زمان : 30 Esfand 1387 - 00:13
شناسه : 15949
بازدید : 5314
آشنايي با گستره كاربرد ربات‌هاي پرنده آشنايي با گستره كاربرد ربات‌هاي پرنده


حشرات رباتي
بزودي نه تنها در عرصه نظامي‌بلكه در عمليات‌هاي امدادي و كمك‌رساني به مردم نيز از حشرات كوچك رباتيك كه MAV ناميده مي‌شوند، استفاده خواهد شد. وزارت دفاع ايالات متحده تاكنون بيش از 30 ميليون دلار براي طراحي و ساخت اين ربات‌هاي كوچك هزينه كرده است. از آنجا كه استفاده از اين ربات‌هاي كوچك، بهترين راه حفاظت نيروها از خطرات موجود در عمليات‌هاي شناسايي است، سازمان پروژه‌هاي تحقيقات دفاع پيشرفته ايالات متحده()DARPA از چندين گروه تحقيقاتي براي ساخت ربات‌هايي كه طول، عرض و ارتفاع‌شان كمتر از 20 سانتي‌متر باشد، حمايت مالي به عمل آورده است.


در واقع اين ربات‌هاي پرنده، كوچك‌ترين هواپيماهاي بدون سرنشين هستند كه تاكنون ساخته شده‌اند. اين ربات‌هاي كوچك پرنده به تقليد از حركات پرواز و نحوه بال زدن برخي از حشرات (از جمله سنجاقك، زنبور عسل و مگس) طراحي شده‌اند. به طور مثال پرواز مگس نكات بسيار زيادي از علم هوانوردي را به بشر ياد مي‌دهد كه بسياري از آنها را نمي‌توان با بررسي بال‌هاي ثابت هواپيماها ياد گرفت، زيرا اصول و قواعد پرواز حشرات و حركت بال‌هاي آنها، از اصول و قواعد موجود براي پرواز با بال‌هاي ثابت هواپيما متفاوت است.

«مايكل دكينسون» استاد زيست‌شناسي دانشگاه بركلي كاليفرنيا در اين زمينه مي‌گويد: «مي‌توان بسادگي ثابت كرد كه زنبور عسل هرگز پرواز نمي‌كند چرا كه اگر تئوري بال‌هاي ثابت را در مورد بال‌هاي حشرات هم به كار بريم مي‌توان محاسبه كرد كه پرواز اين حشرات غيرممكن است، بنابراين به طور حتم بايد از تئوري ديگري درباره اثبات چگونگي پرواز اين حشرات استفاده كرد.» پروفسور دكينسون يكي از اعضاي گروه مربوط به برنامهMFI يا حشرات پرنده ميكرومكانيكي است. وظيفه دكينسون و همكارانش در اين پروژه، ساخت روبات‌هاي كوچك پرنده‌اي است كه از اصول پرواز حشرات در طراحي آنها استفاده شده است.

اين پروژه با همكاري سازمان طرح‌هاي تحقيقاتي دفاع پيشرفته در حال انجام است.

حشره رباتيكي كه اعضاي برنامه تحقيقاتي ( MFIپرنده ميكرومكانيكي) آن را طراحي كرده‌اند و بزودي ساخت آن به اتمام مي‌رسد، تنها 15 تا 25 ميلي متر عرض خواهد داشت كه حتي از اندازه‌هاي مورد نظر سازمان برنامه‌هاي تحقيقاتي هم كوچك‌تر است و در آن از بال‌هاي ثابت استفاده نشده است. در حال حاضر 2 پروژه بزرگ «ربات‌هاي پرنده» تحت حمايت مالي آژانس تحقيقات دفاع پيشرفته در حال انجام است و مراحل پاياني ساخت را مي‌گذراند. يكي از اين پروژه‌ها برنامه گروه پروفسور دكينسون است و طرح ديگر را پروفسور «رابرت ميشلسن» هدايت مي‌كند. يعني دقيقاً زماني كه دكينسون در حال ساخت حشرات ميكرومكانيكي در دانشگاه كاليفرنيا بود، رابرت ميشلسن هم در مجتمع فناوري «جورجيا» مشغول فعاليت روي پروژه انتومتر بود.
جام جم

یزدفردا