زمان : 09 Tir 1399 - 01:11
شناسه : 157671
بازدید : 3480
برخی قوانین جاری کشور نیازمند اصلاح است نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس: برخی قوانین جاری کشور نیازمند اصلاح است نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از قوانین جاری کشور به دلیل عدم کار کارشناسی و برخی هم به دلیل گذشت زمان کاربرد ندارد و نیازمند اصلاح است.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، محمد صالح جوکار در نشست با مدیران دستگاههای استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در یزد این امر را یک مانع اساسی برای توسعه و پیشرفت برشمرد.

وی مجلس را مرکز نظارت و قانون گذاری دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور قرار داریم و قرار است برنامه هفتم توسعه نیز تدوین شود و مجلس باید نواقص قوانین موجود را برطرف و قوانین لازم را برای توسعه تدوین کند تا حرکت دولت در مسیر منطقی و ریل گذاری شده پیش رود.

وی اصلاح قانون در حوزه تجارت که یک دهه از آن گذشته است را مصداقی برای اصلاح قوانین دانست و افزود: در برخی موارد هم دچار تعدد قانون هستیم و برای هر موضوع کوچک قانون و یا قانون موقت وضع شده است؛ در حالیکه نیازی به قانون نبود و انجام آن در حیطه وظایف دستگاههای اجرایی است.

وی خواستار ارائه پیشنهادات دستگاههای اجرایی استان در مورد قوانینی که باید اصلاح شود شد و گفت: دستگاهها در حوزه هایی که نیاز به اصلاح قوانین دارند ان را با ذکر دلایل مکتوب و ارسال کنند.

مردم یزد باید از منافع معادن استان منتفع شوند

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون یک درصد عوارض فروش معادن بر پیگیری مطالبات استان در این بخش تاکید کرد و گفت: یزد، استان معدنی کشور است و معادن  از فضای استان بهره می برند و مردم هم باید از منافع حاصل از آن منتفع شوند و این حق مردم است.

وی گفت: همچنین بسیاری از طرح های استان یزد مانند انتقال آب به یزد به اعتبار هنگفتی نیاز دارد که باید منابع آن از ظرفیت ها و سرمایه های استان تامین شود.

وی با انتقاد از عدم انتقال حساب های معادن استان به یزد تصریح کرد: وجود حساب های معادن به خصوص معادن بزرگ در تهران قابل قبول نیست این حساب ها باید به استان منتقل شود و استان یزد از تمام مزایای حاصل از آن و پرداخت مالیات منتفع شود.

شرایط کرونا اقتصاد و تولید را در جهان تضعیف کرد

جوکار، شرایط کرونا و تاثیر آن را برحوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد را یادآور شد و با بیان اینکه کرونا موضوعی بین المللی است گفت: شیوع این ویروس اقتصاد و تولید را در جهان تضعیف کرد و بخشی از آن نیز به کشور ما برمی گردد. 

وی گفت: علی رغم مشکلات، این شرایط فرصت های خوبی را پیش روی برخی کشورها گذاشت و ما نیز باید از آن استفاده کنیم؛ هرچند در این مدت صادرات نداشتیم اما از این دوره عبور خواهیم کرد و باید با برنامه ریزی درست بتوانیم از فرصت های آن به خوبی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلبل تحریم ها درامد ارزی و انتقال ارز به داخل کشور با مشکلاتی مواجه است گفت: امروز مصارف ارزی ما بیشتر از آنچه در اختیار ماست می باشد و با توجه به مشکلات بی ثباتی و کاهش ارزش ریالی باید از منابع و فرصت های داخلی به خوبی استفاده کنیم.

سیاست دولت در فروش اموال مازاد با نظارت دقیق عملیاتی شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه اقتصادی شد و گفت: سیاست دولت در فروش اموال مازاد باید با دقت و نظارت دقیق و کار کارشناسی عملیاتی و اولویت ها مد نظر قرار گیرد تا ضررهای آن به حداقل برسد.

جوکار گفت: هم اینک برخی طرح ها و پروژه های نیمه تمام در کشور داریم که اعتبار آن باید با فروش اموال مازاد دولتی و یا از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی تامین شود.

سپرده های استانی در مسیر سرمایه گذاری های استان مصرف شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خواستار شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان شد و گفت: باید منابع بانکی استان در اختیار این بخش قرار گیرد و اینکه منابع بانکی استان در اختیار دیگر استان ها قرار گیرد، اشتغال و نرخ بیکاری استان را تهدید خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس گفت: همچنین اینکه در شرایط کرونایی به برخی واحدهای صنعتی فشار وارد کنیم و تعطیل شوند به نفع استان و بانک نیست و باید با تعامل با واحدهای صنعتی، فرصت لازم برای بازپرداخت معوقات واحدهای تولید و صنعتی که در شرایط کرونایی دچار مشکل شدند فراهم آوریم تا دچار ورشکستگی و تعطیلی نشوند.

بین درآمد و هزینه استان تعادل برقرار شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت درآمدهای استان یزد با انتقاد از بالا بودن میزان درامد مصوب و افزایش میزان مالیات های مصوب در استان بر تعامل با مودیان مالیاتی به خصوص در شرایط فعلی کرونایی تاکید کرد وگفت: استان یزد به لحاظ درآمدی در کشور رتبه 12 را داراست؛ اما به لحاظ هزینه رتبه 23 می باشد که این دو هیچ تناسبی با هم ندارند و باید پیگیری لازم برای متعال کردن آن انجام شود.

 وی بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی تاکید کرد و افزود: البته با توجه به تحریم ها و پایین بودن درآمدهای نفتی، دولت باید درآمد خود را از محل مالیات تامین کند؛ اما اینکار باید با شناسایی فرار مالیاتی محقق شود و دولت به سراغ آنها برود تا فشاری برای مودیان مالیاتی خوش حساب وارد نشود.

لزوم ارائه تسهیلات بیشتر به تجار و بازرگانان در گمرکات استان یزد 

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر ارائه تسهیلات بهتر به تجار و بازرگانان در گمرک تاکید کرد و گفت: باید شرایط صادرات و واردات در استان تسهیل شود تا بازرگانان تمایل بیشتری به صادرات کالاهای خود از یزد داشته باشند.

جوکار گفت توسعه صادرات مباحث جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید گمرک استان تقویت و تسهیلات لازم در نظر گرفته شود و صادرات و واردات استان از مبادی گمرکات استان یزد انجام شود.

اقتصاد ایران یارانه ای و سنتی است

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تدوین نقشه راه سرمایه گذاری در استان یزد را کاری ارزشمند در جهت تحول در حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری باید طوری باشد که سود سرمایه گذاری نیز تضمین شود.

جوکار، اقتصاد ایران را اقتصاد یارانه و سنتی برشمرد و گفت: واحدهای داریم که اگر یارانه آنها قطع شود ورشکسته و تعطیل می شوند.

وی بر تقویت اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر فناوری اطلاعات که دنیا هم برای آن سرمایه گذاری می کند تاکید کرد و گفت: باید به صنعت نرم افزاری روی آوریم؛ چرا که صنعتی سخت افزاری نمی تواند مشکلات ما را حل کند.

لزوم تقویت فرهنگ پرداخت بیمه و اعتمادسازی 

جوکار با بیان اینکه در بخش بیمه ها باید فرهنگ سازی انجام و اصل اعتماد سازی نیز تقویت شود گفت: عدم رویکرد مردم به پرداخت حق بیمه، ناشی از عدم اعتماد آنها است و ما این موضوع را در بخش کشاورزی شاهد هستیم و کشاورزان نسبت به پرداخت حق خسارت اعتماد چندانی ندارند و آن را یک شعار تلقی می کنند.