زمان : 29 Esfand 1387 - 00:31
شناسه : 15923
بازدید : 7445
قاسم روانبخش: بخشي از كفن‌ها را براي دوم خردادي‌ها گذاشته‌ايم -از حضور ميرحسين موسوي در انتخابات حمايت مي‌كنيم قاسم روانبخش: بخشي از كفن‌ها را براي دوم خردادي‌ها گذاشته‌ايم -از حضور ميرحسين موسوي در انتخابات حمايت مي‌كنيم

قاسم روانبخش: بخشي از كفن‌ها را براي دوم خردادي‌ها گذاشته‌ايم -از حضور ميرحسين موسوي در انتخابات حمايت مي‌كنيم

یزدفردا "
دبيرسياسي نشريه پرتو كه در سال 84 از حاميان اصلي احمدي‌نژاد بود در انتخابات 88 هم نداي حمايت از احمدي نژاد را سر داده است و كانديداهاي رقيب را به مظلوم‌نمايي متهم مي‌كند.
قاسم روانبخش در گفت‌وگويي با خبرنگار ايلنا به تشريح مواضع و ديدگاه‌هاي خود در خصوص كانديداتوري ميرحسين موسوي, حواشي رخداده در مدت رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد و ضعف‌هاي دولت اصلاحات پرداخت و به موضوع كفن‌پوشاني اشاره كرد كه در دولت نهم سكوت را بر كفن‌پوشي ترجيح دادند.

س)اخيرا شنيده شده است كه برخي با پخش آگهي‌هايي درصدد تخريب خاتمي در شهر قم هستند آيا به عنوان يك روحاني كه در اين شهر زندگي مي‌كنيد موافق اين‌گونه تخريب‌ها هستيد؟
من اطلاعي از اين موضوع ندارم اما برخي كانديداها به دنبال مظلوم‌نمايي هستند و پروژه مظلوم‌نمايي را راي‌آور مي‌دانند لذا چنين مباحثي را مطرح مي‌كنند. همان‌طور كه اشاره شد من در قم زندگي مي‌كنم اما چنين چيزهايي را نديده‌ام.
اين موضوع مانند پروژه مظلوم‌نمايي هاشمي رفسنجاني در سال 84 است كه مي‌گفت پنج ميليون CD عليه من پخش شده است كه دروغ محض بود. در مصاحبه‌اي از من در اين مورد پرسيده شد و من پاسخ دادم حتي يك نسخه از اين CD را نديده‌ام و خود خبرنگار هم نديده بود.
مطرح كردن اين مسائل مظلوم‌نمايي است و مي‌خواهند به جامعه القا كنند كه آن‌ها را تخريب مي‌كنند البته فكر نمي‌كنم كه خاتمي نيازي به مظلوم‌نمايي داشته باشد زيرا همگان از عملكرد اقتصادي, فرهنگي و سياسي دولت 8 ساله وي مطلع هستند و در نشريات معتبري نيز عملكرد دولت خاتمي نقد مستدل شد و مي‌شود.
در اين دوره نيز نويسندگان بايد با استدلال و منطق به نقادي عملكرد دولت‌هاي اصلاحات, كارگزاران و اصولگرا بپردازند و عملكرد آن‌ها را با يكديگر مقايسه كنند تا مردم تكليف خود را بدانند. البته نقادي بايد همراه با ادب و احترام باشد.
طبق گزارش سازمان بسيج دانشجويي, 40 هزار مورد سياه‌نمايي و تخريب عليه دولت نهم صورت گرفته است كه نتايج مثبتي ندارد كساني‌كه شعار مي‌دهند ما را تخريب مي‌كنند خودشان بدترين نوع تخريب را نسبت به دولت خدمتگذار نهم در روزنامه‌ها و سايت‌هايشان روا مي‌دارند.

س) ميرحسين موسوي در روزهاي گذشته طي بيانيه‌اي كانديداتوري خود را اعلام كرد و تغيير وضعيت كشور به عنوان يكي از دلايل حضور ايشان مطرح شد. چه برداشتي از حضور مهندس موسوي در عرصه انتخابات پس از سال‌ها سكوت داريد.
مهندس موسوي در اين بيانيه آورده است كه وضعيت كشور اقتضا كرده است كه وي در عرصه حضور يابد كه اين موضوع به صورت مبهم عنوان شده است لذا اميدواريم ايشان در بيانات بعدي خود اين بخش از بيانيه را تبيين كنند كه چرا پس از سال‌ها سكوت اكنون احساس وظيفه مي‌كنند كه در انتخابات حضور يابند.
در سال‌هاي 76, 80 و 84 نيز از ايشان براي حضور در عرصه دعوت مي‌شد اما نمي‌پذيرفتند اكنون چه اتفاقي رخ داده است كه احساس مسووليت مي‌كند؟چه‌طور در شرايطي كه سياست خارجي ما در موضع انفعال بود, احساس خطر نكرد و امروز كه سياست خارجي ما بر مبناي تهاجم به پايگاه دشمن است و آثار آن ‌را در كشور, منطقه و جهان مي‌بينيم احساس وظيفه مي‌كنند؟
اين سوالات از جانب افكار عمومي مطرح است كه ميرحسين موسوي بايد به آن‌ها پاسخ دهد.
در دوراني كه روزانه صدها مطلب عليه دين, مقدسات و ارزش‌ها نوشته مي‌شد و خاطر متدينين, علما و روحانيون مكدر مي‌گشت, مهندس موسوي سكوت كرد؛ چرا در آن زمان‌ها احساس نمي‌كرد كه بايد وارد عرصه شود و رياست‌جمهوري را بر عهده بگيرد؟
امروز كه دولت اصولگرا بر سر كار است و مدال گفتمان امام را از دست مقام رهبري گرفته است و تمام تلاشش براي زنده كردن شعار انقلاب است, ايشان احساس وظيفه كرده‌اند كه بيايند؟

س)در حالي عملكرد مهندس موسوي را زير سوال مي‌بريد كه بخشي از اصولگرايان نيز حمايت خود را از ميرحسين موسوي اعلام كرده‌اند آيا اصولگرايان چند دسته‌اند كه بخشي از آن‌ها مانند شما به انتقاد از مهندس موسوي مي‌پردازيد و بخش ديگر حمايت خود را اعلام مي‌كنند؟
اين يك ادعا است كه گفته مي‌شود اصولگرايان به مهندس موسوي راي مي‌دهند. كدام حزب اصولگرا از ايشان حمايت كرده است؟ تكليف ايثارگران و موتلفه كه مشخص است. پس كدام حزب اصولگرا از مهندس موسوي حمايت كرده است.
من پيش از اعلام كانديداتوري موسوي پيش‌بيني كرده بودم كه او يا با شعار خاتمي و يا با شعار احمدي‌نژاد وارد عرصه مي‌شود كه هر كدام نماد يك تفكر است. اگر شعار خاتمي راي داشت كه او مي‌ماند و راي مي‌آورد اما اگر بخواهد با شعار احمدي‌نژاد بيايد كه مردم اصل را كنار نمي‌گذارند تا به كپي راي دهند.
در نهايت ما از حضور ميرحسين موسوي در انتخابات حمايت مي‌كنيم زيرا تنور انتخابات را گرم مي‌كند ولي اينكه برخي فكر كنند او مي تواند راي اصولگرايان را جذب كند, در اشتباه هستند.
اگر چند كانديدا از جبهه اصلاح‌طلبان وارد عرصه شود به اين دليل است كه مي‌خواهند از تريبون صداوسيما در نقد دولت استفاده كنند و يا آراي احمدي‌نژاد را كم نمايند.
حضور ميرحسين موسوي و ديگر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات حركت خوبي است و از همه آن‌ها ممنون هستيم زيرا تنور انتخابات را گرم مي‌كنند.

س)برخي معتقد به تنش‌زايي در دولت نهم در عرصه سياست خارجي هستند. چگونه در اين عرصه از دولت نهم دفاع مي‌كنيد
خاتمي با شعار تنش‌زدايي آمد و براي گفت‌وگوي تمدن‌ها هزينه زيادي كرد. به نحوي كه بودجه يك سال موسسه گفت‌وگوي تمدن‌ها سه و نيم ميليارد تومان بود اما هيچ نتيجه‌اي نداشت و ايران را محور شرارت خواندند و قطعنامه‌هاي زيادي صادر كردند و از سويي كشورمان را به دليل نقض حقوق‌بشر محكوم نمودند.
ايران در آن زمان با كشورهاي دور و حتي كشورهاي منطقه ارتباط زيادي نداشت و حتي نتوانستند رئيس‌جمهور روسيه را به ايران بياورند اما دولت نهم با شعار عدالت و گفتمان امام موضع تهاجم به مواضع استكبار را در پيش گرفت.
در زمان دولت نهم بحث محور شرارت بودن ايران مطرح نشد زيرا به مواضع آن‌ها تهاجم كرديم و دشمنان به انفعال كشيده شدند. اسرائيل در بدترين شرايط در شصت سال اخير به سر مي‌برد و آمريكا نيز در عراق و افغانستان و منطقه گرفتار شده است و ارتباط ايران با همسايگان و كشورهاي عربي به حد عالي رسيد.
در ماجراي غزه يك سفير از سوي احمدي‌نژاد به ونزوئلا مي‌رود و ساعات زيادي طول نمي‌كشد كه سفير اسرائيل از اين كشور اخراج مي‌شود يا رئيس‌جمهور روسيه براي اولين بار به ايران مي‌آيد.
در سايه سياست تنش‌زدايي و گفت‌وگوي تمدن‌ها در دولت اصلاحات چيزي نصيب ما نشد و تنها عقب‌نشيني كرديم. در مساله هسته‌اي در دولت اصلاحات شروط دشمنانمان را پذيرفتيم و عقب‌نشيني كرديم اما علي‌رغم صدورچندين بيانيه عليه ايران در دولت نهم تعليق را شكستيم و راه خود را ادامه داديم زيرا اگر اين‌كار انجام نمي‌شد, حتي براي نيروگاه بوشهر سوخت هسته‌اي به ما نمي‌دادند و اكنون آن‌ها حتي جرات ندارند يك ترقه در كشور ما بزنند.

س)گفته مي‌شود علما و روحانيون قم انتقادات زيادي به عملكرد دولت نهم در حوزه حفاظت از ارزش‌ها دارند و شايعه شد كه حتي برخي از مراجع تقليد از پذيرفتن احمدي‌نژاد خودداري مي‌كنند. آيا صحت دارد؟
علما نگاه مثبتي به دولت نهم دارند واحمدي‌نژاد نيز در مقايسه با هاشمي رفسنجاني كه به ديدار علما نمي‌رفت و يا خاتمي. احمدي‌نژاد ديدارهاي زيادي با علما داشت و حتي در سفري كه در آستانه محرم به قم داشت, اعضاي جامعه مدرسين به مجلس سخنراني ايشان آمدند البته برخي اوقات علما انتظاراتي دارند كه طبيعي است.
براي اولين بار مركز ارتباط روحانيت با دولت در قم تاسيس شد كه قبلا در حد مشاوره بود و رياست آن‌را دكتر بي‌ريا بر عهده دارد.روحانيون و علما, دولت را از خودشان مي‌دادند.
برخي علما بارها دولت نهم را به صدقه‌پروري و اداره كشور به شكل كميته امدادي متهم كردند آيا مي‌توان به راحتي از اين انتقادات چشم‌پوشي كرد؟
ايشان هيچ‌گاه اين مباحث را مطرح نكرده‌اند بلكه فرموده‌اند كه سياست‌ها بايد به سمتي برود كه مردم از جهت رفاه به حدي برسند تا نياز به اداره كميته امدادي نباشد. آيا پرداخت سهام عدالت به مردم صدقه‌پروري است.
كروبي شعار 50 هزار توماني و هاشمي رفسنجاني درمرحله دوم انتخابات شعار 80 هزار توماني دادند كه مبنايي هم نداشت. منظور جوادي آملي گداپروري دولت نبوده است زيرا اين دولت از ابتدا توجه به محرومان را در دستور كار قرار داد. حتي طرح تحول اقتصادي نيز به منظور حمايت از مظلومان و محرومان مطرح شد.

س)برخي اظهارنظرها مانند اظهارات مشاعي در مورد دوستي با اسرائيل موجب شد تا احساس شود در انتخابات دهم از آراي احمدي‌نژاد كاسته مي‌شود. آيا برخورد رئيس‌جمهور با مشاعي در همان زمان موجب نمي‌شد تا بر محبوبيت ايشان افزوده شود؟
در دولت‌هاي ديگر نيز مشاعي‌هايي بودند. به عنوان مثال در دولت خاتمي فردي به نام مهاجراني حضور داشت كه مقام معظم رهبري در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حضور خاتمي به صراحت اعلام كردند كه وزارت ارشاد ما اسلامي نيست. پس از اين جلسه انتظار مي‌رفت تا خاتمي اقدام به كنار گذاشتن مهاجراني كند اما اين اتفاق رخ نداد و پس از ده ماه با فشار و تحصن علما, آقاي مهاجراني مجبور به كنار رفتن شد. البته در همان زمان هم خاتمي اعلام كرد كه كنار رفتن مهاجراني مانند كنار رفتن من است.
ما در موضوع مشائي هم به دولت انتقادهاي زيادي كرديم. البته هيچ‌گاه مقام رهبري اظهارات مشائي را ضداسلامي نناميدند. از خدا مي‌خواهيم تا مشائي دولت نهم اصلاح شود.
س) در زمان خاتمي شاهد بوديم كه با كوچك‌ترين بهانه‌اي برخي افراد در شهر قم كفن‌پوش مي‌شدند اما در دولت نهم علي‌رغم وجودبهانه‌هايي مانند اظهارات مشائي اين كفن‌پوشان حضورنداشته‌اند علت چيست؟
كفن‌پوشان قم عاقل هستند و مي‌دانند در كجا بايد كفن بپوشند البته بخشي از كفن‌ها را براي دوم خردادي‌ها گذاشته‌اند!
زماني‌كه به خدا, پيغمبر,حضرت زهرا(س), ائمه معصومين و امام زمان(عج) توهين شود, بايد كفن پوشيد. اما زماني ‌كه مشائي از دوستي با مردم اسرائيل حرف مي‌زند آن‌ها كفن نمي‌پوشند زيرا مقام رهبري گفتند كه جنجال نكنيد.
زماني‌كه مجتهد شبستري مي‌گويد پيامبر در خلوت خود گناه كرده است , بايد كفن‌ پوشيد.
یزدفردا