زمان : 18 Ordibehesht 1399 - 17:15
شناسه : 157295
بازدید : 4143
اندر حاتم بخشی از عهد حافظ تا عصر شیخ اعتدال اندر حاتم بخشی از عهد حافظ تا عصر شیخ اعتدال زبان دراز هفته نامه آيينه يزد

گویا با یادآوری نام خاک عراق و شام و لبنان صفت خوب سخاوت و ایثار را در بعضی از مردان سیاست به جوشش درمی‌آورد. مثلاً وزیر مسکن درحالی که خیل بی‌خان و مان از پیر و جوان داریم برای مردم آواره مسکن‌سازی می‌کند، وزیر آموزش و پرورش مدرسه‌ساز می‌شود، وزیر ورزش استادیوم ورزشی و وزیر بهداشت بیمارستان می‌سازد. آخرین باقی‌مانده از تبار لاریجانی‌ها در حالی که اقتصاد ایران با ویلچر به بخش مراقبت‌های ویژه هدایت شده است برای رونق اقتصادی و بهبود معوقات و کسری بودجه لبنان قول کمک می‌دهد.

البته این حاتم‌بخشی از مال‌غیر قبلا کار دست لسان‌الغیب حافظ شیراز هم داده بود. حضرت خواجه فرموده بودند: با پوزش از تحریف، اگر «بشار شاماتی!» بدست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را، که صائب تبریزی به کنایه جواب داده بود مال خودت را ببخش.

اگر بشار شاماتی بدست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سر و دست و تن و پا را/ هر آنکس چیز می‌بخشد ز مال خویش می‌بخشد/ نه چون حافظ که می‌بخشد سمرقند و بخارا را. همچنین همشهری بزرگوار وی شهریار از مادیات به معنویات رفته و سروده اگر بشار شاماتی! بدست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم تمام روح و اجزا را/ هر آنکس چیز می‌بخشد بسان مرد می‌بخشد/ نه چون صائب که می‌بخشد سر و دست و تن و پا را/ سر و دست و تن و پا را به خاک گور می‌بخشند/ نه بر بشار شاماتی که برده جمله دل‌ها را.

و ختم مجادله خانم دریایی شاعر معاصر به روال بانوانه حرف آخر را اول و تیشه را به ریشه زده و طبق همان قانون نانوشته که آقایان باید بگویند «چشم» هرچه آنها می‌گویند: اگر بشار شاماتی بدست آرد دل ما را/ خوشا بر حال خوشبختش، بدست آورده دنیا را/ نه جان و روح می‌بخشم، نه املاک بخارا را/ مگر بنگاه املاکم؟چه معنی دارد این کارا؟/ و خال هندویش دیگر، ندارد ارزشی اصلاً/ که با جراحی صورت، عمل کردند خال‌ها را/ نه حافظ داد املاکی، نه صائب دست و پاها را/ فقط می‌خواستند اینها بگیرند وقت ماها را.

زبان‌دراز به سبک بعضی مولفان و راویان تاریخ معاصر ناخودآگاه در ابیات دستکاری و تحریف نموده و سیاه مشقی طنزگونه درباره عملکرد عده‌ای از دولتمردان نوشته و در پوشاندن اشتباه دلیل آن را نداشتن «ترک شیرازی» در عصر حاضر عنوان نموده و یک اسم عام آورده و برای سلطان‌الآیینه ارسال نموده است!! تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!!

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/sMPCb