زمان : 05 Farvardin 1388 - 01:03
شناسه : 16018
بازدید : 4392
چهارم فروردین روز میبد مبارک باد چهارم فروردین روز میبد مبارک باد

یزدفردا : روز چهارم فروردین ماه در استان یزد به نام روز شهرستان میبد نامگذاری شده است.به همین جهت چند جاذبه این شهرستان را معرفی میکنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:شهرستان میبد در شمال غربی یزد بر سر راه یزد به اصفهان تهران قرار گرفته است. میبد از واژه های فارسی میانه می باشد كه در دوره ساسانی به این شهر اطلاق می شده و در متن های تاریخی و جغرافیایی قرون اسلامی بارها از این نام یاد شده است. علیرغم آسیبهای فراوان به بافت سنتی این شهر، هنوز بسیاری از پدیده ها و عناصر شهری قدیم مانند راههای باستانی، بناها و تشكیلات وابسته به آن، كهندژ، شارستان، بیرونه و آثار گسترش شهری و بازمانده بناهای كهن را می توان در آن تشخیص داد. این شهرستان شامل بخش مركزی با شهر میبد و دو دهستان بفروئیه و شهدا می باشد.
یخچال خشتی میبد
این محل در نزدیكی نارین قلعه میبد با گنبدی زرد رنگ و مخروطی شكل قرار گرفته است. بنای آن از خشت و گل و ستونهایی اسكلت مانند از آجر و خشت پخته ساخته شده است. مورد استفاده آن در قدیم چنین بوده كه در زمستانها قسمت مخروطی شكل و كوچكی داخل آن را پر از آب می كرده اند؛ بر اثر سرما آب داخل گودی مخروطی شكل یخ می زده و جهت دوام بیشتر روی آن با مقداری از كاه پوشانده می شده است. دریچه ها و پنجره ها در قسمت بدنه گنبد تهویه هوای داخل گنبد را انجام می داده و از ذوب یخها در طول تابستان جهت استفاده جلوگیری می كرده است.
نارین قلعه میبد
این بنا یكی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام محسوب می شود. این كهندژ بر فراز تپه گلی و مشرف بر شهر میبد احداث شده و گفته شده كه در زمان سلیمان نبی (ع) ساخته شده است؛ ولی اهمیت آن مربوط به عهد آل مظفر می باشد. تمامی بنا از خشت و گل و به شكل مطبق و تقریبا در پنج مرحله ساخته شده است. قدیمی ترین و پائین ترین بخش بنا، فضاهایی هستند كه در دل زمین كنده شده اند و در گویش محلی به آنها "بوكن" گفته می شود. به نظر می رسد طبقات فوقانی بنا بیشتر بازسازی شده دوره اسلامی باشند.
مسجد جامع فیروزآباد
این مسجد در مركز فیروزآباد واقع شده است. بالای سر در بزرگ ورودی، كتیبه ای چوبی به خط نسخ و در ستون سمت چپ این مدخل منظومه ای در رثای قاسم بن حسن، شهید كربلا بر یك لوح كاشی 25 × 30 سانتیمتر دیده می شود. در بالای محراب ایوان تابستانی كتیبه ای با كاشی معرق به خط نسخ و متضمن آیه ای از قرآن وجود دارد. زیر این كتیبه یك قطعه كاشی كاری معرق با نقش گل و بوته از قرن نهم هجری و دو شمسه از كاشی معرق در دو طرف محراب قرار دارد.

یزدفردا