یزدفردا: اگر چه وضعیت حمل و نقل عمومی طی ۱۰ گذشته بحرانی بوده است، اما از یکسال پیش، یعنی از زمان شیوع کرونا در کشور، نقصها و نقیصههای این سیستم بیش از هر زمان دیگری نمایان شد. با این حال، دولتها هنوز حمایت مالی مؤثری از حمل و نقل عمومی کلانشهرها نکردهاند؛ تحمیل هزینههای این حوزه به مدیریت شهری آن هم در زمان شیوع کرونا و در عصری که امکان بهره برداری و بهرهوری کامل از سیستم حمل و نقل نیست، ماجرا را دوچندان سخت کرده است. وضعیت حمل و نقل عمومی شهرداری یزد نیز همانند سایر کلانشهرها این روزها در آستانه ورشکستگی است؛ سالانه ۲۳ میلیارد تومان یارانه، ویژه اتوبوسهای حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری یزد پرداخت میشود که با شیوع ویروس کرونا، فعالیت این اتوبوسها بازده اقتصادی که هیچ، حتی نمیتواند هزینههای جاری خود را تأمین کند.
حمل و نقل شهری ورشکسته شده است
جمالالدین عزیزی، شهردار یزد در این باره گفت: هزینههای حوزه حمل و نقل شهری در چند وقت اخیر افزایش قابل توجهی داشته در صورتی که درآمدها به دلیل شیوع کرونا با کاهش همراه بوده و این موضوع فرایند حمل و نقل شهری را از اقتصادی بودن خارج کرده است.
وی ادامه داد: کمکهای دولتی در بخش حمل و نقل طی سالهای متمادی متوقف شده است، اما به نظر خبرهای خوبی در راه باشد که امیدواریم به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد.
شهردار یزد با بیان اینکه سازمان حمل و نقل بار و مسافر به روشهای مختلف و به رغم همه مسائل و مشکلات مالی نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کرده است، اضافه کرد: همکاری رانندگان بخش خصوصی نیز در این مورد قابل تقدیر است به طوری که در تابستان گذشته برای نخستین بار تمام اتوبوسهای حمل و نقل عمومی در شهر یزد به کولر مجهز شد.
عزیز با بیان اینکه شهرداری یزد در سال جاری ۱۲ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال خریداری کرده است، تاکید کرد: با اضافه شدن این اتوبوسها به ناوگان شهری یزد، عمر ناوگان به زیر ۱۰ سال کاهش یافت که این مهم اتفاقی بی سابقه محسوب میشود؛ اما متأسفانه مدتی است که به دلیل شیوع کرونا اتوبوسها با ظرفیت کامل خدمت رسانی نمیکنند و همین موضوع باعث شده تا مقرون به صرفه بودن این بخش زیر سوال برود.
شهردار یزد با طرح این سوال که تا کجا وظیفه داریم تا به خدمات خود در این زمینه ادامه دهیم، گفت: دولت باید به سرعت به این موضوع ورود کند چراکه حمل و نقل شهری در شهرداریها ورشکسته شده است.
عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر به طور سالانه بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان توسط شهرداری در این حوزه و در قالب یارانه هزینه میشود، اضافه میکند: بخش خصوصی نمیتواند هزینه واقعی جابجایی مسافر را از شهروندان دریافت کند، در نتیجه نیاز به یارانه شهرداری دارد و همین موضوع چالش بزرگی را رقم زده است؛ البته شهرداری مشکلات حمل و نقل بهره برداران بخش خصوصی را میداند و با وجود تعطیلی ناوگان در زمان شیوع کرونا، حداقل قراردادها را پرداخت کرده است که به نظر میرسد در کل کشور بی نظیر باشد.
کاهش تعداد مسافر از ۹۰۰ نفر به ۱۲ نفر در روز
محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد نیز در این باره میگوید: در هیچ کجای کشور یارانهای با ارزش ریالی اینچنین به بخش خصوصی پرداخت نمیشود، اما شهرداری یزد به جهت برخی مسائل و ویژگیهای شهر اجبارا باید به این رویه ادامه دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ دستگاه اتوبوس با مالکیت بخش خصوصی و ۳۴ دستگاه دولتی در شهر یزد مشغول به خدمت رسانی هستند، ادامه میدهد: شهر یزد از نظر تعداد اتوبوس کسری ندارد، اما نیازمند اقداماتی نظیر اصلاح خطوط است که با کمک مشاور انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: قرار است در برخی از مسیرهای کم مسافر و به منظور کاهش هزینهها به جای اتوبوس از مینیبوس استفاده کنیم و حتی در نظر داریم در مسیرهای ویژهای از تاکسی یارانهای به جای اتوبوسهای حمل و نقل شهری بهره ببریم.
شفیعی با بیان اینکه پراکندگی شهر یزد باعث شده تا برخی از اقدامات این حوزه متحمل هزینههای بیشتری شود، تاکید کرد: اتوبوسهای شهری یزد در شرایط عادی ۱۴ و نیم ساعت و به صورت دو شیفت فعالیت داشتند که با شیوع کرونا این زمان به هفت و نیم ساعت و به صورت تک شیفت کاهش یافته است.
وی با ارائه آماری مقایسهای از اقبال شهروندان یزد نسبت به اتوبوسهای حمل و نقل شهری گفت: در سال ۹۰ روزانه ۹۰۰ نفر از طریق اتوبوسها جا به جا میشدند که این رقم در سال ۹۸ به ۲۰۰ نفر و در سال جاری به ۱۲ نفر کاهش یافته است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار کرد: کاهش مسافر در زمان کرونا و البته اقبال نکردن شهروندان یزدی از حمل و نقل عمومی باعث شده است تا ارائه خدمات در این حوزه مقرون به صرفه نباشد، این در حالی است که این موضوع، هزینههای زیادی را به شهرداری یزد تحمیل میکند.
شفیعی خاطرنشان کرد: با همه مشقتهایی که وجود دارد همچنان در راستای فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی به شهروندان تلاش خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در کنار توسعه و رفع ایراد در این بخش، حمل و نقل پاک را احیا کنیم.