زمان : 03 Farvardin 1388 - 00:07
شناسه : 15997
بازدید : 3748
200 هزار دو جنسی در ایران 200 هزار دو جنسی در ایران

آمار سال ۸۶ نشان می‌دهد که در این سال حدود ۸۵ مجوز تغییر جنسیت صادر شد که البته تعدادی از مجوزها قطعی نبود و مشروط به شرط رضایت خانواده و تأمین هزینه عمل از سوی خانواده بیمار صادر شد.
در حالیکه در خصوص تعداد دوجنسی ها میان وزارت بهداشت، پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات اختلاف است اما برخی بررسی ها از وجود 200 هزار دوجنسی در کشور خبر می دهد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی جهان نیوز در حالیکه برخی نهادها بر 5 هزار نفر بیمار اختلال جنسیتی تاکید دارند،مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران اختلال هویت جنسی این آمار را تکذیب کرده و آن را حدود 50 هزار نفر در سراسر کشور اعلام می کند.



خاتون ملک آرا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی جهان نیوز این رقم را برای افراد بالغ و بالای 12 سال میداند و می گوید: اگر تمام افرادی را که دچار این نوع اختلال هستند جزء این آمار به حساب آوریم باید رقمی معادل 180 تا 200 هزار نفر از این بیماران در سراسر کشور در نظر بگیریم زیرا بسیاری از این افراد هنوز در دوران کودکی هستند و عده ای از آنان هم دوران پیری را سپری می کنند. همچنین برخی از بیماران هم از معرفی خود به مراکز امتناع می کنند.

در این میان نکته قابل توجه اینست که بیماران اختلال هویت جنسی برای رهایی از برخی مشکلات نیاز به جراحی های گوناگونی دارند و به دلیل اینکه این جراحی ها هزینه های زیادی را به بیماران تحمیل می کند باید از سوی دولت و نهادهای مربوطه از آنها حمایت شود.

اما با یک حساب سرانگشتی وقتی جراحی ها با تعداد بیماران مقایسه می شود، بیشتر به مشکلات این افراد در جامعه پی برده می شود چرا که به گفته معاون پزشکی، بالینی سازمان پزشکی قانونی سالانه حدود ۸۰ نفر در ایران آنهم با مجوز سازمان پزشکی قانونی با انجام عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهد.

صدور مجوز تغییر جنسیت در ایران از حدود سال ۱۳۸۰ آغاز شده است و هر سال تعدادی مجوز برای این کار صادر می‌شود. آمار سال ۸۶ نشان می‌دهد که در این سال حدود ۸۵ مجوز تغییر جنسیت صادر شد که البته تعدادی از مجوزها قطعی نبود و مشروط به شرط رضایت خانواده و تأمین هزینه عمل از سوی خانواده بیمار صادر شد.

گفتنی است بخشی از هزینه عمل جراحی تعدادی از این بیماران از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افراد مبتلا به این بیماری دچار نوعی بی هویتی اجتماعی بودند و بسیاری از آنها بیشتر عمر خود را با نوعی سرگردانی در مرز بین مذکر یا مونث بودن می گذراندند اما با فتوای امام مبنی تعیین جنسیت آنها پس از اعلام پزشک قانونی ، بیماران اختلال جنسیتی تا حدی از مرز بی هویتی فاصله گرفتند.