زمان : 27 Esfand 1387 - 10:33
شناسه : 15890
بازدید : 9105
انصراف قطعی خاتمی از حضور در انتخابات دهم :با صدور بيانيه اي خاتمی انصراف خود را رسمي كرد انصراف قطعی خاتمی از حضور در انتخابات دهم :با صدور بيانيه اي خاتمی انصراف خود را رسمي كرد

  یزد فردا:،حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي شامگاه 26 اسفند با صدور بيانيه اي به صورت رسمي از حضور در انتخابات به عنوان كانديداي رياست جمهوري انصراف داد.
متن كامل بيانيه انصراف خاتمي از حضور در انتخابات رياست جمهوري دهم به عنوان نامزد انتخابات بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
زادروز همايون حضرت پيامبر بزرگ اسلام (ص) و فرزند والاگهرش حضرت امام صادق (ع) را به ملّت شريف ايران و همه دوستداران حق و فضيلت شادباش مي‌گويم و در آستانه سال نو، روز و روزگاري سرشار از شادابي و پيروزي را براي همه هموطنان عزيزم و همه كساني كه به صلح در جهان و كرامت و حرمت انسان در هر جا باور دارند آرزو مي‌كنم.
سي سال از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي كه هزينه‌اي سنگين براي آن پرداخته شده است مي‌گذرد و ملت بيدار ايران بحرانهاي بزرگي را با پيروزي و سرافرازي پشت‏سر گذاشته است و دستاورد هاي بزرگ معنوي و مادي او در اين دوران كم نيست، ولي تا رسيدن به اوج آرمانهاي بلند تاريخي خود راه درازي در پيش دارد كه به لطف الهي و بيداري و استواري و همت فرزندان دليرش براي رسيدن به آنها اميدوار است.
بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي حضرت امام(ره) در تبيين نظري و عملي اين نظام همواره رأي مردم و حضور فعال و مسؤولانه آنها در صحنه را اصل مي‌خواندند و جريان انتخابات آزاد و سالم در جمهوري اسلامي را به ضرورتي اصيل و غيرقابل خدشه مي‌دانستند.
اينك در آستانه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري بار ديگر همه ما ايرانيان در برابر آزمايشي مهم قرار گرفته‌ايم، آنچه مي‌تواند اميد به آينده بهتر را زنده نگهدارد. حضور آگاهانه، مسؤولانه و فراگير ملت است كه هر مانعي را از پيش رو برخواهد داشت و من نيز در هر شرايطي نقش و وضع خود را جدا از نقش و وضع ملت شريف ندانسته و نمي‌دانم و در تمام دوران مسؤوليت رسمي و پس از آن ضمن تأكيد بر آرمانهاي والاي انقلاب، همچنان در راه تقويت جامعه مدني و تبيين گفتمان اصلاحات در متن جامعه از هيچ كوششي دريغ نكرده و نخواهم كرد.
درخواستهاي گسترده‏ اقشار مختلف و وسيع مردم در سراسر كشور مرا بر آن داشت كه با وجود همه مشكلات، تنگناها و موانع به عنوان نامزد اين دوره از انتخابات اعلام حضور كنم. در حالي كه پيش از آن گفته بودم كه ترجيح من چنين است تا در موقعيتي غير از مسؤوليت رياست جمهوري دين خود را به مردم و كشور بپردازم و بر اين باور بودم كه ديگراني كه شايسته‌اند در عرصه حاضر و فعال باشند. بحمدالله قبل از من بزرگاني اعلام حضور كردند و اينك جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي هرچند دير، آمادگي خود را براي نامزدي به طور رسمي اعلام كرده‌اند.
ضمن سپاس فراوان از همه محبت‌هايي كه از دوستداران اسلام و ايران از جمله احزاب و تشكلهاي مختلف و نخبگان و انديشمندان و هنرمندان و بالاتر از همه از سوي توده‌هاي پرشور مردم در سراسر ميهن عزيز نصيب من شده است و نشانه اين شور پرشكوه را همگان در سفر كوتاه من به استانهاي فارس، كهگيلويه و بويراحمد و بوشهر ديدند و بخصوص با تشكر از نسل جوان و بيداردل كه شور و شعور تأمل برانگيز خود را بيش از پيش نشان دادند، اعلام مي‌كنم كه به ياري پروردگار همچنان و همواره در كنار مردم از عزت اسلامي، عظمت ايران و سربلندي ايراني در همه حال و در همه جا در حد توان خود دفاع كرده و خواهم كرد. ضمن تأكيد بر اين نكته كه همه ما بايد ميدان و عرصه انتخابات را از بازيگراني كه چشم به تفرقه نيروهاي اصلاح طلب و خواستار تغيير دوخته‌اند بگيريم و همه تلاش خود را براي برگزاري انتخاباتي آزاد و سالم معطوف كنيم، انصراف خود را از نامزدي در انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام مي‌دارم، اما همچنان با همه توان با فعاليت مستمر و حضور در صحنه اجتماع لحظه‌اي از آرمانهاي مردم و مسؤوليت خود در برابر آنان فاصله نخواهم گرفت. در اين شرايط حساس و خطير نكته‌هايي را يادآور مي‌شوم:
1- حركت اصلاح طلبانه كه تباري روشن و پيشينه‌اي تاريخي دارد، حركتي است مستمر كه از متن جامعه (نه بالضروره از حكومت و قدرت) مي‌گذرد. آرمانهاي اين حركت در افقي قرار دارد كه فاصله ما با آن كوتاه نيست، ولي آنچه بايد به فوريت به آن انديشيد، "تغيير سازنده " در وضعيت كنوني كشور و در روال مديريت آن است. در عين احترام به همه مسؤولان و دست اندركاران امور و عرض خسته نباشيد به همه آنان، مي‌گويم كه شيوه عمل و راهكارها و راهبردها (اگر واقعاً راهبردي وجود داشته باشد!) اكنون منجر به ظهور و بروز مشكلات فراوان و اساسي براي انقلاب، كشور و مردم شده است كه رفع آنها نيز همتي بلند و شكيبايي فراوان مي‌طلبد. بنابراين در اين برهه حساس انديشيدن به تغيير و تلاش براي تحقق آن، رسالت و وظيفه همه كساني است كه به ايران، به مردم و خواسته‌هاي مبرم آنان و به آرمانهاي انقلاب مي‌انديشيدند.
2- وحدت و پرهيز از تشتت رأي و تصميم براي همه كساني كه گذر از وضع فعلي و رسيدن به وضعيتي بهتر را باور دارند، امري ضروري و پاس داشت آن مقتضاي خرد است.
3- هنگامي كه گفتم «يا من يا مهندس موسوي» در عين احترام به همه عزيزاني كه در عرصه انتخابات حضور داشته يا خواهند داشت، به اين ظرايف نظر داشتم:
اولاً: به اهميت انتخابات، ضرورت پيروزي در آن، لزوم تغيير وضع فعلي در جهت مصالح كشور و اصلاح در حد توان و امكان، يكپارچگي نيروهاي تغييرخواه و پرهيز از مخدوش شدن ضرورت‌هاي فوق با طرح گفتمانهاي متفاوت، (ولو يكسان در اصول) توجه داشتم و لذا با فرض آمدن جناب آقاي موسوي نمي‌آمدم و حالا نيز نمي‌مانم.
ثانياً: جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي داراي شخصيتي اخلاقي، آزادانديش، متعهد به اسلام و انقلاب و مردم، از سرمايه‌هاي ارزشمندي است كه در موقعيت‌هاي خطير و حساس، صداقت و شايستگي خود را در خدمت به كشور و ملت نشان داده‌اند. همچنانكه برادر گرانقدرم، حضرت حجت الاسلام والمسلمين آقاي كروبي نيز از نيروهاي ارزش‌مدار، رنج كشيده پيش و پس از انقلاب، مخلص و شايسته است كه همواره در خدمت مردم و انقلاب بوده‌اند و همچنين ديگر عزيزاني كه آمدن خود به صحنه انتخابات را بزرگوارانه منوط به نيامدن من كردند، همگي بزرگواران شايسته‌اند.
ثالثاً: بر اين باورم كه جناب آقاي مهندس موسوي، براي ايجاد تغيير در شرايط كنوني شايستگي لازم را دارند، هرچند ممكن است تفاوت‌ها و تمايزهايي در نظر و عمل وجود داشته باشد، اما مهم آن است كه اين عزيز نيز به آرمانهاي انقلاب و ملت پايبنداند و از حقوق و آزاديهاي بنيادين و حاكميت مردم بر سرنوشت و مصالح ملي و حيثيت بين المللي كشور به جد دفاع كرده و مي‌كنند.
رابعاً: حضور در انتخابات براي پيروزي است، نه يك تفنن پرهزينه و بر اين باورم كه ايشان زمينه كسب آرا و انتخاب از سوي مردم را دارند، البته در صورتي كه همه ما هوشيارانه و واقع بينانه عمل كنيم.
خامساً: آنچه بايد بيش و پيش از هر چيز مد نظر باشد، پيروزي اخلاقي است كه اگر چنين باشد، نتيجه انتخابات هرچه باشد اخلاق مداران پيروز خواهند بود و شائبه رقابت بر سر قدرت براي من كه همواره بر اخلاق تأكيد داشته و دارم، امري است كه همه تلاش خود را در رفع آن به كار خواهم برد. حال كه جناب آقاي موسوي به صحنه آمده‌اند، با اجتناب از هرگونه گفتار يا عملي كه موجب تفرقه باشد، نياز به ايجاد فضاي شاداب وحدت و همدلي است. هر عملي كه به تشتت آراء و اختلاف نظر خواستاران «تغيير» - در هر جبهه و جناحي كه باشند- بيانجامد، در پيشگاه خداوند و نزد مردم قابل گذشت نخواهد بود.
من به حكم وظيفه اخلاقي و براي پرهيز از هرگونه پراكندگي در آراء و با ايمان كامل به توان و مرجعيت مردم كه «ميزان» رأي آنان است و بايد آرائشان در حد امكان به نقطه واحدي سوق داده شود، از صحنه نامزدي انتخابات كنار مي‌كشم تا به ياري خداوند تغيير و بهبود اوضاع بهتر و كم هزينه‌تر در دسترس قرار گيرد و با اين كار مي‌كوشم تا امكان بهره‌برداري سوء را از كساني كه پيروزي خود را در القاء اختلاف و نيز تشتت آراء در جبهه گسترده خواستاران تغيير مي‌جويند بگيرم.
بر اين پايه از همه افراد و شخصيت ها و گروههاي فعال در عرصه انتخابات مي‌خواهم با تأكيد بر موازين اخلاقي و پرهيز از واكنشهاي احساسي راه را بر هرگونه پيش‌داوري و سوء تفاهم ببندند و چشم اندازي نو براي تأثيرگذاري در سرنوشت انتخابات پيش رو بگشايند.
به برادران عزيزم آقايان كروبي و موسوي نيز صميمانه عرض مي‌كنم كه مدبرانه و دلسوزانه صحنه را با تفاهم چنان مديريت كنند كه خداي ناخواسته به تفرقه و تشتت نيانجامد و مي‌دانم كه اين عزيزان همه تلاش خود را در اين راه به كار خواهند برد، ان شاء الله.
در اينجا بار ديگر از همه بزرگواراني كه به من اظهار لطف كرده و مي‌كنند سپاسگزاري مي‌كنم و به ويژه به جوانان عزيزي كه داوطلبانه و بي هيچ چشم‌داشتي، منشاء شوري دل‌انگيز و تحركي مؤثر در جامعه شدند عرض مي‌كنم كه ما مي‌توانيم در كنار هم و با بهره گيري از فضايي كه ان‌شاء‌الله بازتر از فضاي كنوني خواهد بود، در جهت خواست‌هاي تاريخي ملت و آرمانهاي بلند اصلاح طلبانه و براي تقويت ارزشهاي اصيل انقلاب و اعتلاء ميهن و آزادي و حقوق اساسي ملت و عدالت همه جانبه و بالابردن وجهه و اعتبار مردم ايران در كشور و در منطقه و جهان حركت كنيم.
ان اريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب "

یزدفردا