذاری ها از طریق منابع داخلی، رعایت شرایط مندرج در قانون اجرایی منطقه.
ـ تأمین نیروی کار آموزش دیده و با مدرک بین المللی مهارت شغلی.
ـ اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به کار تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، برای فعالیت در محدوده منطقه از پرداخت هرگونه عوارض دولتی معمول در کشور معاف می باشند.
ـ معرفی، ارتباط و قرارداد با شرکت های خارجی که قصد مشارکت با سرمایه گذاران داخلی را دارند.
ـ برخورداری از مزایا و حمایت سازمان های بین المللی مرتبط با حوزه های یاد شده.
ـ وجود ابر شاهراه الکترونیکی ایران در منطقه به منظور دستیابی به تکنولوژی برتر اطلاعات

مزیت های خاص منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی

ـ موقعیت خاص ژئوپليتيكي به عنوان محور پایدار توسعه.
ـ سابقه دیرینه استان در امر تجارت و بازرگانی با عملکرد ملی و فراملی.
ـ قرار گرفتن در مرکز ایران و در کریدورهای (شمال ـ جنوب) و (شرق ـ غرب).
ـ قرار گرفتن در کنار قدیمی ترین جاده جهان (جاده ابریشم).
ـ قرار گرفتن در مرکز تلاقی خطوط داده ها و زیرساخت های ارتباطی و وجود توان و ظرفیت علمی و فنی مناسب برای ایجاد مرکز مبادله داده ها.
ـ وجود حجم عظیم نقدینگی ملی و فراملی در نزد سرمایه گذاران محلی که در حال حاضر بر مبنای مطالعات انجام گرفته یزدی هاي مقیم و خارج کشور بالغ بر 90 میلیارد دلار می باشد.
ـ وجود بیش از 44 مرکز دانشگاهی و آموزش عالی و تحقیقاتی در استان یزد که مهمترین آن ها دانشگاه یزد با جایگاه علمی مناسب است.
ـ نزدیکی به عظیم ترین شبکه ریلی مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ـ مجاورت با فرودگاه شهیدصدوقی یزد.
ـ فاصله نسبتاً مساوی با بنادر جنوبی، شمالی و غربی کشور و اتصال این بنادر به شبکه ریلی کشور.
ـ دسترسی مناسب به انرژی با توجه به پتانسیل خاص استان.
ـ دسترسی به مصالح ساختمانی و زمین با وسعت زیاد برای توسعه هرچه بیشتر.
ـ نزدیکی به اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان به عنوان عظیم ترین سرمایه در حوزه گردشگری.
ـ وجود دانشمندان و فرهیختگان برجسته جهانی.
ـ دسترسی به بازارهای مصرف خلیج فارس و CIS ، افغانستان و عراق با فاصله نسبتاً یکسان.
ـ نزدیکی به شبکه سراسری برق و وجود مولدهای تولید برق با ظرفیت نامی 634810 کیلو وات و تولید برق 2190872982 کیلو وات.
ـ دسترسی به نیروی انسانی با تجربه، دانش فنی و مهارت بالا.
ـ دسترسی به مواد اولیه به نسبت مساوی در سراسر کشور.
ـ امکان آسان به اتصال به خط انتقال گاز از عسلویه.
ـ وجود زیرساخت های مناسب جهت توسعه صنعت، خدمات برتر، گردشگری و بازرگانی نوین.
مزاياي مطابقت برنامه اي
ـ مطابقت با برنامه چشم انداز بيست ساله كشور بعنوان بزرگترين برنامه مدون كشور.
ـ مطابقت با اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادي ـ اجتماعي فرهنگي كشور.
ـ مطابقت با برنامه هاي توسعه اي كلان استان يزد.
ـ مطابقت با مصوبه هيئت محترم وزيران، در خصوص توسعه ي مناطق كوير و مركز ايران.
ـ مطابقت با مصوبه مجلس شوراي اسلامي، در خصوص اجراي اصل 44 قانون اساسي
ـ مطابقت با قوانين ايجاد مناطق ويژه اقتصادي.

امکانات زیربنایی دیده شده در طرح:

- ایجاد یک سایت اصلی به مساحت 000/20 هکتار
- ایجاد سی سایت فرعی در سی استان ایران هرکدام به مساحت 1000 هکتار
- ایجاد یک فرودگاه اختصاصی در نزدیکی سایت اصلی
- ایجاد یک اسکله در استان هرمزگان با قابلیت اتصال به راه آهن سراسری
- ایجاد شبكه توزیع آب در سایت های اصلی و فرعی با دو شبکه مجزای آب شرب و غیرشرب
- ایجاد شبکه توزیع برق در سایت های اصلی و فرعی
- ایجاد شبکه مترو در سایت اصلی متصل به شهر یزد و شهر درحال مطالعه شهر سلامت
- ایجاد شبکه فاضلاب با سیستم پیشرفته تصفیه
- ایجاد یک شبکه گسترده مخابرات و فناوری اطلاعات
- ایجاد معابر خاص
-ایجاد فضای سبز و پروژه های دهکده تا 32 درصد مساحت پروژه سایت اصلی و فرعی
- ایجاد یک ایستگاه راه آهن اختصاصی در نزدیکی سایت اصلی
- ایجاد و اجرای شبکه گاز
- تجهيز کامل سایت ها به سیستم کنترل و امنیت الکترونیکی و هوشمند
- احداث ساختمان اداری منطقه جهت ارائه خدمات در یک واحد
- ایجاد بزرگترین شبکه حمل و نقل بین المللی جاده اي ویژه مواد غذایی، دارویی، پزشکی
- ایجاد بزرگترین بزرگراه استان جهت اتصال منطقه به شهر یزد


عوامل موثر در انتخاب مکان منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو و پزشکی

ـ امکان دسترسی به نیروی کار در منطقه و کل کشور
ـ دارا بودن بالاترین ضریب امنیتی
ـ وجود زمين مناسب برای گسترش آتی فعالیت در حد غیر محدود.
ـ جاذبه قیمت مناسب زمین، ساختمان و هزینه های زندگی.
ـ امکان دسترسی به بهترین آب ایران (زردکوه بختیاری) با عنایت به زیرساخت ایجاد شده در 20 سال گذشته.
ـ دسترسی به بازارهای خلیج فارس و کشورهای CIS و آسیایی.
ـ وجود روابط کاری خوب و نیروی کار در منطقه.
ـ دسترسی به تأمین مواد اولیه در سراسر کشور به لحاظ مركزيت
ـ علایق شخصی سرمایه گذاران با در نظر گرفتن نفع اقتصادی.
ـ هزینه مناسب حمل و نقل مواد اولیه از سراسر کشور.
ـ وجود زمین مناسب و هموار بلامعارض.
ـ انتظار رشد بازار.
ـ علایق شخصی سرمایه گذاران ـ بدون درنظر گرفتن نفع اقتصادی.
ـ هزینه مناسب حمل و نقل جهت عرضه محصول به بازارهای جهانی و داخلی باتوجه به مرکزیت.
ـ موقعیت ژئوپليتیک و استراتژیک.
ـ وجود سرمایه گذاران محلی با قدرت مالی فراتر از حد انتظار.
ـ دوری از جنگ با توجه به فاصله طولانی از مرزها.
ـ دسترسی به سوخت و برق.
ـ نزدیکی به اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان به عنوان برترین شاخصه‌ي جهانی.
ـ پیشینه تاریخی در امر تجارت و بازرگانی.
ـ امکان دسترسی به مراکز دانشگاهی ـ تحقیقاتی ـ پژوهشی با توجه به حوزه های فعالیت.
ـ وجود پیشینه تاریخی ـ فرهنگی مناسب نیروی کار در گذشته و حال در حوزه های اخلاق کاری.
ـ امکان ذخیره سازی مواد تولیدی در شرایط بحرانی باتوجه به موقعیت منطقه و آب و هوای خاص.
ـ برخورداری از حمایت های دولتی در تحقق برنامه های آمایش سرزمین و آمايش صنعتي.
ـ وجود مسئولین متدین، خداترس و علاقمند به توسعه استانی در رده های مختلف.
ـ استفاده از امتيازات توسعه‌ي مناطق كويري.


پروژه هاي و طرحهاي توسعه اي خارج از سايت اصلي

ـ ايجاد 30 شهرك فوق تخصصي غذايي و محصولات كشاورزي در 30 استان (سايت هاي فرعي)
ـ ايجاد بزرگترين فرودگاه مسافري و حمل بار اختصاصي در حوزه غذا، دارو و پزشكي.
ـ ايجاد اسلكه فوق تخصصي غذا، دارو و پزشكي در استان هرمزگان.
ـ ايجاد بزرگترين ناوگان حمل و نقل جاده اي ويژه غذا، دارو و پزشكي.
ـ خريد و راه اندازي قطارهاي پيشرفته حمل غذا، دارو و پزشكي
ـ ساخت فروشگاه هاي زنجيره اي ويژه در داخل و خارج كشور.
ـ جذب سرمايه هاي كلان خارجي براي افزايش سطح زير كشت و توليد محصولات كشاورزي و صادرات به كشورهاي حوزه خليج فارس.
ـ تأسيس بانك تخصصي غذا، دارو و پزشكي.
ـ تأسيس بيمه تخصصي غذا، دارو و پزشكي.
ـ راه اندازي بورس منطقه اي تخصصي غذا، دارو و پزشكي.
ـ حمايت و تزريق سرمايه به طرحهاي روستاي بخصوص در توليد محصولات كشاورزي و ايجاد مزرعه هاي پرورشي
ـ ايجاد بزرگترين شهر جديد ايران در كنار سايت اصلي
ـ ايجاد يك نيروگاه براي تأمين برق سايت هاي اصلي و فرعي
ـ مشاركت در طرحهاي سدسازي و آبي كشور.

راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی پارادایس وپارادایس آنلاین پایگاه خبری منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو وپزشكی

پایگاه خبری تخصصی مناطق آزاد و ویژه با محوریت منطقه ویژه فوق تخصصی غذا، دارو و پزشكی و تحت عنوان پارادایس آنلاین با پیام دكتر محمود صلاحی مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه آغاز بكار كرد

پایگاه خبری پارادایس و پارادایس آنلاین که در حال حاضر به دو زبان انگلیسی و فارسی  اخبار استان و كشور، جهان و مناطق آزاد و ویژه را منتشر می نماید نشان دهنده توجه مسئولین این منطقه به نقش اطلاع رسانی در پیشرفت کارها دارد  .

به گزارش روابط عمومی این منطقه "مشاور رئیس جمهور در پیامی که بمناسبت افتتاح این پایگاه خبری صادر نموده، ضمن تبریك به مناسبت راه اندازی این تحول بزرگ در مناطق آزاد و ویژه، عنوان داشت: «تلاش قابل تحسین شما عزیزان را در عرصه مهم اطلاع رسانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از اركان جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این مناطق محسوب می‌شود، قدر نهاده و
فرصت را برای ابلاغ مراتب تقدیر و تشكر خود و همكارانم درحوزه مشاورت رئیس جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه مغتنم می‌شمارم.»
دكتر صلاحی همچنین خاطرنشان کرد: « رجاء واثق دارد با همت بلند دست اندركاران راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی غذا، دارو و پزشكی صدوق، انشاء الله در آینده ای نه چندان دور شاهد تحقق منطقه ویژه ای در استان یزد و كشور عزیزمان خواهیم بود.»
محمد رضا تقوایی زحمتکش مدیر ارشد منطقه ویژه فوق تخصصی پارادایس نیز در آیین رونمایی از این پایگاه خبری با اشاره به نقش رسانه‌ها در دنیای امروز و جایگاه آنها در تحولات جهانی، اظهار داشت: بی شك امروزه رسانه‌ها نقش ویژه ای در انتقال سرمایه و جابجایی آن و همچنین تغییر وضعیت كشورها به سمت توسعه پایدار دارند.
وی افزود: رفتن به سمت استقلال و استفاده از شیوه‌ها و تكنیك های نوآورانه در یك بازه زمانی معقول به صرفه فضای حاكم و به نفع آماده سازی مناطق برای پیشرفت و آبادانی است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برنامه ریزان منطقه پارادایس این جنبش عظیم رسانه‌ای را در بهار كه آغاز یك تحول است خلق نموده‌اند تا با یك تغییر رویه و ترسیم سند همكاری و تعامل بیشتر بین مناطق شاهد رونق روز افزون تر و آینده‌ای روشن تر برای ایران اسلامی از جانب آن مناطق باشند.
به گفته ی روابط عمومی منطقه ویژه پارادایس قرار است در ماه های آینده به این پایگاه خبری سه زبان دیگر نیز افزوده شود.

یزدفردا ضمن عرض خیر مقدم به دست اندرکاران این رسانه دیجیتال برای تمامی عزیزان آرزوی موفقیت روز افزون دارشته  و امید واریم که در ادامه راه با حساسیت ویژه اخبار مربوط به این منطقه را انتشار داده و با اطلاع رسانی تخصصی در دنیای مجازی به عنوان یکی از معتبر ترین منابع در زمینه  تخصصی غذا، دارو و پزشكی  در دنیا مطرح شوند.

 یزدفردا