زمان : 11 Mehr 1399 - 00:53
شناسه : 160453
بازدید : 5582
نماینده محترم! دریافت دنا همان کارت هدیه است و حرام! نماینده محترم! دریافت دنا همان کارت هدیه است و حرام! رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در چند ماهی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد بسیاری از شهروندان و فعالان سیاسی درباره تصمیمات و اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش‌های گوناگونی نشان داده و عده‌ای نسبت به عملکرد آنان اعتراض نموده‌اند روزی بحث پرداخت دویست میلیون تومان بابت تهیه مسکن در تهران به هریک از آنان بود که ادعای انقلابی‌گری و دلسوزی برای مردم دارند و در پی فراهم نمودن زمینه‌هایی هستند تا رفاه نسبی برای شهروندان تامین نمایند. روز دیگر خبرها حکایت از تحویل 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا به داروخانه بهارستان داشت و هنوز بیشتر از چهار ماه از آغاز به کار مجلس انقلابی نگذشته، سخن از دریافت اتومبیل «دنا» است که با دو برابر قیمت حدود ششصد میلیون تومان خرید و فروش می‌شود در واقع نماینده‌ای که در مدت 3 سال با اقساط ماهیانه حدود 8 میلیون تومان پرداخت می‌نماید می‌تواند با واگذاری آن به دیگری بیش از ششصد میلیون تومان دریافت کند یعنی آنچه برای اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

بعضی از نمایندگان به جای سپاسگزاری از پروردگار که این موقعیت را برای آنان آماده نموده تا از تریبون مجلس اعلام نمایند: ایرانیان! شهروندان و ساکنان این سرزمین از هر نژاد و قوم و مذهب و زبان از شما سپاسگزاریم که با رای خود ما را به مجلس فرستادید، یقیناً‌ می‌دانیم دولت حدود هفتاد درصد جمعیت کشور را مستحق دریافت بسته حمایتی می‌داند، از آسیب‌های اجتماعی، آمار اعتیاد، زندانیان، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار، گسترش فساد و اختلاس و رشوه‌خواری و در نهایت زندگی رقت‌آور میلیون‌ها نفری که حتی بنابه گفته بعضی از اعضای تشخیص مصلحت نظام از خوردن اشکنه هم محروم هستند و گریه‌های مردم از ناداری و فقر آنها را آزرده‌خاطر می‌سازد خبر داریم و از وضعیت درمان و دارو و هزینه‌های سرسام‌آور آن مطلع می‌باشیم، با خبریم که شما هم‌وطنان به بعضی از داروهای درخواستی با پرداخت بیش از ده، پانزده برابر قیمت اولیه هم دسترسی ندارید، از قیمت سرسام‌آور مایحتاج زندگی بویژه مواد خوراکی و رشد بی‌رویه و چشمگیر هر روزه آن آگاهی داریم.

در این ایام که سالگرد 8 سال دفاع مقدس می‌باشد می‌دانیم رزمندگان که اکثریت آنان از طبقات مستضعف جامعه بودند با خلوص نیت و برای دفاع از دین و میهن به میدان مبارزه شتافتند، در سخت‌ترین شرایط در برابر کفار و متجاوزان شرق و غرب از اسلام و سرزمین خویش دفاع کردند و جان عزیزشان را فدا نمودند چه بسیار جوانانی که دوران نامزدی یا اوایل زمان تأهّل خود را می‌گذراندند و بعضی از آنان صبح روز بعد از عروسی بنابه آنچه که وظیفه دینی خود می‌دانستند پدر و مادر و همسر تازه عروس و خانواده را گذاشتند و برای جلوگیری از ورود دشمن تا دندان مسلح به جبهه‌ها و میدان‌های نبرد شتافتند و بعد از گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ هستند پدران و مادران رزمندگانی که برای پیدا شدن پیکر مطهر فرزند شهیدشان در انتظار نشسته‌اند. بنابراین ای مردم صبور و مومن اعتراض شما را شنیدیم که هیات‌رئیسه مجلس 3 گزینه را پیشنهاد کرد و یکی از آنها تحویل خودرویی با آن وضعیت بود و می‌دانیم عموم مردم هم نمی‌توانند بلافاصله بعد از ثبت‌نام صاحب دنا شوند، پزشکانی که باید دوره تخصص خود را در اقصی نقاط کشور بگذرانند، آنان که به عنوان معلم یا کارمند در ادارات و سازمان‌هایی که محل زندگی و کارشان فرسنگ‌ها با یکدیگر فاصله دارد آیا می‌توانند نقداً یا به اقساط سه ساله «دنا» خریداری کنند؟

در عین حال باید از آن دسته نمایندگان تقدیر و سپاسگزاری کرد که به هر دلیل حاضر نشده و یا نخواهند شد این وسیله نقلیه را دریافت نمایند. هنوز مردم فراموش نکرده‌اند که مجرم و متخلفی به‌نام قاضی مرتضوی که تنها اندکی از حاتم‌بخشی‌های وی در بخش گزارش تفحص از تامین اجتماعی نشان می‌داد از حق کارگرانی که می‌دانیم و می‌بینیم در چه وضعی زندگی می‌کنند «شش میلیارد و دویست و چهل و سه میلیون تومان برای پرداخت به حدود 50 نفر از اعضای هیات امناء، مدیرعامل و مدیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی به تصویب رساند که تنها سهم یک نفر از آنان 400 میلیون تومان بود… و بیش از یک میلیارد ریال به 37 نفر از نمایندگان مجلس به اصطلاح کارت هدیه واگذار نمود…»(1)
«…نکته جالب توجه این که مرتضوی ارائه کارت هدیه به 37 نفر از نمایندگان را انکار کرد و گفت به بیش از 180 نفر از نمایندگان کارت هدیه داده است!!…»(2)

شگفت‌تر آن‌که نماینده اصولگرای مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «…نماینده می‌بایست هزینه‌های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد. اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند. اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است. ما از جیب خودمان ماشین می‌خریم و در طول 4 سال این ماشین اسقاط می‌شود… در دوره گذشته ماشین‌های شاسی بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با 400 میلیون اضافه نمی‌توانم شاسی بلند بخرم…»(3)

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مکرر مجلسیان و روسای جمهور و وزرا را از خوی کاخ‌نشینی برحذر داشته و سفارش نموده‌اند که نمایندگان و مسئولان و مقامات خوی ارزنده کوخ‌نشینی را از دست ندهند. به یقین هدیه دادن و گرفتن در صورتی که از بیت‌المال نباشد و در ازای آن توقع کاری برخلاف ضابطه و قانون مطرح نباشد امری ممدوح و پسندیده است اما اگر اهداف دیگری در نظر طرفین باشد مذموم و ناپسند می‌باشد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرماید: «هدیه گرفتن فرمانروا و حاکم (در هر سمت و مسئولیتی) حرام و رشوه پذیرفتن قاضی به منزله کفر است»(4)

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت خطاب به نمایندگان می‌نویسد:. ..تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود و زیبنده است که از این بابت از ملت پوزش بخواهند و رهبری این مجلس را مجلس انقلابی خوانده‌اند کاری کنید که این صفت اِکرامی به شما بیاید و مردم را به باور برساند احمد توکلی در گذشته نیز اقدام وزیر امور اقتصادی و دارایی را در عدم پذیرش هدیه از سوی مجمع عمومی یکی از بانک‌ها تقدیر کرده و نوشته بود: «…سنت زشتی که متناسب با حکومت‌های طاغوتی است، هدیه دادن به مسئولان بالادست از کیسه ملت است. این سیره غیراسلامی و حتی مغایر تمدن جدید و از مصادیق بارز فساد سیاسی، اقتصادی و اداری است. خدا را شاکرم که هنوز مسئولانی هستند که تن به این پلشتی‌ها نمی‌دهند. مردم شریف بدانند که در مهرماه گذشته پس از اتمام مجمع عمومی یکی از بانک‌ها وقتی وزیر امور اقتصادی و دارایی سوار بر خودروی خود می‌شود که محوطه را ترک کند، مطلع می‌شود یک لپ‌تاپ و یک دستگاه گوشی سامسونگ به عنوان هدیه در ماشین گذاشته‌اند. همانجا می‌ایستد تا همراهانش آنها را به دفتر مدیرعامل بازگرداندند و رسید بگیرند… دکتر دژپسند از ابتدای مسئولیت فعلی‌اش در دستگاه تحت امرش این خیانت را ممنوع کرده است و خود نیز از دستگاهی هدیه نپذیرفته است. چراکه پیامبر(ص) فرموده‌اند: الهَدِیةُ إلَی الإمامِ غُلولٌ؛ هدیه به کارگزاران خیانت است.»(5)

ابن ابی‌الحدید معتزلی (586-656 ه ق) در شرح و توضیح خطبه 157 نهج‌البلاغه می‌نویسد:. ..مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) به پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) عرضه می‌دارد:‌ «…ای رسول خدا همانا مرا به شهادت وعده داده بودی پس، از خداوند درخواست می‌کنم که آن را در مقابل روی تو برایم تعجیل کند. گفت: پس چه کسی با ناکثین و قاسطین و مارقین بجنگد؟ هان! همانا تو را به شهادت وعده دادم و به زودی به شهادت خواهی رسید (با اشاره به سر و محاسن حضرت علی می‌فرماید) و بر این ضربتی خواهد خورد که این را خضاب کند پس در آن هنگام صبرت چگونه است؟ گفتم: ای رسول خدا این‌جا جای صبر نیست، اینجا جای شکر است گفت: آری درست گفتی پس برای خصومت آماده باش که با تو خصومت شود گفتم: ای رسول خدا کاش اندکی برایم روشن می‌کردی گفت: همانا پس از من امتم دچار فتنه شوند پس قرآن را تاویل کنند و عمل به رأی نمایند و شراب را به جای آب انگور روا دارند و رشوه را به جای هدیه، و ربا را به جای معامله و کتاب را از مواضع آن تحریف کنند و کلمه گمراهی غالب شود…»(6)

جرج جرداق مسیحی می‌نویسد: «…وقتی علی‌بن ابی‌طالب به ساختمان بزرگی نگریست که یکی از کارمندان و عمال وی آن را بنا کرده است سر خود را تکان داد و گفت: پول‌ها و نقره‌ها سرهای خود را بیرون آوردند این ساختمان ثروت و توانگری تو را نشان می‌دهد و حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی نویسنده و محقق اسلامی و مترجم کتاب در پاورقی ذیل این مطلب می‌نویسد: البته توجه دارید که اعتراض امام(ع) به ساختمان بزرگ سیزده قرن پیش است ولی اگر آن حضرت به ساختمان‌ها و کاخ‌های کارمندان ادارات عصر ما نظری می‌کرد بی‌شک اکثریت آنان را به اتهام دزدی و رشوه‌خواری و فساد و ساختن کاخ‌هایی که حقوق تمام آنان هم اجازه ساختمان آن را نمی‌دهد از کار برکنار می‌نمود و به پایه میز محاکمه می‌کشانید…»(7)

گاهی برخی افراد دچار اشتباه می‌شوند و گمان می‌کنند رشوه حتماً برای انجام کار حرام است و اگر کارمندی از مردم هدیه گرفت تا توقعات آنها را برآورده کند این اسمش هدیه است نه رشوه، این گناه آن‌قدر خطرناک است که گفته‌اند حتی در مواردی که احتمال رشوه می‌دهید هم احتیاط کنید زیرا ائمه علیهم‌السلام آن را معادل کفر برشمرده‌اند. در استفتائات مقام رهبری آمده است: چنانچه فردی از باب تشکر و قدردانی از کارمندی هدیه‌ای به او اهداء کند حکمشان چیست؟ هر چند آن کارمند بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی کاری را انجام داده باشد؟ جواب: هدیه در محیط کار و از جانب ارباب‌رجوع یکی از خطرناک‌ترین چیزها است و هرچه بیشتر از آن اجتناب کنید به صرفه دنیا و آخرت شما خواهد بود…

و کلام آخر آن‌که در حال حاضر باتوجه به نوسانات بازار و قیمت‌های سرسام‌آور اتومبیل و نحوه غیراصولی واگذاری خودرو به خریداران واقعی واگذاری، «دنا» و دریافت بهای آن به مدت سه سال به نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یکی از وظایف مهم آنان نظارت بر امور کشور است در نظر عموم شهروندان که کارگزاران و حاکمان آنان را ولی‌نعمتان خود می‌دانند در هر دوره‌ای از مجلس شورای اسلامی ‌باشد قابل قبول نیست و آن را با گرفتن کارت هدیه‌ای که در نهایت رانت‌خواری و حرام‌خواری است و در این نوشتار به نمونه‌هایی از آن اشاره گردید یکسان می‌بینند. تذکر و هشدار به همه ما تا مصداق «فی بطونهم ناراً» نشویم و عاقبت به خیر گردیم. ان‌شاء‌الله.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرآنلاین، 28/5/1394
2- همشهری آنلاین، 3/10/1392
3- ایلنا، 1/7/1399
4- «نهج‌الفصاحه»، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص)، مترجم و فراهم‌آورنده ابوالقاسم پاینده، صفحه 19
5- سایت الف و نماینده، 3/11/1398
6- «شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید»، جلد نهم، ترجمه غلامرضا لایقی
7- «امام علی صدای عدالت انسانی»، جلد سوم، صفحه 169

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/UNVSy