زمان : 13 Esfand 1387 - 15:23
شناسه : 15646
بازدید : 5780
سکه هاي يادبود نقره فردا رونمايي مي شود سکه هاي يادبود نقره فردا رونمايي مي شود

"محمد قدس الهي" روز سه شنبه در نشست مشترک با مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزي و همچنين مدير اداره نظام هاي پرداخت اين بانک، افزود: ‌سکه هاي يادبود نقره در زمان حاضر آماده عرضه شده و قيمت آن براساس قيمت تمام شده ي ضرب و قيمت هاي بين المللي هر روز تعيين مي شود.
وي با اشاره به انتشار ايران چک بانک مرکزي در مرداد ماه سال جاري، گفت: اين امر سبب شد تا بانک ها از فروش چک پول منع شوند و اين امر منجر به جلوگيري از رشد نقدينگي، ‌کاهش صف هاي طويل بانکي، ‌دريافت و پرداخت اسکناس در کوتاه مدت، تسهيل در مبادلات ، صرفه جويي در وقت مردم و متصديان و بازگشت بخشي از اسکناس ها شده است.
قدس الهي ادامه داد: ‌علاوه بر مزاياي ذکر شده انتشار ايران چک توسط بانک مرکزي ميزان سفارش چاپ اسکناس به بانک مرکزي را کاهش داد.
به گفته وي، سفارش چاپ اسکناس در سال 1386 يک ميليارد برگ، ‌سال 87 حدود 720ميليون برگ بوده و پيش بيني مي شود ميزان سفارش اسکناس در سال 88 به يک پنجم کاهش يابد که نتيجه اين امر صرفه جويي در هزينه هاي شبکه بانکي است.
وي در خصوص تمهيدات بانک مرکزي براي سال جديد نيز گفت: ‌براين اساس اسکناس هاي مازاد در استان ها به سيستم بانکي برگشت داده نشد و در استان ها با نظارت ناظر پولي بانک مرکزي نگهداري مي شود.
به گفته وي، ‌ذخيره اسکناس در استان ها 10 برابر سال گذشته است و به همين دليل نگراني براي تامين پول براي بانک هاي کشور وجود ندارد.
وي با بيان اينکه ذخيره اسکناس در بانک مرکزي بيش از دو برابر سال گذشته است، اظهار داشت:‌ در زمان حاضر براي مصرف سه سال اسکناس ذخيره شده است.
به گفته قدس الهي، ‌ايران چک بانک مرکزي نيز به ميزان لازم چاپ و ذخيره شده و بانک ها مي توانند به ميزان مورد نياز تقاضاي خود را ارايه دهند.
وي با اشاره به بخشنامه بانک مرکزي به بانک ها در خصوص قرار دادن اسکناس در خود پردازهاي بانک ها، گفت: ‌بانک ها موظف شده اند در 24 ساعت شبانه روز تمام کاست هاي خودپرداز ها را از وجوه مورد نياز پر کنند.
مدير اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزي تصريح کرد: ‌با انتشار ايران چک اين بانک بخشي از ظرفيت چاپخانه بانک مرکزي خالي شده و به همين دليل آمادگي لازم براي قبول سفارشات خارجي نيز وجود دارد.
به گفته وي، ‌640 ميليون برگ اسکناس به ارزش سه هزار و 800 ميليارد ريال توسط بانک مرکزي امحا شده است.
وي با بيان آنکه سرانه اسکناس در سال 86 حدود 114 برگ بوده، ‌تصريح کرد: اين رقم با توجه به انتشار ايران چک بانک مرکزي و برگشت اسکناس به سيستم بانکي به 100 برگ رسيده است.

** سکه هاي فلزي
مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزي، گفت: ‌سکه هاي فلزي در جريان به دليل ارزش ذاتي بيش از اسمي آن توسط سودجويان ذوب مي شد و بانک مرکزي براي جلوگيري ازاين امر اقدام به تغيير ميزان آلياژ آنها کرده است.
وي با اشاره به سکه هايي که از روز گذشته در اختيار بانک ها قرارگرفته است، گفت: ‌وزن سکه 25 توماني که در گذشته پنج گرم بود به 8/2 گرم، ‌سکه 50 توماني که بيش از شش گرم
بود به 9/3 گرم و سکه 100 توماني به 8/5 گرم کاهش يافته است.
به گفته وي، ‌ارزش ذاتي سکه ها به يک سوم، ‌يک چهارم و يک پنچم کاهش يافته تا امکان ذوب آنها وجود نداشته باشد.

** سکه طلا
وي درخصوص سکه هاي طلا نيز گفت: ‌بانک مرکزي براي تعديل قيمت سکه اقدام به عرضه آن کرده تا قيمت سکه ها مطابق با قيمت جهاني طلا تعيين شود.
وي افزود: ‌اين امر سبب شد تا قيمت سکه در اسفند ماه سال جاري براساس تغييرات قيمت جهاني کاهش يا افزايش يابد.
قدس الهي با اشاره به حراج سکه هاي يادبود سي سال انقلاب اسلامي از طريق بانک کارگشايي، گفت: ‌اين سکه ها در چهار مجموعه سه تايي عرضه مي شود.
وي در ادامه از تغيير طرح پشت اسکناس هاي دو هزار توماني خبر داد و گفت: ‌طرح پشت اين اسکناس به طرح مسجدالاقصي مزين خواهد شد.

** ايران چک
قدس الهي، ‌ايران چک ها را ابزاري براي پرداخت همچون اسکناس دانست و گفت: ‌کارکرد ايران چک ها همچون اسکناس و جايگزيني براي آنها است.
وي در پايان تصريح کرد: ‌هرچه ايران چک ها رواج يابد استفاده از اسکناس ها نيز کاهش خواهد يافت بنابراين پيش بيني مي شود سرانه اسکناس در سال 88 کاهش يابد.

یزد فردا110