زمان : 29 Esfand 1387 - 23:42
شناسه : 15938
بازدید : 5581
رحيم‌ مشايي آقای درد سر ساز کابینه  احمدی نژاد رحيم‌ مشايي آقای درد سر ساز کابینه احمدی نژاد


یزدفرد ا "حسين نيكپور "زماني‌كه محمود احمدي‌نژاد در ماه‌هاي نخست فعاليتش در دولت نهم، يكي از تندترين موضعگيري‌هاي مسوولان جمهوري اسلامي‌ در قبال رژيم صهيونيستي را بيان مي‌داشت هيچ‌كس تصور نمي‌كرد كه روزي، اظهار نظر يكي از اعضاي كابينه وي مبني بر دوستي با مردم اسرائيل، براي دولت دردسر درست كند.

 اين عضو كابينه كه از قضاي روزگار از نزديك‌ترين افراد به رئيس جمهور هم هست كسي نيست جز اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري. 

را به حتم مي‌توان دردسرسازترين عضو كابينه دولت نهم دانست كه مساله دوستي با مردم اسرائيل فقط يكي از اين دردسرها بود و البته پرحاشيه‌ترين آنها؛ دردسري كه رئيسجمهوري را تا مرز قرار گرفتن در معرض سوال نمايندگان برد.
يك گام به عقب

رحيم‌مشايي 48 ساله، متولد شهرستان رامسر است و از يكي از دانشگاه‌هاي معتبر ايران، يعني دانشگاه صنعتي اصفهان مدرك مهندسي الكترونيك گرفته است. وي تا قبل از روي كار آمدن دولت نهم، مسووليت‌هايي از جمله مديركل اجتماعي وزارت كشور، مدير شبكه راديو پيام، مدير شبكه راديو تهران، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و رياست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را دركارنامه خود دارد، اما پرواضح است كه هيچ وقت، سرش به اندازه دوران همكاري با دولت نهم شلوغ نبوده است چرا كه او در حال حاضر علاوه بر معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان ميراث فرهنگي، مسووليت‌هاي ديگري از جمله رئيس مركز مطالعات جهاني شدن، جانشين رئيس جمهور در شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، عضو و نماينده رئيس جمهور در شوراي نظارت بر صداوسيما، عضو شوراي فرهنگي دولت و عضويت در كميسيون‌هاي اقتصادي و فرهنگي دولت را نيز برعهده دارد.

او يكي از صميمي‌ترين اعضاي كابينه با محمود احمدي‌نژاد و يكي از كساني است كه در اكثر سفرها و مراسم‌ها رئيسجمهوري را همراهي مي‌كند. البته اين روابط صميمانه و دوستانه تقريبا يك سال است كه با ازدواج پسر احمدي‌نژاد و دختر رحيم‌مشايي، به رابطه خويشاوندي تبديل شده است.

اولين حاشيه ولي سنگين

ولي يكي از اولين مسائل خبرساز در مورد رحيم‌مشايي انتشار فيلمي ‌از يك مراسم بود كه تعدادي از زنان ترك در حضور رحيم‌مشايي و برخي از شخصيت‌هاي ديگركشورها، مشغول حركاتي بودند كه به رقص شباهت داشت. به دنبال انتشار اين فيلم، موج گسترده‌اي از اعتراضات نسبت به حضور رحيم‌مشايي در چنين مجلسي به راه افتاد و عماد افروغ رئيس وقت كميسيون فرهنگي مجلس نيز در سخناني اين مساله را محكوم كرد. سعيد ابوطالب نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌ نيز كه يك مستندساز است در مقابل برخي اظهارات كه اين فيلم را مونتاژ دانسته بودند گفت كه اين فيلم، واقعي است. اما اسفنديار رحيم‌مشايي، تخريب سازمان ميراث فرهنگي را دليل اصلي مطرح شدن چنين مسائلي عنوان كرد و گفت: چون گردشگري خوب درخشيده اينها ناراحت هستند، گفتند با يك تير دو نشان بزنيم هم اين حوزه را كه درخشش دارد خراب كنيم هم از اينجا، دولت را بزنيم. رحيم‌مشايي آن مراسم را مربوط به گشايش نمايشگاه كشورهاي اسلامي ‌دانسته و گفته بود كساني كه قصد تخريب داشته‌اند از مجموعه يك برنامه افتتاحيه، فقط رقص را در‌آوردند و اين‌كه بنده در اول برنامه بودم را به معناي ماندن تا پايان تلقي كردند بعد اعلام كردند كه بنده رفتم در يك مجلس رقص در تركيه شركت كردم. رحيم‌مشايي با اشاره به حضور رئيس سازمان كنفرانس اسلامي ‌در اين جلسه گفت: من در اول اين جلسه حضور داشتم و نمي‌دانستم چيست، زماني كه رقص شروع شد به رئيس سازمان كنفرانس اسلامي‌ كه كنار من نشسته بود گفتم «NO ISLAMIC» و لازم بود كه در ادامه جلسه حضور نداشته باشم و ديگر نيز حضور نداشتم.

رحيم‌مشايي، اقدام كساني را كه نسبت به حضور او در اين مجلس اعتراض داشتند، غوغاسالاري خواند و در همين ارتباط از عماد افروغ و سعيد ابوطالب، به دستگاه قضايي شكايت كرد.

شوك تا حاشيه

پس از آن‌كه رفته‌رفته قضيه حضور رحيم‌مشايي در اين مجلس، از تب و تاب افتاد وي در سال 1386، دوره كم‌حاشيه‌اي را پشت سر گذاشت؛ اما اين دليلي نبود كه در سال 87 نيز همين روند را پي بگيرد و همين شد كه در اواخر تيرماه، در همايشي به سراغ بحث دوستي با مردم اسرائيل رفت و گفت: هيچ ملتي در دنيا دشمن ما نيست و ايران امروز با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است و اين افتخار است.

وي همچنين مردم آمريكا را از برترين ملت‌هاي دنيا دانست و اعلام كرد كه دوره آن‌كه كسي بخواهد ديني را بر دنيا حاكم كند، گذشته است.

اين سخنان رحيم‌مشايي با بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي همراه بود و واكنش‌هاي فراواني از سوي مراجع تقليد، احزاب و گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي به همراه داشت. از جمله علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در مراسمي‌، بدون نام بردن از اسفنديار رحيم‌مشايي گفت: ما با مردم اسرائيل دوست نيستيم و ايران براي خود منطق مشخصي دارد و همان چيزي است كه مقام معظم رهبري بيان فرمودند.

وي همچنين يادآوري كرد: با افراط و تفريط در مورد مردم آمريكا كه آنها را بهترين خوانده‌اند، مخالفيم، چرا كه آنها مانند مردم ديگر دنيا هستند اما نبايد آنها را تجليل و يا تخريب كنيم. چنين حرفي كه آنها برترين مردم دنيا هستند وجود ندارد و آنها با شنيدن چنين حرف‌هايي برداشت‌هاي ديگري مي‌كنند و حتي فشارها را افزايش مي‌دهند.

اگرچه بعضي‌ها، اظهارات رحيم‌مشايي را به دليل تاثير فضاي آن جلسه بر او مي‌دانستند و معتقد بودند كه اين سخنان، انعكاس واقعي درونيات او نيست اما آن چيزي كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در كنفرانس خبري خود در اواخر مردادماه بيان كرد خلاف چنين چيزي بود. رحيم‌مشايي در اين كنفرانس و در حالي كه تكذيبيه نصفه و نيمه او در خصوص دوستي با مردم اسرائيل كمي ‌فضا را آرام كرده بود، اعلام كرد: بنده به حرف‌هايم افتخار مي‌كنم و آنها را اصلاح نمي‌كنم، بلكه براي هزارمين بار و قوي‌تر از گذشته اعلام مي‌كنم كه ما با همه مردم دنيا دوستيم؛ حتي مردم آمريكا و اسرائيل.

وي همچنين به تمجيد از فرهنگ مردم آمريكا پرداخت و گفت: بنده پيش از اين نيز گفته‌ام كه مردم آمريكا از نظر ارتباطات از برترين ملت‌هاي دنيا هستند. با افتخار مي‌گويم كه اين اظهارات را ضرب در هزار كنيد. اين اظهارات را هيچگاه خلاف نمي‌دانم.

پافشاري رحيم‌مشايي بر مواضع قبلي خود مبني بر دوستي با مردم اسرائيل علاوه بر واكنش‌هاي فراوان از سوي مراجع و گروه‌هاي سياسي واكنش شديد نمايندگان مجلس را نيز به همراه داشتپافشاري رحيم‌مشايي بر مواضع قبلي خود مبني بر دوستي با مردم اسرائيل علاوه بر واكنش‌هاي فراوان از سوي مراجع و گروه‌هاي سياسي، واكنش شديد نمايندگان مجلس را نيز به همراه داشت. به طوري كه بيش از 200 نفر از نمايندگان مجلس در بيانيه‌اي اظهارات اسفنديار رحيم‌مشايي ، معاون رئيس جمهور را محكوم كردند و خواستار برخورد جدي با او شدند.

و حالا نوبت مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ‌پس از آن‌كه مدتي از اين موضوع گذشت و هيچ عكس‌العملي در دولت درخصوص اظهارات رحيم‌مشايي انجام نشد، تصميم گرفتند تا از طريق اهرم‌هاي مجلس شوراي اسلامي ‌به بازخواست دولت و رحيم‌مشايي بپردازند و در اين راستا طرحي يك فوريتي در شهريور ماه در مجلس مطرح شد كه در صورت تصويب آن، سازمان ميراث فرهنگي كه زماني زيرمجموعه وزارت ارشاد بود، دوباره به اين وزارتخانه ملحق مي‌شد.

براساس اين طرح، بخش صنايع دستي نيز كه تا چند سال پيش زيرمجموعه وزارت صنايع و معادن بود از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جدا و به اين وزارتخانه محلق مي‌شد.

نمايندگان هدف از اين كار را پاسخگو كردن رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به مجلس و نظارت بيشتر بر فعاليت‌هاي اين سازمان عنوان كردند، اما نيت واقعي آنها تنبيه مشايي بود.

در كنار اين طرح علي مطهري، نماينده اصولگراي مجلس هشتم كه اولين دوره حضورش در مجلس را مي‌گذراند در پي سوال از رئيس جمهور برآمد.

او كه كليد طرح سوال از رئيس جمهوري را زده بود اين كار را به نفع دولت و محمود احمدي نژاد و مجموعه اصولگرايي دانست و گفت: ما به آقاي احمدي‌نژاد علاقه‌منديم اما معني اصولگرايي آن است كه رودربايستي نداشته باشيم و بر روي اصول پايمال شده تاكيد كنيم و الا نتيجه زد و بندهاي سياسي چيزي نمي‌شود.

براي طرح سوال از رئيس جمهوري در مجلس حداقل 72 امضا لازم بود، مطهري اگرچه معتقد بود كه تعداد امضاها به حدنصاب رسيده است اما اعلام كرد كه يك فرصت يك هفته‌اي به رئيس جمهور داده مي‌شود و اگر در پايان اين فرصت هيچ اقدامي‌ از سوي وي انجام نشد آن‌گاه طرح سوال را اجرا مي‌كنند. اين در حالي بود كه عده‌اي ديگر از نمايندگان كه چنين اقدامي‌ را ضروري نمي‌دانستند در تلاش بودند تا با منصرف كردن نمايندگان امضاكننده،‌ طرح سوال از رئيس جمهور را از حد نصاب بيندازند. در همين زمان بود كه صحبت‌هاي مقام معظمرهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه در ماه مبارك رمضان فصل‌الخطاب اين موضوع و باعث مختومه شدن پرونده سوال از رئيسجمهور شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اظهار نظر غلطي كه درباره مردم اسرائيل بيان شده اعلام كردند: ملت ايران با يهوديان، مسيحيان و اصحاب اديان هيچ مشكلي ندارد اما اين‌كه گفته شده ما با مردم اسرائيل مانند بقيه مردم جهان دوست هستيم حرف غلطي است چرا كه آنها در غصب زمين و اموال و موجودي ملت فلسطين شريك و عامل دست مقامات صهيونيست و غاصبان فلسطين هستند و اين موضع مستحكم، موضع رسمي‌ نظام نيز به شمار مي‌رود.

ايشان عكس‌العمل‌هاي مستمر درباره اظهار نظر غلط درباره مردم اسرائيل را كاري بيهوده و التهاب آفرين خواندند و گفتند: اين حرف غلط تمام شده است و نبايد دنبال اينجور مسائل كوچك و پوچ را گرفت و آن را ادامه داد.

پس از بيانات مقام معظم رهبري و اطاعت دستورات ايشان از سوي نمايندگان مجلس كه به دنبال طرح سوال بودند ، رحيم‌مشايي نيز در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ تبعيت خود را از مقام ولايت اعلام كرد و موضع خود را در قبال مساله اسرائيل و فلسطين همان موضعي دانست كه از سوي مقام رهبري تبيين و اعلام مي‌شود.

همان زمان نيز طرح جدايي سازمان ميراث فرهنگي و الحاق آن به وزارت ارشاد كه مدتي قبل يك فوريت آن در مجلس شوراي اسلامي‌به تصويب رسيده بود پس از مطرح شدن در صحن علني مجلس، راي نياورد و بدين ترتيب بود كه رحيممشايي، غائله‌اي را كه با اظهار نظر ناپخته‌اش در خصوص دوستي با مردم اسرائيل درست كرده بود به سلامتپشت سرگذاشت.

حركتي عجيب در همايش گردشگري

اما ظاهرا حاشيه‌ها در مورد رحيم‌مشايي در سال 87 قرار نبود به همين‌جا ختم شود چرا كه در آبان ماه برخي سايت‌ها خبري را در خصوص اقدامي ‌عجيب در يكي از همايش‌هاي گردشگري منتشر كردند. براساس اين اخبار در همايشي كه با حضور رحيم‌مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد هنگام شروع مراسم و قبل از تلاوت قرآن، 12 خانم با لباس محلي، دفزنان و در حالي كه قرآن را در سيني گذاشته بودند، قرآن را به قاري تحويل دادند و پس از پايان تلاوت قرآن، دوباره اين افراد به همان صورت و در حالي كه دف مي‌زدند، قرآن را تحويل گرفته و از صحنه بيرون رفتند.

اگرچه سازمان ميراث فرهنگي در جوابيه‌اي اعلام كرد كه حركات انجام شده در اين مراسم، تواشيحي براساس سنت‌هاي كهن هموطنان غرب كشور (از جمله كردستان) است كه اجراي آن با ذكر اسماءالله و مدح حضرت رسول‌الله (ص) همراه است اما اين مساله باعث جلوگيري از واكنش علما و مراجع تقليد و گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي نسبت به اين قضيه نشد.

از جمله آيت‌الله صافي‌گلپايگاني بروز چنين رفتارهايي را براي حاكميت اسلامي‌نگرانكننده دانست و گفت: بدانيد اگر باب اين مسائل باز شد ديگر توقف‌پذير نيست و بي‌اعتنايي به اين گونه مطالب و عدم توجه به هويت اسلامي، گريبانگير همه خواهد شد.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه اگر سازمان ميراث فرهنگي زير نظر افراد متدين نباشد اخلاق و فرهنگ جامعه را به خطر مي‌اندازد ، گفت: در را‡س سازمان ميراث فرهنگي بايد از متدين‌ترين و صالح‌ترين افراد باشد تا بتواند حتي بر روي گردشگران تاثير فرهنگي بگذارد نه اين‌كه خود تحت تاثير آنان قرار گيرد.

با وجود واكنش‌هاي زياد نسبت به اين مساله،‌ اما اسفنديار رحيم‌مشايي كه حاشيه‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته بود توانست از اين قضيه هم عبور كند و همچنان بر سازمان ميراث فرهنگي ، صنايعدستي و گردشگري، رياست كند.

حالا هم كه چند ماه به پايان كار دولت نهم باقي مانده، مدتي است كه رحيم مشايي از اظهارنظرهاي جنجال برانگيز خودداري كرده است زيرا با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري دهم، هزينه اظهارات ناپخته،‌ مطمئنا خيلي بيشتر از گذشته خواهد بود.
منبع جام جم

یزدفردا