زمان : 03 Aban 1399 - 11:55
شناسه : 161215
بازدید : 3707
ترخیص موتورسیکلت‌های متخلف در یزد؛ بجا اما دیر ! رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد؛ ترخیص موتورسیکلت‌های متخلف در یزد؛ بجا اما دیر ! رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد به تازگی اعلام کرده پلیس راهور تسهیلاتی برای ترخیص آن دسته از موتورسیکلت‌هایی که به دلیل تخلف، توقیف و در پارکینگ راهور نگهداری می‌شود منظور کرده است.

یزدفردا: سرهنگ مهدی زارع گفته است: در نظر داریم وسایل نقلیه شهروندان را به آنها بازگردانیم و به همین دلیل تسهیلاتی برای این امر منظور شده است تا با کمترین هزینه، این کار انجام شود.

به گفته وی پرداخت بیمه این موتورسیکلت‌ها صفر شده، هزینه پارکینگ هم ۳۰ درصد کاهش یافته و مدارک و اسناد ترخیص موتورسیکلت هم حتی اگر در حد قولنامه باشد برای راهور قابل قبول است.

وی اضافه کرد: ارائه این تسهیلات تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و متقاضیان می توانند برای ترخیص وسیله نقلیه خود به راهور مراجعه کنند.

سرهنگ زارع اعلام کرد: متاسفانه و با وجود تسهیلات ارائه شده، از این طرح، استقبال چندانی نشده و تعداد مراجعه کنندگان برای ترخیص موتورسیکلتها قابل توجه نبوده است.

وی از شهروندان خواست برای ترخیص موتورسیکلت های خود به پلیس راهور مراجعه و از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

به عقیده سرهنگ زارع، علت اصلی عدم مراجعه مالکان موتورسیکلتها مشکل بیمه‌ای وسایل نقلیه آنهاست که باید حل و فصل شود و اگر این مشکل حل شود قطعا مالکان این وسایل نقلیه برای ترخیص موتوسیکلت خود مراجعه می کنند.

هرچند ترخیص موتورسیکلت های آفتاب خورده و مستهلک مستقر در پارکینگ های راهنمایی و رانندگی، امر قابل تقدیر از سوی پلیس راهور است اما این اتفاق خیلی دیر انجام شد و قابل پیش بینی بود که استقبال چندانی از آن نشود.

بیش از ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ های راهور استان نگهداری میشود، موتورسیکلت هایی که برخی از آنها سالهاست در این مکانها نگهداری و بعلت سرما، گرما، نور شدید آفتاب و گذشت زمان، فرسوده شده‌اند .

مالکان این دسته از موتورسیکلتها و بخصوص آنهایی که با این وسیله نقلیه ارتزاق می کردند و یا از آن برای رفتن به سر کار استفاده می کردند قطعا پس از توقیف آن، یک دستگاه موتورسیکلت دیگر خریداری کرده‌اند و منتظر ترخیص وسیله نقلیه خود از پارکینگ راهور نشده اند.

بویژه آنکه این وسایل نقلیه پس از گذشت سالها، فرسوده شده و دیگر مقرون به صرفه برای ترخیص و استفاده از آن نیست.

تا پیش از ارائه تسهیلات جدید، ترخیص موتورسیکلت‌ها به این راحتی نبود و مالکان باید هزینه های مختلف اعم از بیمه، پارکینگ، عوارض و... متحمل میشدند و تازه پس از ترخیص هم دوباره باید مبلغی را صرف بازسازی و نوسازی آن کنند به همین دلیل اغلب آنها عطای ترخیص موتورسیکلت را به لقایش بخشیدند و هرگز به سراغ آن نیامدند!

خرید آسان موتورسیکلت به صورت اقساطی و پرداخت بلند مدت اقساط آن نیز دلیل دیگری بر بی میلی مالکان برای ترخیص موتورسیکلت های خود است.

موتورسیکلتها یکی از معضلات اصلی اجتماعی و شهری در استان یزد به شمار می روند و طرحهای مختلف مسوولان ذیربط در ۲ دهه اخیر برای ساماندهی وضعیت آنها در این استان نیز نتایج مثبت چندانی نداشته است.

یک پای ثابت و اصلی سوانح رانندگی در این استان موتورسیکلتها هستند، آنهایی که حتی از کلاه ایمنی هم استفاده نمی کنند و شهر، پیاده رو، کوچه و خیابان را جولانگاه خود ساخته اند و خیلی از آنها حتی به سن قانونی نرسیده اند.

نمی توان اجازه داد موتورسیکلتها و بخصوص آنهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، گواهینامه ندارند و فاقد پلاک هستند در شهر جولان دهند و با جان خود و دیگران بازی می کنند اما توقیف فله ای آنها نیز تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

ترخیص دیرهنگام موتورسیکلتها نیز قطعا نمی تواند راهگشا باشد و از آن استقبال نخواهد شد لذا باید طرحی نو درانداخت و کارشناسان این حوزه برای رفع ریشه‌ای این معضل، چاره ای اساسی اندیشه کنند.