زمان : 13 Farvardin 1388 - 00:22
شناسه : 16118
بازدید : 4277
مونوگرافی 6 محله ی زردشتی نشین در شهرستان یزد مونوگرافی 6 محله ی زردشتی نشین در شهرستان یزد

سرویس معرفی پایان نامه های دانشگاهی یزدفردا: مونوگرافی 6 محله ی زردشتی نشین در شهرستان یزد  عنوان پایان نامه ی کارشناسی  است که با راهنمائی استاد دکتر ناصر فکوهی  توسط زکیه دهقانی سانیج  در سال  84-1383 تدوین یافته است .
چکیده این پایان نامه بدین شرح می باشد :
شهرنشینی را پدیده‌ای معلول و ناشی از انقلاب کشاورزی می‌دانند. یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده‌ی شهرها، محله‌ها هستند. عوامل مذهبی، نقش مهمی در تضعیف مرزبندی‌های اقتصادی – اجتماعی داشته‌اند. عامل مذهب باعث به وجودآمدن محله‌های خاص یک مذهب در سطح شهرستان یزد شده است. پیروان مذهب زرتشتی با به وجودآمدن محله‌ها، اولاً نوعی همبستگی اجتماعی بین خودشان بوجود آوردند، ثانیاً مانع تشدید و بروز تمایزات اجتماعی شدند.
همه محله‌های زرتشتی نشین در سطح شهرستان یزد از لحاظ مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی تقریباً در یک حد و اندازه هستند و این یکدستی نتیجه سالها تلاش و سختیهایی بوده که آنها کشیده‌اند.
اقلیت زرتشتی به دلیل روابطی که با هم دارند به عنوان مثال (روزهای خاصی در مکان‌های خاص همه سعی می‌کنند یکجا جمع شوند.) یکدیگر را کاملاً می‌شناسند و این شناخت باعث بهترشدن روابط درونی و بیرونی آنها می‌شود. همه آنها به عنوان یک شهروند حقوق اجتماعی دیگران و خود را رعایت می‌‌کنند.
ازدواج‌ها همه زرتشتی با زرتشتی است و بسیار هم مقید هستند. ولی با تمام این حرفها از غریبه‌ها استقبال نمی‌کنند در مجالس شادی و گاهنبارها و زیارت گاه‌ها ترجیح می‌دهند تنها خودشان حضور داشته باشند.

یزدفردا