یزدفردا: پاکدل، در نشست تخصصی گروه کاری اشتغال بانوان، ضمن ارایه گزارشی از آخرین وضعیت شاخصهای فاوای استان، گفت: فناوری اطلاعات بستری مناسب برای افزایش مشارکت اقتصادی بانوان است و با توجه به توسعه زیرساختهای ارتباطی و جایگاه استان یزد به عنوان رتبه دوم کشوری در شاخصهای دسترسی به زیرساختهای ارتباطی و مهارت در استفاده از فناوری اطلاعات، زمینه لازم برای افزایش مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بانوان مخصوصا برای زنان تحصیل کرده و ساکنین روستاها فراهم است.
وی با اشاره به برنامههای این اداره کل برای توانمندسازی زنان با هدف کارآفرینی و اشتغال در بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: آمادگی لازم برای دریافت طرحهای پیشنهادی برای برگزاری دورههای توانمندسازی زنان مخصوصا در حوزه روستایی، مشاغل خانگی و پشتیبان وجود دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، نیز در این جلسه حضور و فعالیت زنان در ردههای مدیریت یا عضو هیأت مدیره شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای نوپا (استارت آپ) را نمونهای از نقش زنان در توسعه اقتصاد کشور و استان دانست و گفت: توسعه زیرساختهای ارتباطی و دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در رونق کار و اشتغال بانوان هنرمند نقش بسزایی دارد.
اکرم فداکار، ضمن ارایه پیشنهاد فراخوان برای استارتاپ ها، شرکتهای دانش بنیان و پلتفرمهایی که کمک به اشتغال بانوان میکنند، افزود: دلایل متعددی وجود دارد که استان نتوانسته در زمینه اشتغال بانوان خیلی موفق باشد و این موضوع، در دستور کار شخص استاندار قرار گرفته و از کلیه مدیران در استان درخواست اقدامات موثر شده است.
هانیه سامعی، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بانوان و خانواده، که میهمان این جلسه بودند با بیان تحلیلهای علمی در حوزه اشتغال، خواستار شناسایی افراد موثر در حوزه توان افزایی بانوان شد و افزود: ضعف ما در حوزه اشتغال بانوان، عدم وجود هم افزایی در حوزههای مرتبط است و باید به دنبال شناخت چالشها و فرصتها باشیم تا شبکه سازی درست صورت گیرد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد، نیز با اشاره به وجود ۱۱۰۰۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی، اظهار کرد: ۷۰ درصد از مجوزهای مشاغل خانگی در استان به بانوان اختصاص یافته است.
دانش با توجه به فعالیت ۴۰ رشته در صنایع دستی استان افزود: فعالین در این حوزه خواستار همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ورود به آموزشهای برند سازی، مارکتینگ و فروشهای دیجیتال هستند.