زمان : 30 Esfand 1387 - 02:03
شناسه : 15969
بازدید : 6499
انصراف قهرآميز؛ عيدي خاتمي به حاميانش :گله كرده كه چرا نتوانسته‌اند 20 هزار نفر را براي سخنراني او به شاهچراغ بياورند. انصراف قهرآميز؛ عيدي خاتمي به حاميانش :گله كرده كه چرا نتوانسته‌اند 20 هزار نفر را براي سخنراني او به شاهچراغ بياورند.

بالاخره پس از چند ماه آمدن و رفتن‌ها، خاتمي در بيانيه‌اي به صورت رسمي همانگونه كه در مجمع روحانيون اعلام حضور كرده بود، قید کاندیداتوری در انتخابات را زد.

به گزارش رجانيوز، خاتمي كه پيش از اين در مجمع روحانيون مبارز و در جمع تعدادی از اعضاء كابينه و دوستان خود حضورش در انتخابات دهم را به صورت رسمي اعلام كرده بود، در بيانيه‌اي رسمي انصراف داد.

خاتمي پس از اعلام حضور خود به استان‌هاي مختلف كشور از جمله فارس، كهگيلويه و بويراحمد و بوشهر سفر كرد و همچنين پيش از آن و با شركت در جلسه سخنراني در دانشگاه تهران قصد داشت، به صورت جدي در انتخابات حضور يابد، اين بار و به دليل عدم حمايت قاطع از خود، توسط طرفداران درجه يك به صورتي قهر آميز، عطاي حضور در انتخابات را به لقاي آن بخشيد.

خاتمي كه گويا از حضور موسوي ناراضی بوده و به همين خاطر از دوستان خود گله‌مند بود، در جلسه اي كه در جماران برگزار شد، گفت: "یکی از دغدغه‌های اصلی من، اطرافیانم هستند که با من روراست نیستد. 3، 4 نفر از افرادی که مرا به آمدن تشویق کردند، سراغ میرحسین هم رفتند و از او دعوت کردند و الآن هم دارند زیر علم او سینه می زنند."

البته علت انصراف خاتمي فقط تنها گذاشتن دوستان نبوده است و آنگونه كه خود گفته، حضور اندك مردم در سفر به شيراز دليل ديگري بر نيامدن وي است، هرچند كه خاتمي در اين مورد هم از دوستان گله كرده كه چرا نتوانسته‌اند 20 هزار نفر را براي سخنراني او به شاهچراغ بياورند.

به هر ترتيب، حضور موسوي 68ساله در عرصه انتخابات را مي توان دليل اصلي و قطعي انصراف خاتمي از كانديداتوري قلمداد كرد.

خاتمي در بيانيه‌اي كه منتشر كرده، اگرچه بر وحدت اصلاح‌طلبان تأكيد مي‌كند و به موسوي و كروبي پيشنهاد مي‌دهد كه از تفرقه پرهيز كنند ‌اما هرگز سخني مبني بر حمايت از كانديداتوري يكي از اين دو نفر به زبان نمي‌آورد.

نارضایتی خاتمي را از آن قسمت بيانيه انصرافي مي‌توان دريافت كه پس از توصيف موسوي و كروبي در قامت یک انسان اخلاق‌مدار مي‌گويد: "همچنین دیگر عزیزانی که آمدن خود به صحنه انتخابات را، بزرگوارانه منوط به نیامدن من کردند، همگی بزرگواران شایسته‌اند."

خاتمي در حاشيه نشست جماران موسوم به نشست ياسر هم گفته بود كه "ما 3 نفر(خاتمي، كروبي و موسوی) نمي توانستيم 50 درصد آراء را داشته باشيم اما حالا وضعيت با كناره گيري من بهتر مي شود. اگر من مي آمدم و به دور دوم مي رفتم براي من شكست بزرگي بود، اما اگر مير حسين به دور دوم راه يابد، يك پيروزي براي ماست."

در واقع خاتمي با اين حركت خود توپ را به زمين موسوي و كروبي انداخت تا از اين طريق علت نيامدن خود را براي دوستداران حضورش توجيه كند.

خاتمي مهرماه امسال براي آمدن خود شروطي از جمله "تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هايشان" و "امكان عملي شدن برنامه‌ها" گذاشته بود.

خاتمي در توضيح شرط اولش گفته بود: "به اعتقاد من خواست قلبي و تاريخي مردم ايران آزادي، پيشرفت و عدالت است و در عين سازگاري اين امور با دين و ارزش‌‏هاي معنوي و فرهنگي است."

اما گویا پس از آنكه وي استقبال اندك مردم را در شيراز مشاهده كرد، متوجه شد كه شرط اولش محقق نشده است.

وي دومين شرط را به شكل تلويحي، افزايش اختيارات رياست جمهوري مطرح كرده و گفته بود "اگر واقعاً امكان اجراي برنامه‌‏ها وجود نداشته باشد و موانعي بر سر راه قرار گيرند، ارائه بهترين و كامل‌‏ترين برنامه‌ به مردم نيز به منزله اغوا و فريب مردم است."

به هر صورت، امروز در نيامدن خاتمي، گرچه اصلاح طلبان به معرفي كانديداي واحد نزديك‌تر شده‌اند اما ديگر آن وفاق گذشته در آنها وجود ندارد.