زمان : 30 Farvardin 1388 - 18:18
شناسه : 16344
بازدید : 4602
فرار مغزها و الگوی مصرف فرار مغزها و الگوی مصرف

یزدفردا "محمدرضا سلمانی ندوشن:چندی قبل در روزنامه ای خواندم که هزینه آموزش کسانی سالانه کشور را به نیت یافتن کار یا شرایط بهتر برای زندگی ترک می کنند بالغ بر38میلیارد دلار است یعنی چیزی حدود چند برابر کل صادرات غیر نفتی!!! این طرف و آنطرف در مورد مقوله فرار مغزها حرفهایی می شنویم ولی شاید بتوان به این موضوع از مقوله ای نو نگاه کرد . در کشور ما متاسفانه بهترین استعدادها در رشته های پزشکی،فنی مهندسی و حقوق جذب می شوند. نتیجه این موضوع سه چیز بیشتر نمی تواند باشد یا سرخوردگی و ورود به کارهای غیر مرتبط که تعداد مهندس مغازه دارو پزشک بساز بفروش و... شاهدی بر این مدعاست . در حالت دوم این گروه تحصیلات را ادامه می دهند و به درجات بالا می رسند که دو راه در پیش دارند یا بمانند و با امکانات محدود و بودجه کم تحقیقاتی ، گرفتار روزمرگی شوند و یا اینکه جایی برای رفتن بیابند و بروند و حالت سوم هم این است که برای ادامه تحصیل یا کار قبل از تکمیل تحصیلات در کشور به ینگ دنیا سفر کنند.بهرحال هرچند مسیر اول اتلاف سرمایه است ولی در مسیر دوم و سوم عمده افراد راه به خارج از کشور می یابند. این در حالی است که کشورهای پیشرفته استعدادهای برتر خود را در جهت رشته های علوم انسانی که بدون شک بر ثبات و توسعه جامعه تاثیر گذارتر هستند سازماندهی می کنند و برای رشته های فنی هم منتظر می مانند تا ماجهان سومی ها زحمت آموزش و پرورش نیروی لازم را بکشیم و آنها به خدمت بگیرند.
هدف از نگارش این سطور این است که بی مهری به علوم انسانی و عدم سازماندهی نیروهای جوان در جهت تمامی نیازهای جامعه یکی از اصلی ترین علل فرار مغزها و در داخل اتلاف مغزهاست. بگذارید با یک سوال بحث را ادامه دهم ، راز ماندگاری انسان در جامعه چیست؟
حتما جواب می دهید تاثیر گذاری بر جامعه ، درست است و این تاثیر می تواند مثبت یا منفی باشد. حالا بیایید چند تن از افراد ماندگار در تاریخ کشورمان را نام ببریم ، می بینید که همگی تحصیلکردگان علوم انسانی هستند . حالا وقتی که نفرات برتر کنکور بروند پزشکی و.... بخوانند الزاما نفرات ضعیف تر جذب اینگونه رشته ها می شوند واقعا چه کسانی در رشته های مدیریت و جامعه شناسی وتاریخ و... قبول می شوند ؟ بهترینها؟!
بهر حال کم لطفی به علوم انسانی نه تنها باعث افت استانداردهای جامعه شناسانه کشور می شود بلکه مقدمه اصلی را برای فرار مغزها فراهم می کنند همان چیزی که سالانه 38میلیارد دلار از منابع کشور را مفت و مجانی روانه اقصا نقاط جهان می کند . بیایید اصلاح الگوی مصرف را صرفا خاموش کردن چند لامپ و کمتر مصرف چند لیوان آب و... تعبیر نکنیم که این قصه سر دراز دارد.

یزدفردا