زمان : 11 Esfand 1387 - 22:45
شناسه : 15627
بازدید : 6996
هزینه ها یی که باید در اردکان پرداخت هزینه ها یی که باید در اردکان پرداخت


  "وبلاک نگين كويرما "خدا رحمت کند شهید بهشتی را که در آن جمله معروف خود گفت : " بهشت را به بها دهند و به بهانه ندهند ."


در جامعه امروز ما نیز اگر خواهان پیشرفت و برابری و مردمسالاری واقعی و پاسداشت کرامت انسانی و دستیابی به ایرانی آباد و آزاد هستیم، باید بهای آنرا پرداخت کنیم و همانگونه که تا کنون نیز چنین بوده، باید در راه به دست آوردن این ارزشهای والای انسانی، بکوشیم . به دیگر سخن، ناچاریم تا برای به دست آوردن این گوهرهای ناب ، بهایی در خور و هزینه ای شایسته پرداخت نماییم .

این اصل مهم را می شود در هر مکان و زمانی دید و برای نهادینه شدنش تلاش کرد .

اردکان امروز، شاید بیش از هر زمان دیگری ، مهیای نهادینه نمودن این اصل است . برای تداوم پیشرفت و آبادانی این دیار و شکل گیری توسعه متوازن و پایدار در این آب و خاک و دفاع از حریم و حرمت مردمان این سامان و ضابطه مند نمودن رفتار مسئولین در قبال مردم و پاسخگو کردن کسانیکه هنوز به خود نقبولانده اند که باید به مردم در قبال رفتار و عملکردشان پاسخ دهند، باید تک تک شهروندان هزینه بدهند .

هزینه پرسشگری، هزینه کنکاش، هزینه مطالبه حق خود و هزینه ادای دین و تکلیف مسئولین در قبال خود، جامعه امروز و نسل فردا.

اما طبیعی است که در این مسیر ، عده ای این قالب شکنی و پرسشگری و تلاش برای ایفاء نقش شهروندان در امور اداره شهر را بر نمی تابند و خواهان آن هستند تا همچنان، بی صدا و آرام و بدون دغدغه به عملکرد مبهم خود در برخی از بخشها ادامه دهند .

طبیعی تر از آن هم، تخریب و برچسب زدن و تهدید و لجن مال کردن و کوبیدن شهروندانی است که بخواهند در این شهر، به حریم ممنوعه برخی آقایان ، پای بگذارند .

این مقدمه را گفتم تا به اصل مطلب برسم. اگر یادتان باشد ، چندی پیش در مطلبی، از مسئولین شهرستان و استان خواستم تا تکلیف مصلای بزرگ شهر اردکان را روشن کنند.

اینکه تا به حال و از ابتدای شروع به ساخت این مجموعه، چه مقدار کمک، از طرف دولت و چه مقدار کمک از سوی مردم و بخش خصوصی به این مکان شده است؟ و اینکه چه قدر از این پول هزینه شده و در کجا و چگونه؟ اینکه چرا حتی برای یکبار هم که شده، متولیان این مکان عمومی، صورت درآمد و هزینه کرد این مکان را به صورت شفاف، مستند و بدون ابهام و با قید جزئیات برای اطلاع مردم منتشر نمی کنند؟ مگر مردم نامحرمند؟ آیا زمانیکه کیسه دریافت کمک مردمی را در مقابلشان می گیرند هم، آنها را نامحرم می دانند؟

پرسیدم که آیا مصلای بزرگ حضرت امام(ره) اردکان، توسط هیات امنای قانونی ( که باید هر ساله با ساز و کاری مشخص منصوب شوند) اداره می شود یا عده ای خود را مادام العمر ، متولی مصلی می دانند؟ اگر شق اول سوال من درست است، مدارک و مستندات آنرا به رویت مردم برسانید و اگر شق دوم صحیح است، چرا؟

پرسیدم که چرا امام جمعه محترم- حضرت حجه الاسلام دیداری- که بایستی بر امور مربوط به مصلی نظارت تام و تمام داشته باشند، برای روشن شدن این سوالات و ابهاماتی که در ذهن مردم است ، اقدامی نمی کنند و از متولیان امر خواهان روشن نمودن موضوع نمی شوند؟

شنیدیم و خواندیم که نماینده مردم شریف میبد و تفت، در سخنرانی ما بین خطبه های نماز جمعه این هفته میبد، با اشاره به بحران خود ساخته حریم و محدوده اردکان و میبد از مردم میبد خواسته تا از جنجال آفرینی بپرهیزند،درعین حال حساسیت خود را در این موضوع حفظ کنند!! و سخنانی چند پیرامون این جنجال ایراد نموده اند.

اما این سوی ماجرا، اطلاع موثق دارم که محمد رضا تابش – نماینده مردم اردکان در مجلس – نیز از چندی پیش، قصد آن دارد تا در نماز جمعه اردکان، پیرامون این مسائل و دیگر موضوعات حوزه انتخابیه صحبت کند و نقطه نظرات خود را با مردم شریف این سامان و موکلین خود در میان بگذارد .

اما نکته جالب ماجرا همین جاست . متولیان مصلای اردکان و برگزار کنندگان نماز جمعه در این شهر – همان دوستانیکه هنوز به سوالات فوق پاسخ نداده اند – به نماینده مردم در مجلس و منتخب سه دوره این حوزه، برای صحبت با موکلین خود ، اجازه استفاده از تریبون نماز جمعه را به بهانه صدور بخشنامه ای در این رابطه، نمی دهند و موجب دلخوری شدید نماینده مردم و توهین غیر مستقیم به مردم این دیار را فراهم آورده اند !!!

این ماجرا سوالات دیگری را پیرامون عملکرد این دوستان به ذهن متبادر می سازد و آن اینکه چرا چنین بخشنامه ای – مبنی بر عدم استفاده از تریبون نماز جمعه، ما بین دو نماز – در میبد صادر نشده؟

چرا در زمان حیات فاضل فرهیخته، حضرت آیت الله بهجتی(ره) و امامت جمعه آن مرحوم، چنین مباحثی وجود نداشت و نماینده مردم اردکان، بارها از تریبون نماز جمعه با موکلین خود به صحبت نشست؟ آیا امام جمعه بزرگوار شهر ما پاسخی برای این سوالات دارند؟

هر چند برخی تنگ نظریها سعی دارد تا از نقش سازنده و تلاشهای بی شائبه تابش در راستای پیشرفت اردکان( علیرغم تمامی انتقاداتی که به ایشان وارد است ) بکاهد ولی آنچه مسلم است، مردم شریف شهرستان، همچون دوره های قبل ، به اینهمه تنگ نظری و کج اندیشی آگاهند و در زمان مقتضی پاسخ مناسب خود را به این دوستان خواهند داد.



قطع به یقین، باید هزینه پرسیدن این سوالات را نیز – آنهم از کسانیکه عادت به پاسخگویی به مردم را ندارند – پرداخت.

در آن مطلب، پیش بینی کرده بودم که پس از طرح این سوالات، تهدیدات و هجمه ها و جنجال آفرینیها آغاز شود . جالب است که درست، فردای همانروز، این مسائل در فضای مجازی شهر، رنگ واقعی به خود گرفت و فرد یا افرادی با راه انداختن وبلاگی – که جز توهین، افترا، هتک حرمت افراد، اهانت به فرهنگ مردم شریف اردکان و تخریب نماینده مردم و نشر اکاذیب و استفاده ابزاری از دین و مقدسات مردم، کار دیگری بلد نیستند- نوک تیز پیکان حملات و تهدیدهای خود را متوجه اینجانب نمودند .

به متن زیر که گوشه ای از مطالب مندرج در این وبلاگ علیه اینجانب است توجه کنید. ( با لهجه اردکانی بخوانید):



" ... سیدا !! دیدی نقدُد کردم یعنی خوبد هن گفتم( جالب است که این دوستان، " انتقاد کردن" را " خوب گفتن" از طرف معنی می کنند!!!)، تو چرا آدم نمشی و همش بد ما مگی؟ بخدا اگه بخوام متونم هَکُد کنم ، درم جدی مگم... "

اوج منطق!! و شجاعت!! و درایت!! وعصبانیت این دوستان و تاثیر گذاری سوالات پرسیده شده ، در همین نوشته کوتاه معلوم است !

بدیهی است که چنین ادبیاتی ، آنهم در چنین فضایی و در مواجه با دنیای مجازی،نهایت استیصال و ضعف این دوستان و خواستگاه واقعی تفکر خشونت گرا، متحجرانه و تمامیت خواه ایشان را نشان می دهد.

دوستان عزیز! بهتر است به جای تهدید به " هک کردن" این وبلاگ، اگر راست می گویید و صداقت دارید و حساب و کتابتان روشن است و بیمی از روشن شدن حقیقت و واقعیت ندارید ، اولاً با هویت مشخص و معلوم بنویسید و ثانیاً به همه سوالات فوق، شفاف و بی رودربایستی، جواب دهید.

مشکل شما این است که فکر می کنید با " هک کردن" این وبلاگ و بستن دهان یک پرسشگر، دیگران نیز در ذهن خود، این سوالات را به فراموشی می سپارند.

افتخار من این است که در راه سربلندی اردکان عزیز و دفاع از حریم حقیقت در این آب و خاک – به سهم خود – هزینه ای هر چند اندک بپردازم و اطمینان دارم ، تمامیت خواهی و جنجال آفرینی دراردکان عزیز، جایی برای مانور، ندارد.

حباب روی آب، هر چه قدر هم به زور سرپوش و مراقبت، سالم نگه داشته شود، بالاخره در کسری از یک روز خواهد ترکید!

یزدفردا