زمان : 24 Farvardin 1388 - 21:18
شناسه : 16254
بازدید : 4372
 توزیع سیب‌زمینی‌های رایگان و انتخابات:میرحسین موسوی:ستاد ما پول‌های کلانی ندارد که در چهارراه‌ها آش به مردم بدهد و کیسه‌ی سیب‌زمینی تقسیم کند. توزیع سیب‌زمینی‌های رایگان و انتخابات:میرحسین موسوی:ستاد ما پول‌های کلانی ندارد که در چهارراه‌ها آش به مردم بدهد و کیسه‌ی سیب‌زمینی تقسیم کند.
وزیر: سیب‏زمینی مفتی نمی‏دادیم، فاسد می‏شد
چون تولید سیب زمینی مازاد مصرف بوده است، به شکل رایگان آن را توزیع کردیم؛ چرا که اگر می‌ماند، فاسد می‌شد.
وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی که به ارایه تسهیلات بانکی به واحدهای تولید نان صنعتی اشاره داشت، گفت: متاسفانه بانک‌ها کم لطفی می‌کنند.

مسعود میرکاظمی در حاشیه مراسم ترحیم مادررئیس کمیسیون کشاورزی در نمازخانه مجلس همچنین در پاسخ به اینکه چرا سیب زمینی‌های خریداری شده از کشاورزان به شکل نامناسبی توزیع شده است؟ افزود: چون تولید سیب زمینی مازاد مصرف بوده است، به شکل رایگان آن را توزیع کردیم؛ چرا که اگر می‌ماند، فاسد می‌شد.

وی با بیان اینکه این شیوه توزیع هیچ منع قانونی ندارد، افزود: عملکرد ما در طول دولت نهم حاکی از آن است که واردات 450 هزار تن سیب زمینی و مرکبات داشتیم اما بیش از یک میلیون و صدهزار تن صادرات هم داشته‌ایم.

بنابراین تراز ما در این نوع میوه‌ها که تعرفه اشان در همین ماه کاهش می‌یابد و در اردیبهشت ماه افزایش می‌یابد به نفع صادرات بوده است.

وزیر بازرگانی در تشریح دلایل واردات گندم نیز گفت: ایران در منطقه نیمه خشک قرار دارد از این رو محصولات کشاورزی ما وابستگی شدیدی به میزان بارندگی دارد. در سال 86 به دلیل بارندگی خوب تا سقف یک میلیون تن صادرات گندم داشتیم اما وقتی بارندگی کم شد با کسری گندم مواجه شدیم.

میرکاظمی ادامه داد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قطعا میزان مصرف واقعی کشور کاهش می‌یابد و از اسراف جلوگیری می‌شود. در چنین شرایطی نیازی به واردات نداریم و باید به فکر صادرات باشیم.
 
کاظم فرهمند :سازمان تعاونی روستایی توزیع سیب زمینی ها را متوقف کند
 
نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه گفت: توزیع رایگان سیب زمینی ندرتا از سوی دولت صورت گرفته بود و در حال حاضر نیز که این کار صورت گرفته این سیب زمینی ها قابل استفاده نیست.
 کاظم فرهمند یاد آور شد :« بیش از دو سوم سیب زمینی هایی که هم اکنون در بین مردم توزیع می شود به دلیل کهنگی و ماندگی زیاد در انبارها اصلا قابل استفاده نیست و بهتر است این کار متوقف شود.»
وی، سازمان تعاونی روستایی را عامل این کار معرفی کرده، افزود :« سیب زمینی جزو محصولات تضمینی است که اگر کشاورزان نتوانند محصولات خود را با قیمت مصوب شورای اقتصاد بفروشند، سازمان تعاونی روستایی به عنوان نماینده‌ی دولت موظف است این سیب زمینی ها را بخرد. از آنجا که سال گذشته میزان تولید سیب زمینی بالا بوده است این سازمان ناچار شده سیب زمینی ها را با نرخ مصوب از کشاورزان خریداری کرده و آنها را در انبارها نگه دارد .»
 
 نماینده‌ی مهریز و بافق در مجلس، با انتقاد به اینکه «چرا این سازمان این محصولات را در انبار نگه داشت»، یاد آورشد :« سازمان تعاونی روستایی به جای اینکه زمینه‌ی صادرات این سیب زمینی ها را فراهم کند و یا آن را با قیمت ارزان در اختیار صنایع تبدیلی قراردهد، اقدام به توزیع رایگان آن در بین مردم به شکلی توهین آمیز آن هم بعد از 7 ماه ماندگی در انبار کرده است.»
فرهمند در پایان با بیان اینکه «این اقدام آن هم در سال الگوی مصرف کار ناپسندی است»، یاد آورد شد :« سازمان تعاونی روستایی بهتر است دست از این کار بردارد و چون با توزیع سیب زمینی رایگان از اسفند گذشته تا الان هیچ کمک اقتصادی به مردم که نمی شود بلکه احتمال آلودگی را نیز فراهم می کند.»
 
محمدرضا خباز:دولت روغن ریخته را نذر امام زاده کرده است
 
مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می گوید :« دولت با انبار کردن غیر اصولی سیب زمینی که منجر به سبز شدن و در نهایت فاسد شدن آن شده و توزیع رایگان آن بین مردم، در اصل روغن ریخته را نذر امازاده کرده است.
محمدرضا خباز با اعلام این مطالب در گفت‌وگو با قلم نیوزسایت نزدیک به ستاد میرحسین موسویخاطر نشان کرد :« در تعطیلات نوروزی برای حضور در حوزه‌ی انتخاباتی خود کاشمر در تمام مسیر شاهد توزیع رایگان سیب زمینی در بین مردم بودیم.
حتی در شهر کاشمر در مقابل سازمان بهزیستی این شهرستان یک پلاکارد بزرگ زده شد که در آن نوشته بود «جایگاه توزیع سیب زمینی رایگان»! وقتی این سیب زمینی ها را بررسی کردیم متوجه شدیم که آن سیب زمینی ها اغلب فاسد و سبز شده اند.»
 وی در ادامه افزود: قانون خرید کالاهای کشاورزی به صورت تصمینی را خود من در مجلس پنجم تصویب کردم که البته شامل گندم و کشمش سبز بود. در سال های بعد سایر اقلام کشاورزی نیز به آن افزوده شد. اما این سوال مطرح است که اگر دولت قدرت خرید کالاهای اساسی را دارد چرا سراغ گندم و جو نرفت؟ چرا سیب زمینی را آنهم با حجم بالا از کشاورزان خرید؟ و حالا که خریده است چرا شرایط فروش آن را در زمان مناسب فراهم نکرد؟
وی در ادامه یاد آورشد:« حالا که سیب زمینی ها سبز شده، فاسد شده و دیگر قابل مصرف نیست، چرا آن را با این همه سر و صدا در اختیار مردم قرار داده که حال یک هدف سیاسی و انتخاباتی در پشت این عمل تصور شود؟ »
 نماینده‌ی مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه «طبیعی است که مردم از این اقدام دولت برداشت سیاسی کنند»، یاد آور شد :« وقتی سیب زمینی های مازاد در انبارها در زمان خود یعنی شهریور ماه توزیع نشد
وقتی حالا که فصل انتخابات نزدیک است در هر گوشه کنار این کشور پایگاهای توزیع سیب زمینی رایگان ایجاد شده، طبیعی است که از این اقدام، برداشت سیاسی صورت گیرد. »
وی در پایان تاکید کرد : « معتقدم که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و در نهایت دولت به مردم توهین کرده‌اند؛ پس نمی توانند در برابر اتهام سیاسی نسبت به این عمل خود شانه خالی کنند. »
 
انوشیروان محسنی بندپی:سیب‌زمینی‌های رایگان به مصرف دام می‌رسند
 
از سوی دیگر، نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به مصرف سیب زمینی های رایگانی که توسط دولت توزیع می شوند هشدار داد.
«انوشیروان محسنی بندپی» با اعلام این مطلب به قلم نیوزسایت نزدیک به ستاد میرحسین موسوی، گفت « این سیب زمینی‌هایی که این چند ماهه توسط دولت توزیع می‌شوند بعضا به مصرف دام و طیور می‌رسد و از نظر سلامت به قدری خطرناکند که حتی برای استفاده در خوراک دام نیز بهداشتی و مطلوب نیست. »
وی با بیان اینکه خود شاهد توزیع رایگان این محصولات در بین مردم بوده است یاد آورد شد:« وقتی این سیب زمینی ها را بررسی کردم متوجه شدم که سبزینه و کلروفیل بالایی دارند که کارایی خود را برای خوراک انسان از دست داده اند و حتی استفاده از آن در خوراک دام نیز به صلاح نیست. »
نماینده‌ی مردم نوشهر و چالوس در مجلس اضافه کرد : « کمیسیون بهداشت مجلس هنوز به بررسی کیفیت این محصولات نپرداخته اما من اصرار دارم که حتما روی سلامت این سیب زمینی‌ها آزمایش شود تا شاهد به خطر افتادن سلامت مردم ایران که قرار است در انتخابات شرکت کنند نباشیم. »
 
بنابر این گزارش، مهندس موسوی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران، گفته بود «شعار ستاد ما همان طور که گفتم هر شهروند یک ستاد است؛ چرا که ستاد ما پول‌های کلانی ندارد که در چهارراه‌ها آش به مردم بدهد و کیسه‌ی سیب‌زمینی تقسیم کند. ستادهای ما نمی توانند برای رای جمع کردن پول کف دست مردم بگذارد.»
یزدفردا