زمان : 14 Farvardin 1388 - 00:04
شناسه : 16121
بازدید : 3700
خاتمی در جمع یزدی تباران :درصد قابل توجهی از احکام اسلامی، احکام امضایی است خاتمی در جمع یزدی تباران :درصد قابل توجهی از احکام اسلامی، احکام امضایی است

یزدفردا "ظهر دیروز همایش نوروزی کانون همبستگی و اطلاع رسانی یزدی تباران با حضور رئیس جمهور سابق کشورمان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در این مراسم سخنان خود با شعری از حافظ که « بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم/ فلک را به سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم» آغاز کرد و گفت: خداوند در بهار طرحی نو درانداخته است و ما نیز در این ایام باید طرحی نو ایجاد کنیم.
خاتمی افزود : نوروز خصوصیت هایی دارد که بیش از هر چیز نشان دهنده عظمت روح و ظرفیت ایرانی در طول تاریخ است و نوروز آغاز زندگی مجدد طبیعت است.
وی ادامه داد : نوروز آغاز رویش هستی است و نوروز معتدلترین نقطه در تقویم سالانه است یعنی درست زمانی که روز و شب به درجه تعادل و تساوی می رسد.
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها با بیان اینکه روح ایرانی توانسته است پیش از اسلام آفریننده تمدن بزرگی باشد، تصریح کرد : روح ایرانی همچنین توانسته است پس از طلوع اسلام، جان خود را در پرتو این آفتاب گرم ببیند و همه ظرفیت روحی و مدنی خود را سخاوتمندانه در اختیار اسلام قرار دهد و اسلام نیز این موقعیت را غنیمت شمرده است.
رئیس بنیاد باران خاطر نشان کرد : اگر نگوییم ایرانی آفریننده تمدن اسلامی است، بدون تردید بزرگترین نقش را در آفرینش و بسط تمدن فاخر و شکوهمند اسلامی داشته است.
وی افزود : اسلام با نگاه به واقعیت ها و با جهت گیری و رویکرد تحول در جوامع انسانی، با احترام به آنچه که در جوامع بوده است تا آنجا که با محتوای اسلام سازگار بوده، بر آن صحه گذاشته است و کوشیده است تا محتوای آن را الهی و توحیدی قرار دهد.
سید محمد خاتمی اظهار داشت : درصد قابل توجهی از احکام اسلامی، احکام امضایی است و اسلام تا آنجا که توانسته است سنت ها و عرف هایی که درجوامع بوده است را پذیرفته است.
این عضو کانون یزدی تباران درباره یزدی و نقش یزدی ها گفت : یزدی ها واقعا در پذیرش اسلام و بخصوص رویکرد عدالت محور و عقل گرای اسلام که بیانگر آن اهل بیت پیامبر هستند پیش قدم بوده اند. خاتمی گفت : مردم ایران علی الخصوص مردم یزد به اسلام و قرائت شیعی از اسلام گرایش خاصی دارند و مردم یزد نماینده باصلاحیت و امین فرهنگ بلند و طولانی ایرانی هستند.
خاتمی شناخت یزد و آثار باعظمت یزدی، نقشی که یزد در تمدن ایرانی و اسلامی داشته است و نیز شناخت ظرفیت های یزد و تلاش برای بارورکردن این ظرفیت ها را از مواردی دانست که کانون یزدی تباران می تواند دربرنامه کاری خود قرار دهد.
وی بیان داشت : رساندن یزد به جایگاهی که در عرصه های مختلف شایسته آن است و ارتباط با جوانان باصفا و فرهیخنه یزدی در سراسر کشور از دیگر فعالیت هایی است که این انجمن می تواند آن ها را دنبال کند. وی ابراز امیدوای کرد این انجمن نه تنها برای یزد منشاء خیر باشد بلکه در عرصه ملی نیز جایگاه و پایگاه مهمی داشته باشد.
رئیس بنیاد باران در پایان سخنان خود به روز «جمهوری اسلامی» اشاره کرد و گفت : بهار ما در این 30 سال گذشته شاهد تحول دیگری بوده است و آن تغییر از یک نظام استبدادی فاسد به نظام جمهوری اسلامی است .
وی اضافه کرد : جمهوری اسلامی همان جمهوریت اسلام که اگر مردم نباشند، جمهوری نیست و به همین دلیل در انتخابات رای مردم مهم است. خاتمی تاکید کرد : ارباب جامعه در نظام های مردمسالار، مردم هستند و در ایران نیز با اصرار امام راحل، مردم بودند که می بایست تصمیم بگیرند که باید چه نظامی داشته باشند.
خاتمی گفت : با رجوع به مبانی دینی، سیره و سنت پیامبر و حضرت امیر و با توجه به مطالبی که حضرت امام می گفتند، مطمئنا اگر مردم می گفتند ما جمهوری اسلامی را نمی خواهیم، نه کسی حق داشت و نه امام اهل آن بودند که جمهوری اسلامی را بر آنان تحمیل کنند.
همچنين صبح دیروز رئیس جمهور سابق کشورمان در مراسم ترحیم حجت الاسلام و المسلمین مناقب( امام جمعه موقت یزد) كه با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد برگزار شد شركت كرد.

توضیح یزدفردا "البته طبق دفعات قبل یزدفردا برای پوشش دادن خبری دعوت نبوده و خبر منتشره فوق نیز توسط یکی از فردائیان برای یزدفردا ارسال شده است .

یزدفردا