زمان : 30 Esfand 1387 - 00:10
شناسه : 15947
بازدید : 5033
تاملي بر سايه روشن‌هاي باشگاه‌هاي بدنسازي :ضرب مرشد و حالا بازوهاي زورگير تاملي بر سايه روشن‌هاي باشگاه‌هاي بدنسازي :ضرب مرشد و حالا بازوهاي زورگير
ولي الله ناصري :اگر در گذشته‌هاي دور صداي ضرب مرشد و زنگ زورخانه ورود هر تازه واردي را به زورخانه كه از تقدس خاصي برخوردار بود، خوش‌آمد مي‌گفت و عطر صلوات و بانگ شعرهاي حماسي كه ريشه در باورها و ارزش‌هاي اعتقادي داشت، نويد جوانمردي مي‌داد؛ امروزه به لطف زندگي ماشيني و آپارتمان‌نشيني تنها تعداد معدودي از اين زورخانه‌ها كه هر كدام مأمن جوانمردان و پهلوانان بود به يادگار باقي مانده است و شايد كسي ديگر صداي ضرب مرشد را نمي‌شنود و او نيز همانند كباده و ميل‌هاي باستاني مياندار به سرنوشت تاريخ پيوند خورده است.


امروز اگر به جاي زورخانه، آجرها يكي پس از ديگري روي هم قرار گرفته و قفسي به نام آپارتمان ساخته شده‌اند، اما در عوض باشگاه‌هاي شيك و مدرني ساخته شده است كه با بهره‌گيري از آخرين روش و متد و قرار گرفتن دستگاه‌هاي عجيب و غريب و فولاد سرد، اشتياق به افزودن قطرسينه و بازوها همراه با مكمل‌هاي دارويي و تزريق هورمون در پستوي اين باشگاه‌ها خود جذابيتي براي نوجوانان و جوانان دارد كه نگو و نپرس.

اگر تا ديروز مرد مياندار در گود زورخانه از پير و جوان براي كمك به ديگران مراسم گلريزان برگزار مي‌كرد و داروندار و داشته‌هاي خود را ايثار مي‌كرد، امروزه در باشگاه‌هاي بدنسازي همه در جستجوي لقب <مرد آهنين> هستند.

73 پرونده زورگيري و سرقت

با نگاهي به آمار و ارقام موجود در محاكم قضايي در سال جاري اگر بخواهيم به صورت دقيق اشاره كنيم 73 پرونده در ارتباط با زورگيري و سرقت تشكيل شده است كه در يك سوي پرونده افراد تنومندي بوده‌اند كه با بهره‌گيري از زور بازوي خود اقدام به سرقت كرده و در سوي ديگر مردم عادي و معمولي كه مي‌شود درميان شاكيان از نوجوان 15 ساله تا پيرمرد 76 ساله را مشاهده كرد.

يكي از مهم‌ترين پرونده‌ها در ارتباط با 2 نفر از متهماني بود كه به نوعي با يك برنامه تلويزيوني درچند سال پيش معروف شده بودند. ماجراي اين پرونده هنگامي در دستور كار ماموران قرار گرفت كه زن جواني با مراجعه به دادسراي جنايي با ارائه شكايتي بيان كرد، 2 مرد تنومند با ورود به محل سكونت او پس از ضرب و جرح و آزار و اذيت وي، اموالش را به سرقت برده‌اند. به دنبال اين شكايت و با سرنخ‌هايي كه در اين ارتباط به دست آمد، ماموران پس از 2 ماه موفق شدند اين دو متهم را دستگير كنند. در پرونده ديگري شاهد بوديم 4‌‌ورزشكار رشته بدنسازي با تشكيل باند سرقت به‌صورت گسترده اقدام به كيف‌قاپي مي‌كردند و در يك فقره از سرقت آنها با كمين در اطراف يكي از بانك‌هاي شمال تهران و شناسايي كساني كه پول دريافت مي‌كردند به تعقيب مشتريان بانك رفته و اموالشان را سرقت مي‌كردند. در يك مرحله از اين سرقت‌ها با حمله به مرد سالخورده‌اي كه با دريافت مقاديري پول از بانك خارج شده بود، وقتي مقاومت كرد، علاوه بر ضرب و جرح، لباس‌هاي او را از تن خارج كرده و به صورت عريان در خيابان رهايش ساختند و متواري شدند كه سرانجام با پيگيري‌ها و تحقيقات بعدي از سوي پليس آگاهي تهران متهمان دستگير و پس از صدور قرار مجرميت در شعبه 5 بازپرسي دادسراي جنايي تهران روان زندان شدند.

فرهنگ ورزشكاري

فخرالدين جعفرزاده، سرپرست دادسراي جنايي در ارتباط با هدفمند شدن ورزش در بخش‌هاي مختلف و به خصوص ورزش در باشگاه‌هاي بدنسازي مي‌گويد: فرهنگ ما از غناي خاصي برخوردار است و در طول تاريخ مي‌توان به پورياي‌ولي يا مرحوم تختي به عنوان يك نماد اشاره كرد، اما هيچ گاه براي ارتقاي فرهنگ ارزشي و توجه دادن به اين باورها اقدامي صورت نگرفته است.

از گذشته‌هاي دور تا امروز روياي نيرومند شدن به نوعي مورد توجه قرار داشته است، اما امروزه جواني كه ساعت‌ها وقت خود را در باشگاه‌هاي بدنسازي سپري مي‌كند و مدام مقابل آينه با هر حركت ورزشي چشم به عضله‌هاي خود دوخته است شايد نامي هم از پورياي ولي نشنيده باشد اما به كمك تبليغات و بهره‌گيري از رسانه‌ها او آرنولد و رامبو را بيش از ديگران مي‌شناسد و شايد يكي از آرزوهايش اين باشد كه او نيز بتواند روزي تبديل به يك آرنولد يا رامبو شود؛ در حالي كه اخلاق و توجه به آموزه‌هاي اخلاقي و ارزشي پايه ورزش است و هيچ تفاوتي نمي‌كند رشته ورزشي چه باشد.


سرقت از دانش‌آموزان

فاطمه فلاح، عضو كانون وكلا و وكيل چند مالباخته كه اموال آنها از سوي يك سارق فعال و علاقه‌مند بدنسازي سرقت شده، مي‌گويد: موكلان من عمدتا نوجواناني هستند كه از سوي سارق ورزشكاري، تلفن همراه،‌پول‌شان و ... به سرقت رفته است.

مرد سارق پس از پرسه زدن در اطراف مدارس و شناسايي دانش‌آموزاني كه گوشي تلفن گرانقيمت همراه داشته‌اند به آنها حمله‌ور شده و اقدام به سرقت مي‌كرد.

اين وكيل دادگستري در ادامه مي‌گويد: در پرونده اتهامي و با توجه به تحقيقات انجام شده اين متهم داراي 3 فقره سابقه كيفري در ارتباط با سرقت و زورگيري است و تصور مي‌كنم به دليل وجود سوابق متعدد اين بار مجازات سختي انتظار اين فرد را مي‌كشد.


ملوان زبل

علي دلداري، نماينده دادستان در دادگاه‌هاي كيفري نيز در خصوص سايه روشن‌هاي باشگاه‌هاي بدنسازي مي‌گويد: باشگاه‌هاي بدنسازي بايد تحت كنترل و مراقبت قرار گيرند، در اين كه اين ورزش از جذابيت خاصي برخوردار است، ترديدي وجود ندارد، اما نبايد فراموش كرد اگر با نگاه تساهل و تسامح به فعاليت آنها نگريسته شود لطمات جبران‌ناپذيري براي جوانان و نوجواناني كه در اين باشگاه‌ها حضور پيدا مي‌كنند، رقم خواهد خورد.

براي نمونه استفاده از مكمل‌هاي غذايي بدون هيچ‌گونه نظارت، تزريق آمپول براي حجيم شدن بازو و عضلات خود از مواردي است كه در پاره‌اي اوقات موجب بروز مشكل مي‌شود.

دلداري ادامه مي‌دهد: جذابيت در اين ورزش را مي‌توان در تمام لايه‌ها و به خصوص قشر نوجوان شاهد بود و رسانه‌ها نيز به افزايش اين جذابيت دامن مي‌زنند.


اغفال چند نوجوان در باشگاه بدنسازي

اما در كنار اخبار گوناگوني كه در ارتباط با سايه‌روشن‌هاي باشگاه‌هاي بدنسازي هر از گاه منتشر مي‌شود اوايل سال جاري پليس امنيت اعضاي يك شبكه كه در پوشش باشگاه بدنسازي اقدام به اغفال نوجوانان مي‌كردند را دستگير كرد.

موضوع اين شكايت هنگامي در دستور كار ماموران پليس امنيت اخلاقي قرار گرفت كه زني با مراجعه به كلانتري يوسف‌آباد با ارائه شكايتي عنوان كرد از چند روز پيش كه فرزند 16 ساله او براي ورزش به يك باشگاه بدنسازي مي‌رود، رفتارهايش تغيير كرده و گوشه‌گير شده است به طوري كه از خانه خارج نمي‌شود.

وقتي مكمل‌ها مورد بررسي قرار گرفت معلوم شد بسياري از آنها كه با برچسب‌هاي كشورهاي اروپايي، در كشورهايي مانند پاكستان توليد مي‌‌شود، استفاده‌كنندگان را دچار ضايعات جبران‌ناپذيري مي‌كندوي افزود: در چندين مرحله از فرزندم خواستم تا علت تغيير در رفتارش را توضيح دهد اما او هربار به بهانه‌اي از پاسخ گفتن طفره مي‌رفت تا اين‌كه پس از اصرارهاي فراوان بيان كرد از سوي يكي از مربيان خود در باشگاه بدنسازي مورد آزار و اذيت قرار گرفته است و اين مربي او را تهديد كرده در صورتي كه موضوع را براي كسي بازگو كند او را به قتل خواهد رساند. با تشكيل پرونده‌اي در اين ارتباط موضوع در دستور كار ماموران پليس امنيت قرار گرفت و مشخص شد مرد متهم به بهانه تاسيس باشگاه بدنسازي، پسربچه‌ها را اغفال و سپس به اتفاق 2‌نفر از دوستانش آنها را به منزل خود كشيده و مورد آزار و اذيت قرار مي‌دهد.

با به دست آمدن اين اطلاعات، موضوع به مقام قضايي گزارش شد و با دستور قضايي در اين ارتباط هر سه متهم دستگير و با شكايت خانواده چند نفر از قربانيان و مواجهه حضوري هر سه متهم به اعمال مجرمانه خود اعتراف كردند.

با صدور كيفرخواست براي اين متهمان و حكم تعطيلي اين باشگاه، پرونده به دادگاه ارسال شد تا در اين خصوص حكم قانوني صادر شود.


مرگ با داروهاي مكمل

سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ نيز در ارتباط با سايه‌روشن‌هاي باشگاه‌هاي بدنسازي مي‌گويد: اگرچه اين باشگاه‌ها با هدف پركردن اوقات فراغت و ورزش فعاليت مي‌كنند اما در پاره‌اي اوقات برخي از اين باشگاه‌ها در حاشيه فعاليت خود اقدام به فعاليت‌هاي غيرقانوني مي‌كنند كه از جمله آن فروش مواد نيروزا و مكمل‌هاي غذايي است كه متاسفانه در چند نمونه نيز شاهد بوديم فرد استفاده‌كننده از اين مكمل‌ها جان خود را از دست داده است، سرهنگ محمديان اضافه مي‌كند: علاوه بر اين موضوع در طول سال جاري چندين باند قاچاق مكمل‌هاي دارويي متلاشي شده‌اند كه در بررسي و تحقيق معلوم شده است آنها از مواد غيربهداشتي و فاسد اقدام به فروش با برچسب‌هاي معروف مي‌كرده‌اند.


مكمل‌هاي تقلبي

استفاده از مكمل‌ها در باشگاه‌هاي بدنسازي و طرفداران اين نوع ورزش يكي از داغ‌ترين و بحث‌انگيزترين مسائلي است كه مورد توجه قرار دارد. استفاده از مكمل‌ها طرفداراني دارد كه برخي به صورت افراط از آن استفاده مي‌كنند و در كنار آن مخالفاني وجود دارد كه عمدتا از اقشار پزشك هستند.

برخي مكمل‌ها به دليل تركيبات مي‌توانند باعث رشد عضلات شود، اما وزارت بهداشت از مكمل‌ها و توليد آن حمايت نمي‌كند.

با بررسي اجمالي از سوي كارشناسان وزارت بهداشت اعلام شده است، مكمل‌هاي موجود در بازار عمدتا به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و برخي نيز در زيرزمين‌ها با تركيبات شيميايي و فاسد روانه بازار مي‌شود و فروشندگان نيز براي آن قيمت گزافي طلب مي‌كنند.

در چندين مرحله وقتي مكمل‌ها مورد بررسي و تحقيق قرار گرفت معلوم شد بسياري از آنها كه با برچسب‌هاي مربوط به كشورهاي اروپايي به بازار عرضه مي‌شوند در كشورهايي مانند پاكستان توليد مي‌‌شوند و قيمت آنها ارزان‌تر است و كساني كه از آنها به طور مداوم استفاده مي‌كنند دچار ضايعات بعضا جبران‌ناپذيري مي‌شوند.

دبير ستاد مركز اطلاع‌رساني دارو و سموم وزارت بهداشت در‌اين‌باره مي‌گويد: مكمل‌ها و داروهاي غيرمجاز عمدتا در خارج از چارچوب نظارتي وزارت بهداشت و در محل‌هايي مانند ناصرخسرو به فروش مي‌رسد و اين داروها داراي دو اثر اندروژيك و آنابوليك هستند.

اثر اندروژيك مستقيما باعث صدمات ثانويه جنسي براي مردان و اثر آنابوليك سبب عضله‌سازي و افزايش حجم بدن مي‌شود و در حال حاضر هيچ دارويي در بازار يافت نمي‌شود كه فقط اثر آنابوليك (افزايش عضلات) داشته باشد.


شايد ناكجا‌آباد

كلام آخر اين‌كه؛ استفاده از داروها و مكمل‌هاي غيرمجاز، در واقع روحيه انجام اعمال غيرقانوني را در نفس ورزشكار تقويت مي‌كند. اگر به اخبار حوادث روزنامه‌ها نگاه كنيم به همان اندازه كه به مكمل‌ها پرداخته مي‌شود، شكايت‌هايي نيز در خصوص فعاليت باندهاي زورگيري به چشم مي‌خورد كه عاملان آن هركول‌هايي هستند كه با بهره‌گيري از عضلات خود دست به اقدام مجرمانه زده‌اند.

اگر چه عده‌اي از ورزشكاران اين رشته اقدام به ارتكاب جرم مي‌كنند، اما جمع زيادي از ورزشكاران اين رشته هستند كه به آموزه‌هاي اخلاقي و اجتماعي بسيار پايبند هستند و حتي در چندين مورد نيز شاهد بوديم كه آنها براي مقابله با افراد شروري كه افراد ضعيف را مورد حمله قرار داده بودند با تكيه بر فرهنگ جوانمردي به دفاع از مردم برخاسته و خود نيز مجروح شده بودند و... .

به هر تقدير سايه‌روشن‌هاي مربوط به باشگاه‌هاي بدنسازي همچنان ادامه دارد، اما نبايد فراموش كرد در صورت عدم نظارت بهينه برخي از اين مراكز ما را به ناكجاآباد مي‌برد... .

یزدفردا